پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۷ بعد از ظهر به وقت تهران

مرگ گوزن باردار به دلیل پرتاب سنگ در باغ وحش خرم آباد +تصاویر

مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: این گوزن به علت بیماری تب برفکی تلف نشده بلکه به علت استرس و شکستگی گردن تلف شده است.

پس از رسانه‌ای شدن مرگ دردناک یک راس گوزن زرد ایرانی در باغ وحش خرم آباد مدیر کل دامپزشکی لرستان به برخی شایعات مطرح شده در رابطه با تلف شدن این گوزن باردار واکنش نشان داد.
ابراهیم توکلی در رابطه با علت تلف شدن گوزن باردار در باغ وحش خرم آباد اظهار داشت: در این رابطه برخی شایعات مطرح بوده که این گوزن به همراه فرزندش به علت بیماری تب برفکی تلف شده که این موضوع را تکذیب می کنیم.
%postname%
وی با بیان اینکه این گوزن باردار در باغ وحش خرم آباد به خاطر پرتاپ سنگ از سوی بازدید کنندگان باغ وحش خرم آباد دچار استرس شده است ادامه داد: این امر موجب می شود که خود را به فنس های محل نگهداری بکوبد و به علت شکستگی گردن تلف شود.
مدیر کل دامپزشکی لرستان در پاسخ به این سوال که برخی شایعات مطرح بوده که این گوزن باردار به علت بیماری تب برفکی تلف شده است عنوان کرد: این امر به هیچ عنوان صحت ندارد و ما آن را تکذیب می کنیم.
توکلی با بیان اینکه ما همواره کار واکسیانسیون در باغ وحش خرم آباد را به صورت مستمر انجام می دهیم گفت: در این راستا اعلام می کنیم که این گوزن به علت بیماری تب برفکی تلف نشده بلکه به علت استرس و شکستگی گردن تلف شده است.
بنا بر این گزارش، چند روز پیش خبر مرگ یک گوزن زرد ایرانی در باغ وحش خرم آباد که باردار بوده رسانه ای شد، که پس از پیگیری های خبرنگار مهر در رابطه با علت تلف شدن این گوزن باردار مدیر کل محیط زیست لرستان در سخنانی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه روز ۱۸ ام فروردین‌ماه امسال یک رأس گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش «کاسیت» خرم‌آباد تلف شد.
وی بابیان اینکه این گوزن باردار بوده و ماه‌های پایانی بارداری خود را طی می‌کرده است عنوان کرده بود: در این راستا بعدازاین اتفاق ما شرح مکتوب علت تلف شدن این‌گونه منحصربه‌فرد را از دامپزشکی لرستان خواستیم.
مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد زیر نظر دامپزشکی لرستان فعالیت دارد افزوده بود: بعدازاینکه ما از این اداره کل توضیح خواستیم آن‌ها علت تلف شدن این گوزن زرد ایرانی را ازدحام بازدیدکنندگان و وارد شدن استرس به این‌گونه اعلام کردند.
فتحی بیرانوند بیان داشته بود: بر اساس اعلام دامپزشکی لرستان این گوزن زرد ایرانی به دلیل استرس خود را به فنس هایی که در داخل آن‌ها نگهداری می‌شده کوبیده و این امر موجب شکستگی گردن و تلف شدن آن شده است.
%postname%
وی افزوده بود: دامپزشکی لرستان عکس‌ها و فیلم‌های این گوزن زد ایرانی در هنگام ماساژ قلبی و همچنین تنفس مصنوعی برای جلوگیری از مرگ آن را برای محیط زیست ارسال کرده است.
مدیرکل محیط‌ زیست لرستان بابیان اینکه این گوزن زرد ایرانی روزهای پایانی بارداری خود را طی می‌کرده و یک ماه دیگر فارغ می‌شده است عنوان کرده بود: متأسفانه با این اتفاق ما دو رأس گوزن زرد را در استان از دست دادیم.
این سخنان در حالی مطرح می شود که همچنان پاسخی برای یک سوال اساسی وجود ندارد، سوالی که الهام برنا معاون محیط زیست لرستان آن را مطرح کرده است: این گوزن در روزهای آخر بارداری خود به سر می‌برده چرا در شرایطی نگهداری شده که به آن استرس وارد شود.
وی با یادآوری اینکه دامپزشکی در این رابطه کوتاهی کرده و این گوزن باردار را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است، معتقد است که فضای باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد برای نگهداری گونه‌ها در آن نیز مناسب نیست.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *