شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۶ بعد از ظهر به وقت تهران

مراحل ایمپلنت دندان ، مزایا و عوارض آن

از نظر فنی، ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که در فک شما قرار می گیرد تا دندان مصنوعی یا پل را نگه دارد. با این حال، هنگامی که اکثر مردم از اصطلاح ” ایمپلنت دندان ” استفاده می کنند، در مورد ترکیب ایمپلنت (ریشه دندان مصنوعی) و دندان مصنوعی صحبت می کنند. ایمپلنت های دندانی ممکن است گزینه ای برای افرادی باشد که یک یا چند دندان را به دلیل بیماری پریودنتال، آسیب یا دلایل دیگر از دست داده اند و ترجیح می دهند از دندان مصنوعی استفاده نکنند.

مراحل ایمپلنت دندان ، مزایا و عوارض آن

 

انواع ایمپلنت های دندانی در دندانپزشکی

•    اندوستال (در استخوان): این رایج ترین نوع ایمپلنت در دندانپزشکی است. اشکال مختلف آن شامل پیچ ها، استوانه ها یا تیغه هایی است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرند. هر ایمپلنت یک یا چند دندان مصنوعی را نگه می دارد. این نوع ایمپلنت به طورکلی یک جایگزین برای بیمارانی است که اکنون از بریج یا پروتز متحرک استفاده می کنند.
•    ساب پریوستئال (روی استخوان): این نوع ایمپلنت در بالای فک با پایه های چارچوب فلزی قرار می گیرد که از لثه بیرون زده و ایمپلنت را در جای خود نگه می دارد. ایمپلنت های ساب پریوستال معمولاً برای بیمارانی استفاده می شود که قادر به استفاده از پروتزهای مصنوعی معمولی نیستند و ارتفاع استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستال ندارند.

آیا شما کاندیدای ایمپلنت دندان هستید؟

شما یک کاندید ایده آل برای ایمپلنت دندان انتخاب شده توسط دندانپزشک هستید اگر:
•    شما از سلامت عمومی و دهان و دندان خوبی برخوردار هستید.
•    شما استخوان کافی در فک خود برای حمایت از ایمپلنت دارید.
•    شما دارای بافت لثه سالمی هستید که عاری از بیماری پریودنتال است.
ایمپلنت های دندانی با بافت های نرم (یعنی لثه ها) و بافت های سخت زیرین (مانند استخوان) در دهان ارتباط نزدیک دارند. ازآنجایی که پریودنتیست ها سه سال آموزش تخصصی فراتر از دانشکده دندانپزشکی گذرانده اند تا آن ها را در بافت های نرم و سخت متخصص کنند، آن ها ترکیب ایده آلی از تجربه و دانش رادارند تا مطمئن شوند که محلول ایمپلنت دندانی را دریافت می کنید که ظاهر و احساسی شبیه به دندان های خود داشته باشد.

 

مراحل ایمپلنت دندان ، مزایا و عوارض آن

مزایا و خطرات ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی انجام شده توسط دندانپزشک می توانند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت فردی که به آن نیاز دارند را بهبود بخشند. بااین حال، گاهی اوقات ممکن است عوارضی رخ دهد. عوارض ممکن است به زودی پس از کاشت ایمپلنت دندان یا خیلی دیرتر رخ دهد. برخی از عوارض منجر به شکست ایمپلنت می شود. شکست ایمپلنت می تواند منجر به نیاز به روش جراحی دیگری برای تعمیر یا جایگزینی سیستم ایمپلنت شود.

مزایای سیستم ایمپلنت دندان:

انجام ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک ماهر مزایای زیر ره به همراه دارد:
•    توانایی جویدن را بازیابی می کند.
•    ظاهر آرایشی را بازیابی می کند.
•    به جلوگیری از کوچک شدن استخوان فک به دلیل از دست دادن استخوان کمک می کند.
•    سلامت استخوان و لثه های اطراف را حفظ می کند.
•    به ثابت نگه داشتن دندان های مجاور کمک می کند.
•    کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

خطرات مرتبط با سیستم ایمپلنت دندان:

•    آسیب به دندان های طبیعی اطراف در هنگام کاشت ایمپلنت
•    آسیب به بافت های اطراف در حین جراحی، مانند سوراخ شدن سینوس
•    آسیب حین جراحی (به عنوان مثال، شکستگی استخوان فک اطراف)
•    عملکرد ناکافی، مانند احساس اینکه دندان ها به طورمعمول به هم گاز نمی زنند
•    احساس لق شدن یا پیچ خوردگی دندان در محل ناشی از شل شدن پیچ اباتمنت
•    شکست بدن ایمپلنت (شلی بدن ایمپلنت)
o    به دلیل عفونت سیستمیک، که ممکن است در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده بیشتر باشد.
o    به دلیل عفونت موضعی در استخوان و لثه که از بدن ایمپلنت حمایت می کند.
o    به دلیل تأخیر در بهبودی، که ممکن است در بیماران سیگاری بیشتر باشد.
•    مشکل در تمیز کردن لثه های اطراف ایمپلنت و درنتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
•    بیماری پریودنتال درمان نشده
•    بی حسی پس از جراحی به دلیل برخورد یا آسیب عصبی
•    همیشه قبل از هرگونه روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا اشعه ایکس به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و تکنسین های تصویربرداری اطلاع دهید که ایمپلنت دندانی دارید. ایمپلنت های دندانی می توانند این تصاویر را مخدوش کنند یا در آن اختلال ایجاد کنند. البته FDA از هیچ گونه عارضه نامطلوب گزارش شده برای روش های MRI یا اشعه ایکس با ایمپلنت دندان آگاه نیست.

گزارش مشکلات سیستم ایمپلنت دندان به FDA

مراحل ایمپلنت دندان ، مزایا و عوارض آن

 

گزارش سریع عوارض جانبی می تواند به FDA کمک کند تا خطرات مرتبط با محصولات پزشکی را شناسایی و بهتر درک کند. اگر با سیستم ایمپلنت دندانی خود از جمله بدنه ایمپلنت دندان، اباتمنت دندان یا پیچ اباتمنت دندانی مشکلی دارید، توصیه می کنیم از طریق MedWatch، برنامه اطلاعات ایمنی FDA و گزارش رویدادهای نامطلوب، یک گزارش داوطلبانه ارائه دهید.
برای کمک به ما تا حد امکان در مورد عوارض جانبی مرتبط با سیستم ایمپلنت دندانی بیاموزیم، لطفاً اطلاعات زیر را در صورت وجود در گزارش خود درج کنید:
•    تاریخ کاشت ایمپلنت
•    شناسایی سیستم ایمپلنت دندانی مورداستفاده
•    شرح مشکل ازجمله تاریخ شروع، و هرگونه تشخیص و درمان بعدی
•    شرح مداخلات پزشکی یا جراحی انجام شده، ازجمله مداخلات قبلی، در صورت وجود
•    سابقه پزشکی و دندانپزشکی مرتبط

توصیه هایی برای بیماران

قبل از انتخاب ایمپلنت دندان در دندانپزشکی ، با دندانپزشک خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی و اینکه آیا کاندیدای این روش هستید یا خیر صحبت کنید.
مواردی که باید در نظر بگیرید:
سلامت کلی شما عامل مهمی در تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید، مدت زمان بهبودی آن و مدت زمانی که ایمپلنت ممکن است در جای خود بماند، است.
از دندانپزشک خود بپرسید که چه مارک و مدلی از سیستم ایمپلنت دندان استفاده می شود و این اطلاعات را برای سوابق خود نگه دارید.
سیگار ممکن است روند بهبودی را تحت تأثیر قرار دهد و موفقیت طولانی مدت ایمپلنت را کاهش دهد.
روند بهبودی بدن ایمپلنت ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد، در این مدت شما معمولاً یک اباتمنت موقت به جای دندان دارید.

بعد از عمل ایمپلنت دندان:

دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان را که توسط متخصص دندانپزشکی به شما داده شده است را با دقت دنبال کنید. تمیز کردن منظم ایمپلنت و دندان های اطراف برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت بسیار مهم است.
ویزیت های منظم را با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. اگر ایمپلنت شما شل یا دردناک است، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

مراحل ایمپلنت دندان ، مزایا و عوارض آن

 

انواع روش های ایمپلنت دندان

بسته به شرایط خاص شما و نوع ایمپلنت انتخابی در دندانپزشکی ، پریودنتیست شما یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما ایجاد می کند.
در اینجا برخی از برنامه های درمانی ممکن بسته به وضعیت شما وجود دارد:
•    ایمپلنت های تک دندانی – اگر یک دندان را ازدست داده اید، یک ایمپلنت دندان می تواند جایگزین آن شود.
•    ایمپلنت های چند دندانی – اگر چندین دندان ازدست رفته باشد، می توان آن ها را با چندین ایمپلنت دندان جایگزین کرد.
•    ایمپلنت های فول دهان – اگر تمام دندان های خود را ازدست داده اید، می توان آن ها را با ایمپلنت های کامل دهان جایگزین کرد.
•    تقویت سینوس – کلید موفقیت ایمپلنت، کمیت و کیفیت استخوانی است که ایمپلنت در آن قرار می گیرد. فک فوقانی پشت به طور سنتی یکی از سخت ترین قسمت ها برای کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت های دندانی به دلیل کمیت و کیفیت استخوان ناکافی و نزدیکی به سینوس بوده است. تقویت سینوس می تواند با بالا بردن کف سینوس و رشد استخوان برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی به اصلاح این مشکل کمک کند.
•    اصلاح برجستگی – تغییر شکل در فک بالا یا پایین می تواند باعث شود استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندان در آن وجود نداشته باشد. برای رفع مشکل، لثه را از برجستگی بلند می کنند تا فضای خالی که در آن استخوان وجود ندارد آشکار شود. سپس فضای خالی بااستخوان یا جایگزین استخوان پر می شود تا برجستگی ایجاد شود. ثابت شده است که اصلاح برآمدگی ظاهر فک را تا حد زیادی بهبود می بخشد و شانس ایمپلنت موفقیت آمیز را افزایش می دهد.

پیگیری فرآیند ایمپلنت دندان

درست مانند دندان های طبیعی، ایمپلنت های دندانی برای حفظ عملکرد و پیشگیری از بیماری های اطراف ایمپلنت نیاز به مراقبت های دقیق دهان و دندان در خانه و بازدید منظم دندانپزشکی دارند. برای تمیز نگه داشتن ایمپلنت و بدون پلاک، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همچنان ضروری است.
پس ازاینکه ایمپلنت خود را دریافت کردید، پریودنتیست شما از نزدیک با شما و دندانپزشک عمومی شما همکاری خواهد کرد تا بهترین برنامه مراقبتی را برای شما ایجاد کند. ویزیت های دوره ای برای نظارت بر ایمپلنت، دندان ها و لثه ها برای اطمینان از سلامت آن ها برنامه ریزی می شود.

کلام آخر:

در کنار حفظ دندان طبیعی، ایمپلنت دندان بهترین گزینه هستند زیرا ظاهر، عملکرد و احساسی مانند دندان های طبیعی دارند. برای یافتن بهترین متخصص ایمپلنت می توانید به سایت ایران جابینو به آدرس https://www.iranjobino.com مراجعه نمایید . ایران جابینو بانک اطلاعات مشاغل می باشد و اطلاعات کلیه مشاغل از جمله دندانپزشکی ها را در اختیار کاربران قرار می دهد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *