پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۶ بعد از ظهر به وقت تهران

مرگ ۷۰ درصد ایرانی‌ها به علت ۴ بیماری

در هر ۲۰ ثانیه پای یک نفر در اثر دیابت قطع می شود. هرچند این آمار جهانی است، اما بررسی ها نشان می دهد روند ابتلا به دیابت در ایران شدت گرفته است.

همزمان با هفته سلامت یک مقام مسئول در وزارت بهداشت آمار تکان دهنده ای از ابتلا به دیابت در ایران اعلام کرد.

علی اکبر سیاری که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران سخن می گفت عنوان کرد: در هر ۲۰ ثانیه پای یک نفر در اثر دیابت قطع می شود. هرچند این آمار جهانی است، اما بررسی ها نشان می دهد روند ابتلا به دیابت در ایران شدت گرفته است. وزیر بهداشت روز گذشته از افزایش چهار برابری دیابت در ایران در ۴۰ سال اخیر خبر داد.

به گزارش آرمان، دیابت یا بیماری قند هنگامی به وجود می‌آید که هورمون انسولین، عامل تنظیم‌کننده قند خون یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند.در نتیجه سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود. آمار مبتلایان به دیابت در ایران شکل وحشتناکی به خود گرفته و به همین دلیل شعار هفته سلامت امسال «غلبه بر دیابت» انتخاب شده است.

آمار خطرناک افزایش دیابت ایران

دیابت را بر حسب علت ایجاد بیماری به دو گروه تقسیم می‌کنند:دیابت نوع یک یا دیابت نوجوانان، که نوعی بیماری خودایمنی است و در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد.

 

علت این بیماری که معمولا افراد را در سنین نوجوانی درگیر می‌کند، دقیقا مشخص نیست و علاجی هم برای آن وجود ندارد و دسته دوم دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالان معمولا در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد.دیابت نوع دو نیز علاجی ندارد، اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد. آمار مبتلایان به دیابت در سال ۲۰۳۰ در جهان ۴/۴ درصد است که این آمار هم اکنون در ایران ۷/۷ درصد است. سال ۹۳ نیکوسخن، مدیر عامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت بالغ کشور به دیابت مبتلا هستند گفت: متاسفانه نیمی از بیماران دیابتی در دنیا اصلا از بیماری خود اطلاع ندارند. بررسی های صورت گرفته در مورد شیوع دیابت نشانگر آن است که تا ۱۵ سال آینده شمار مبتلایان به دیابت در ایران از چهار به ۹ میلیون نفر افزایش یابد.

شعار هفته سلامت: غلبه بر دیابت

معاون بهداشت وزارت بهداشت در سخنرانیش در پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت که «غلبه بر دیابت» اعلام شده است، در عین حال از ابتلای ۱۰ میلیون نفر از مردم ایران به بیماری فشار خون و حدود ۳۵ میلیون نفر به چاقی خبر داد.علی اکبر سیاری، با تاکید براینکه تمامی عوامل ایجاد بیماری دیابت که درحال حاضر ۴۲۲ میلیون نفر از مردم دنیا را درگیر کرده‌ است قابل پیشگیری است، ضمن بیان اینکه ۱۰ میلیون نفر در کشور به بیماری فشار خون مبتلا هستند و نیمی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاعند، در عین حال از سهم فشار خون در ایجاد ۸۳ هزار مورد مرگ ومیر در سال خبر داد.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت مصرف زیاد روغن و قند را یکی دیگر از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد وبا بیان اینکه سلامت ایرانیان از ناحیه بیماری‌های غیرواگیر در خطر است، گفت: ۷۵ درصد بار بیماری‌ها و ۶۰ تا ۷۰ درصد مرگ و میرها به دلیل چهار بیماری دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی است. سیاری با تاکید بر اینکه اضافه وزن، قند خون و چربی خون بالا و همچنین مصرف الکل جزو عوامل خطر قابل پیشگیری هستند، افزود: کسانی که دیابت خود را دیرتشخیص می‌دهند دچار اختلالات بینایی و کلیوی می‌شوند و ممکن است پای خود را از دست بدهند. در هر ۲۰ ثانیه یک پا در دنیا به علت ابتلا به دیابت قطع می‌شود، در حالی که این موضع با خود مراقبتی قابل پیش بینی است. سیاری با بیان اینکه مصرف نمک اضافی باعث فشار خون می شود ، گفت: ۱۰ میلیون نفر در کشور مبتلا به فشار خون هستند که نیمی از آنان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

افزایش ۴ برابری دیابت در ۴۰سال

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با بیان اینکه درچهاردهه گذشته، ابتلا به دیابت در کشورچهاربرابرشده است، ادامه این روند را خطرناک عنوان کرد. به گزارش ایسنا،سید حسن هاشمی در همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی که به مناسبت هفته سلامت برگزارشد با اشاره به وجود ۴۰۰ میلیون فرد مبتلا به دیابت دردنیا و افزایش چهاربرابری دیابت طی چهاردهه گذشته، ادامه این روند را خطرناک دانست و تصریح کرد درحال حاضر پنج میلیون دیابتی درکشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنان مربوط به دیابت نوع دو هستند.هاشمی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین مصیبت های ما چاقی است که درزنان بیشتردیده می‌شود وعلت اصلی آن نیز زندگی آپارتمانی، کم تحرکی و غذای نامناسب است. او همچنین ۵۰ درصد علت مرگ ایرانیان را سکته قلبی و مغزی عنوان کرد که درآن سهم سکته قلبی ۳۵ درصد و سکته مغزی ۱۵ است.

ابتلای دائمی به دیابت در نیمی از زنان باردار

یک متخصص غدد در این زمینه گفت: حدود سه تا پنج درصد زنان باردار، به ویژه در پایان دوران بارداری، به دیابت مبتلا می‌شوند. این نوع دیابت معمولاً بعد از زایمان از بین می‌رود ولی ممکن است در بارداری‌های بعدی دوباره ظاهر شود. به گزارش فارس، بهرام شکوری گفت: حدود ۵۰ درصد زنانی که طی دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند، ممکن است به طور دائمی به این بیماری مبتلا شوند. شکوری تصریح کرد: کاهش وزن قبل از باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه‌های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند.

برنامه های کاهش دیابت محقق نشد

یک نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت در مورد ابتلای ایرانیان به دیابت به «آرمان» می گوید: سال گذشته برخی برنامه ریزی ها برای کاهش ابتلا به دیابت انجام شد که اینها متاسفانه به درستی و کامل محقق نشد. سیامک مره صدق می افزاید: مصرف روزانه شکر، کاهش میزان شکر به کار رفته در نوشابه و غذاهای دیگر، ترویج ورزش و فعالیت بدنی، حرکت به سمت زندگی سالم و همچنین افزایش تحرک به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی فعالیت هایی است که می‌تواند از شیوع دیابت پیشگیری کند. این نماینده مجلس در مورد دلایل شیوع و افزایش دیابت در ایران با بیان اینکه رشد دیابت در ایران به دلیل کم شدن فعالیت و تحرک زیاد شده می گوید:کودکان و نوجوانان تحرک کمی دارند و مساله بحران اضافه وزن در بخش زیادی از مردم به چشم می‌خورد در حالی که در این میانه بحران دخانیات و مصرف سیگار و تنباکو هم مزید بر علت شده است.

 

مره صدق به افراد توصیه کرد: برای پیشگیری از دیابت اگر در پنج روز هفته، نیم ساعت ورزشی سبک مثل پیاده روی انجام دهید از ۲۰ درصد موارد ابتلا به دیابت جلوگیری می‌شود و سن مرگ و میر ۱۱درصد کاهش پیدا می‌کند. او همچنین افزود: استفاده از پنج گروه اصلی غذایی نان، غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها، ‌میوه‌ها، سبزی‌ها و رعایت تعادل و تناسب در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری بسیار موثر است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *