جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۳ بعد از ظهر به وقت تهران

مذاکره غیررسمی فدراسیون فوتبال با کی‌روش!

صعود تیم ملی فوتبال ایران به عنوان صدرنشین گروهC به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با سرمربیگری دراگان اسکوچیچ اتفاق خوبی بود که ماجرای تلخ مارک ویلموتس و شکایت او و درخواست غرامت ۲۰۰میلیاردی‌اش را تا حدودی به حاشیه برد تا کام فوتبال‌دوستان ایرانی کمی شیرین شود.

مذاکره غیررسمی فدراسیون فوتبال با کی‌روش!

اسکوچیچ در حالی تیم ملی ایران را به عنوان تیم نخست به مرحله نهایی انتخابی رساند که ملی‌پوشان کشورمان به خاطر شکست برابر بحرین و عراق در بازی رفت شرایط خوبی نداشتند و از دست رفتن میزبانی به خاطر کرونا هم این وضعیت را بغرنج‌تر کرده بود. با این حال غیرت ملی‌پوشان ایرانی و درایت و تدبیر کادر فنی جدید باعث شد تیم ملی از گذرگاه سخت مرحله دوم به سلامت عبور کند و حالا ایران در جمع ۱۲ تیم مرحله نهایی است و باید برای صعود به جام‌جهانی قطر با دیگر قدرت‌های فوتبال آسیا رقابت کند. مسابقات نهایی شهریورماه برگزار می‌شود اما هنوز مشخص نیست بازی‌ها که در ۲ گروه ۶ تیمی انجام خواهد شد به صورت رفت و برگشت است یا به خاطر کرونا باز هم متمرکز برگزار خواهد شد. گذشته از بحث نامشخص بودن رقبای ایران و نحوه برگزاری مسابقات، آنچه باعث نگرانی فوتبال‌دوستان ایرانی برای مرحله نهایی شده پایان قرارداد دراگان اسکوچیچ با فدراسیون و تردید برای حفظ او یا انتخاب یک مربی سرشناس‌تر است. نتایج اسکوچیچ با تیم ملی یک رکورد جدید محسوب می‌شود. ۷ بازی و ۷ پیروزی در بازی‌های دوستانه و رسمی باعث شده منتقدان او سکوت کامل پیشه کنند با این حال خیلی‌ها معتقدند رقبای مرحله نهایی اصلا قابل قیاس با رقبای مرحله قبلی نیستند و ایران برای صعود به جام‌جهانی باید با استراتژی و تدارک ویژه و حتی کادر فنی جدید و قوی‌تر به مصاف حریفان برود.

دقیقا از فردای صعود ایران به مرحله نهایی گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی درباره کادر فنی تیم ملی مطرح شد که از استعفا یا قطع همکاری اسکوچیچ خبر می‌دادند و گزینه‌هایی چون کی‌روش، استراماچونی و برانکو برای هدایت تیم ملی ایران معرفی شدند. رقابت با تیم‌های قدرتمند ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و… علاوه بر علم مربیگری، کاریزمای خاصی هم می‌طلبد که به زعم بسیاری اسکوچیچ با وجود اشرافش به فوتبال روز دنیا آن را ندارد و حتی برخی رسانه‌ها از مخالفت بزرگان تیم ملی با ادامه همکاری این مربی کروات خبر دادند. همه این مسائل دست به دست هم داد تا بحث تغییر کادر فنی تیم ملی جدی‌تر شود و بین همه گزینه‌ها کی‌روش در صدر قرار بگیرد. عملکرد خوب کی‌روش در تیم ملی ایران در مدت ۸ سال حضورش و شناخت عالی او از رقبای ایران و کاریزما و دیسیپلین خاص او ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود این مربی پرتغالی در اولویت قرار بگیرد. او که پس از قطع همکاری با کلمبیا با آفریقای جنوبی به توافق نرسید و گفته می‌شود گزینه تیم ملی عراق هم هست فعلا تیمی ندارد و بارها هم اعلام کرده شاید دوباره روزی به ایران برگردد. همین ابراز علاقه و تمایل از یک سو و نیاز ایران به یک مربی با تجربه که نیازی هم به زمان برای شناخت نداشته باشد چراکه فرصت زیادی تا مرحله نهایی مسابقات باقی نمانده، باعث شده مسئولان فدراسیون فوتبال به صورت غیررسمی با کی‌روش وارد مذاکره شوند. با توجه به این‌که هنوز تکلیف قرارداد اسکوچیچ مشخص نیست و از طرفی فدراسیون فوتبال هم شرایط مالی خوبی ندارد و کی‌روش قطعا دستمزد بالایی درخواست می‌کند، فدراسیون فوتبال نمی‌خواهد بی‌گدار به آب بزند و برای همین گویا مذاکرات، غیررسمی و با پیغام و پسغام پیش می‌رود. در واقع فدراسیون به نوعی اسکوچیچ را در آب‌نمک خوابانده تا اگر مذاکره با مربیان سرشناسی که اسم‌شان مطرح است خوب پیش نرود اسکوچیچ را هم از دست ندهد و کاسه چه‌کنم چه‌کنم دست نگیرد. شاید برای همین باشد که روز گذشته احسان اصولی، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شدن نام برخی مربیان برای تیم ملی را گمانه‌زنی رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: «کی‌روش، کالدرون و برانکو، این اسامی گمانه‌زنی رسانه‌ای است. من به عنوان عضو هیئت‌رئیسه و مقام مسئول در فدراسیون فوتبال می‌گویم که هیچ بحثی در مورد این‌که چه کسی باشد یا نباشد مطرح نکردیم. هر نکته‌ای هم که توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود قابل احترام اما گمانه‌زنی است.»
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *