سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۵ قبل از ظهر به وقت تهران

مزاحمت جنگنده‌ های ترکیه برای بالگرد نخست وزیر یونان +عکس

دو جنگنده نیروی هوایی ترکیه با پرواز در ارتفاع پایین برای بالگرد حامل نخست وزیر و وزیر دفاع یونان ایجاد مزاحمت کردند.

آن‌طور که منابع خبری یونانی اعلام کرده‌اند در روز‌های گذشته ۲ فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه برای بالگرد حامل نخست وزیر و وزیر دفاع یونان ایجاد مزاحمت کردند.

نشریه «بیزینس اینسایدر» به نقل از رسانه یونانی نوشت: «جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه بعدازظهر سه شنبه گذشته برای بالگرد “شینوک” حامل “آلکسیس سیپراس” نخست وزیر و “ایوانگلوس آپوتولاکیس” وزیر دفاع این کشور ایجاد مزاحمت کردند.»

بر اساس این گزارش، این بالگرد درحالیکه بر فراز جزیره «روتو رادز» از جزایر یونان در دریای اژه پرواز می‌کرد، جت‌های نیروی هوایی ترکیه به آن نزدیک شدند.

جنگنده‌های ترکیه درحال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی با تماس با خلبان بالگرد یونانی که در ارتفاع ۱۵۰۰ پایی پرواز می‌کرد، خواهان دریافت جزئیات پرواز شدند.

به دنبال این حادثه، نیروی هوایی یونان جنگنده‌های خود را عازم منطقه کرد و جت‌های ترکیه مجبور به ترک منطقه شدند.

سیپراس، در حال خروج از بالگرد شینوک

این حادثه درست یک هفته بعد از مرگ یک خلبان نیروی هوایی یونان با جنگنده «میراژ-۲۰۰۰» رخ داد. این جنگنده نزدیک جزیره «اسکایروس» سقوط کرد و خلبان آن کشته شد. سقوط این جنگنده هرچند که ارتباطی به ترکیه نداشت، اما موجب تنش در منطقه شده است.

درست ساعاتی قبل از این حادثه، سیپراس در سخنرانی برای اهالی جزیره «کاستلوریزو» متعهد به دفاع از یونان و تمامیت ارضی کشورش شد و گفت: «ما ذره‌ای از قلمروی خود را واگذار نمی‌کنیم.»

این گزارش حاکیست، روابط بین یونان و ترکیه مدت‌هاست که با تنش و اختلاف مواجه شده و آنطور که تحلیلگران می‌گویند این ۲ کشور متحد ناتو درحال نزدیک شدن به یک نبرد هستند.

هفته گذشته نیز به‌دنبال برافراشته شدن پرچم یونان در یک جزیره غیرمسکونی مورد اختلاف بین ترکیه با یونان، نخست وزیر ترکیه نسبت به اقدام‌های تحریک‌آمیز این‌چنینی به آتن هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه دوشنبه گذشته ضمن هشدار به یونان از برافراشته شدن پرچم این کشور در جزیره‌ای مقابل سواحل ترکیه و جمع آوری آن از سوی گارد ساحلی ترکیه خبر داد.

نخست وزیر ترکیه در این زمینه گفت: «به یونان هشدار می‌دهیم که از اقدام‌های تحریک‌کننده دست بردارد… ما در واکنش نشان دادن به این گونه اقدام‌ها مصمم هستیم.»/ خبرگزاری فارس

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *