سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۲:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

محبوب ‌ترین اسامی ایرانی کدامند؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال:  «امیرعلی» و «فاطمه» فراوان‌ترین نام انتخابی خانواده‌های ایرانی است که برای نوزادان خود از ابتدای فروردین تا پایان سال ۹۸ انتخاب کرده‌اند.

نام‌های انتخاب شده برای پسران: امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، سامیار، آراد و آریا بود.

نام‌های انتخاب شده برای دختران: فاطمه، زهرا، حلما، زینب، آوا، مرسانا، یسنا، نازنین زهرا، فاطمه زهرا و باران بود.

محبوب ‌ترین اسامی ایرانی کدامند؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال درخصوص آمار ازدواج و طلاق اظهار کرد: همچنین در این مدت ۴۲۶ هزار و ۹۹ ازدواج و ۱۳۲ هزار و ۶۱۸ طلاق در پایگاه سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

او با اشاره به اینکه هر سال شاهد افزایش مختصر سن ازدواج هستیم، گفت: میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷/۵ سال و بانوان ۲۳/۴ بود.

ابوترابی افزود: همچنین در ۸ ماه گذشته میانگین سن زنان در طلاق ۳۲/۳ و مردان ۳۷/۲ بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص تغییر نام و نام خانوادگی گفت: ۴۱ هزار و ۳۸ هموطن در خارج و داخل کشور تغییر نام و ۹۹ هزار و ۴۱۸ نفر تغییر نام خانوادگی داده‌اند.

او افزود: همچنین ۱۹ جلسه کمیته مشورتی نام در سال جاری تشکیل دادیم که طی آن ۵۳۶ نام مورد بررسی قرار گرفت و ۴۳۱ نام جدید ثبت شده است.

ابوترابی در خصوص اقدامات انجام شده در بیش از ۲ هزار نقطه پستی و دفاتر پیشخوان گفت: از ابتدای سال برای هزار و ۸۵۲ تبعه غیر ایرانی گواهی ولادت  صادر شده است. همچنین در این مدت ۲ هزار و ۵۰ گواهی فوت برای تبعه غیرایرانی صادر شده است.

او در خصوص کارت ملی‌های هوشمند گفت: ۴۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۳۳ نفر کارت‌های هوشمند را دریافت و ۸۸/۸ درصد ثبت نام خود را تکمیل کردند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به وعده چاپخانه دولتی برای تامین ۹ میلیون بدنه کارت ملی هوشمند گفت: از سوی چاپخانه دولتی ۳۲۴ هزار و ۹۸۳ کارت تحویل سازمان ثبت احوال داده شده است و امیدواریم مشکل تامین بدنه کارت ملی هوشمند داخلی هر چه سریع‌تر با محقق شدن این وعده رفع شود.

ابوترابی با بیان اینکه کودک همسری نداریم، بیان کرد:  ازدواج با حکم قضایی است و حکم رشد را نباید کودک همسری تلقی کرد،

او ادامه داد: سن ازدواج برای دختران بر اساس قانون در کشور ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تمام است. اگر سن کمتر از این باشد و به رشد بالاتری رسیده باشند، این افراد به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند و سن رشد دریافت می‌کنند و بنابراین به این نوع ازدواج کودک همسری گفته نمی‌شود.

ابوترابی با اشاره درمورد نرخ صدور کارت هوشمند ملی و شناسنامه مطرح کرد: نرخ‌گذاری توسط سازمان تنظیم مقررات تعیین و برمبنای حمایت از مصرف کننده لحاظ می‌شود که در حال حاضر به غیر از تهران که ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است در کل کشور نرخ‌ها ثابت است.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور بیان کرد: برخی از دفاتر پیشخوان و پست، مردم را مکلف به تعویض شناسنامه می‌کنند؛ در حالی که تکلیف و اجباری نیست و اگر شناسنامه مخدوش، یا مستعمل یا مفقود شده باشد، یا تغییری در اقلام هویتی فرد مثل نام و نام خانوادگی رخ داده باشد باید شناسنامه‌اش را تعویض کرد.

او درباره استعلام‌های هویتی نامزد‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری هم گفت: ۱۶ هزار و ۳۳ مورد استعلام از سوی شورای نگهبان وزارت کشور به ما داده شد که سازمان ثبت آن‌ها را بررسی و در مورد معین به آن پاسخ داده‌ایم.

ابوترابی افزود: سازمان ثبت احوال جزء مراجع چهارگانه در انتخابات است و در این زمینه آمادگی کامل را ایجاد کرده است که برای همه استعلام‌های هویتی موردنظر در مورد نامزد‌های انتخابات مجلس، پاسخگوی شورای نگهبان و وزارت کشور باشد و آخرین اطلاعات هویتی این افراد را در اختیار این نهاد‌ها قرار دهد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه خارجی نیز تصریح کرد: آیین نامه این مصوبه قانونی در حال حاضر توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور در حال تدوین است. قطعا پس از تدوین این آیین نامه و ابلاغ آن ما در سراسر کشور مکلف به اجرای آن هستیم.

او درباره ثبت تولد در روز‌های خاص و اصطلاحا ثبت تولد‌های لاکچری گفت: ثبت ولادت در روز‌های خاص تنها برای افرادی است که در همان روز متولد می‌شوند. در حقیقت ثبت ولادت بر اساس درخواست والدین نیست و بر اساس گواهی بیمارستان و ساعت تولد انجام می‌شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *