پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۹ بعد از ظهر به وقت تهران

مصرف آب کشاورزی کرمان برابر با آب شرب کل کشور است

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی:  مصرف آب کرمان در بخش کشاورزی برابر با آب شرب کل کشور است.

%postname%

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی، کمبود منابع آب و نبود مدیریت بهینه مصرف آب در کشور را از جمله معضلات جدی ذکر کرد و گفت: معادل آب شرب کل کشور، برای کشاورزی در استان کرمان مصرف می شود.

دکتر تیمور مرجانی در گفت و گو با  ایرنا با تقسیم بندی توسعه به سه دسته امور سخت افزاری، نرم افزاری و مغزافزاری اظهار داشت: در پژوهشکده مطالعات توسعه سعی کردیم هر سه محور را پیش ببریم که یکی از این مباحث، کمبود آب و نبود مدیریت بهینه مصرف آب در کشور است.

وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کشور در زمینه مصرف آب گفت: شیوه آبیاری ما هنوز غرقابی است و سراغ روش های جدید و بهینه نرفته ایم و شرایط مناسبی در کشور نداریم.

مرجانی بی توجهی به توسعه منابع انسانی را عامل اصلی مدیریت نامناسب دیگر منابع در کشور دانست و گفت: در پژوهشکده مطالعات توسعه، فضا و زیرساختها را در ارتباط با نظام شایستگی منابع انسانی آماده کرده ایم زیرا معتقدیم باید از استعدادهای کشور به درستی و در جای خود استفاده کنیم.

وی نقش توسعه نیافتگی منابع انسانی را موثرترین عامل در ایجاد فاجعه پلاسکو برشمرد و گفت: در اتفاقی که هفته گذشته رخ داد، بحث منابع انسانی، بیشتر از دیگر مباحث دخیل بود زیرا یک ساختمان که بیش از ۵۰ سال قبل احداث شده است، گنجایش یک زمان و مکان و شرایط خاص خود را دارد ولی ما به این نکات توجه نکردیم و یک فاجعه را برای کشور رقم زدیم.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این امر نشان می دهد که در بحث توسعه منابع انسانی باید به شکل جدی ورود پیدا کنیم و در برنامه های جهاد دانشگاهی، این فضای توسعه منابع انسانی را داشته باشیم و در کنار آن، توسعه منابع سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات را هم پیش بینی کنیم.

وی ادامه داد: در بحث توسعه، محورهای مختلف وجود دارد که باید اولویت بندی کنیم و یکی از بحثهای بسیار جدی، آموزش است که جهاد دانشگاهی در قالب آموزش های کوتاه مدت، ضمن خدمت، حرفه ای و مهارت آموزی ورود کرده و مخاطبان زیادی را جذب کرده و می تواند در تمام سطوح سنی و سازمانی و غیرسازمانی کمک کند.

مرجانی، مطالعات اجتماعی را یکی از حوزه های اولویت دار در فرآیند توسعه برشمرد و گفت: بعضا شاهد اسراف در منابع کشور هستیم مثلا در مثلا در شهر تهران روزانه بیش از هشت هزار تن زباله خانگی و چندبرابر آن، نخاله های ساختمانی ایجاد می شود که بخش عمده آن هدررفت منابع کشور است.

وی افزود: ناهنجاری ها و رفتارهای رانندگی و نوع تعامل و رفتار ما در کشور نیز در مقوله مطالعات اجتماعی می گنجد که باید مورد بررسی جدی تر قرار گیرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *