پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۱ قبل از ظهر به وقت تهران

مردی که پس از ۳ سال با اثبات بیگناهی اش از قصاص نجات یافت

مردی که مدتها به اتهام قتل در زندان بود و حتی با رأی دادگاه به قصاص محکوم شده بود با اثبات بیگناهی اش آزاد شد.

اواسط سال ۹۲به کارآگاهان جنایی شیراز خبر رسید مردی در جریان جنایتی مرموز با شلیک گلوله به قتل رسیده است. در جریان بررسی صحنه جنایت افسران آگاهی نتوانستند سرنخ قابل اعتنایی به دست بیاورند و این موضوع نشان می داد قاتل با نقشه قبلی و به شکلی حساب شده این جنایت را مرتکب شده است. با وجود این جسد به پزشکی قانونی منتقل و تجسس ها برای یافتن عامل یا عاملان این جنایت آغاز شد.

 

در این میان خانواده مقتول نام ۲نفر را بهعنوان مظنون به پلیس اعلام کردند و مأموران نیز با حکم قضایی ۲مظنون را بازداشت کردند.

 

یکی از آنها فردی سابقه‌دار بود که پیش از این چند مرتبه به اتهام درگیری بازداشت شده بود و دومین نفر نیز جوانی بود که مأموران در بازرسی از مخفیگاهش توانستند یک قبضه کلت کمری کشف کنند. هیچ کدام از ۲مظنون حاضر نبودند اتهام قتل را به گردن بگیرند و شواهدی که علیه‌شان وجود داشت نیز کافی نبود.

 

تحقیقات از این ۲نفر مدتی طول کشید تا اینکه فرد سابقه دار با سپردن وثیقه توانست از زندان آزاد شود اما مدتی بعد درحالیکه هنوز اسرار این جنایت سربه‌مهر باقی مانده بود او فوت شد. در چنین شرایطی تحقیقات پلیس معطوف به تنها مظنون پرونده شد. با اینکه او دست داشتن در این جنایت را انکار می کرد اما کشف کلت کمری در خانه اش سبب شد پرونده وی با صدور کیفرخواست به اتهام قتل به دادگاه کیفری یک استان فارس فرستاده شود. در جلسه محاکمه، اولیای دم قصاص قاتل را درخواست کردند و در شرایطی که متهم باز هم اتهامش را انکار می کرد قضات دادگاه حکم به قصاص وی دادند.

 

در چنین شرایطی پرونده با اعتراض متهم به دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات دیوان در جریان بررسی‌های موشکافانه خود مدرکی دال بر قاتل بودن مرد جوان پیدا نکردند. به همین دلیل رأی دادگاه را نقض کردند و پرونده برای محاکمه مجدد به شعبه هم‌عرض فرستاده شد.

 

در دومین دور از محاکمه که چند روز قبل برگزار شد اولیای دم مقتول بار دیگر درخواست صدور حکم قصاص را کردند اما متهم اسنادی به دادگاه ارائه کرد که نشان می داد او روز حادثه در محل دیگری بوده است. عبدالصمد خرمشاهی وکیل مدافع متهم نیز در دفاع از موکلش گفت: در رأی قبلی دادگاه به‌نظریه اسلحه شناسی توجهی نشده است.

 

چرا که در این گزارش آمده نوع سلاحی که با آن به مقتول شلیک شده با نوع سلاحی که از موکلم کشف شده مطابقت ندارد.

 

از طرفی موکلم با مقتول هیچ سابقه خصومتی نداشته و متهم روز حادثه در محل دیگری حضور داشته و نمی‌تواند قاتل باشد. با پایان دفاعیات متهم و وکیل مدافعش قضات دادگاه وارد شور شدند و حکم به برائت متهم دادند. به این ترتیب وی بعد از تحمل ماه‌ها حبس از زندان آزاد شد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *