جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۱ قبل از ظهر به وقت تهران

ماراتن تشکیل کابینه در عراق/ العبادی مشاور خود و مسئول حشد الشعبی را از کار برکنار کرد

در آستانه اولین نشست پارلمان جدید عراق، جریان‌های سیاسی این کشور از یک سو و کشورهای صاحب نفوذ در عراق از سوی دیگر بر تکاپوی خود برای تشکیل کابینه افزوده‌اند.

http://iuvmpress.com/fa/wp-content/uploads/2018/06/%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-1280x859.jpg

در راستای تلاش و اعمال فشار لیست‌های مختلف بر اعضای لیست‌های متقابل جهت پایان دادن به مسئله تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در عراق، حیدر العبادی یکی از مهم‌ترین مشاوران خود را برکنار کرد.

به گزارش رسانه‌های عراقی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که سودای دور دیگری از نخست‌وزیری بر کشور را در سر دارد و گفته می‌شود از حمایت آمریکا و شماری از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس هم بهره‌مند است، فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی خود و مسئول حشد الشعبی و سازمان امنیت این کشور را از کار برکنار کرد.

العبادی در بیانیه مطبوعاتی خود علت این برکناری را پرداختن فیاض به فعالیت‌های سیاسی و حزبی دانسته و آن را در تضاد با ماموریت امنیت حساسی که به وی واگذار شده اعلام کرد.

در مقابل نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و رقیب اصلی مقتدی صدر و العبادی در تشکیل کابینه، در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد این اقدام را باعث تضعیف وزن مذاکراتی لیست النصر به رهبری العبادی در مذاکرات مربوط به تشکیل کابینه خواند.

این تحولات در حالی به وقوع می‌پیوندد که اداره اطلاع‌رسانی پارلمان عراق اعلام کرد از تمامی اعضای راه‌یافته به پارلمان عراق خواسته شده که حداکثر دو روز پیش از برگزاری اولین نشست در روز دوشنبه در بغداد حضور یافته تا مسایل حقوقی، فنی و نیز صدور کارت‌های لازم برای ورود و خروج‌شان انجام شود.

این جلسه در حالی قرار است روز دوشنبه برگزار شود که هنوز هیچ یک از دو ائتلاف اعلام موجودیت کرده شیعی نتوانسته‌اند حداکثر کرسی‌ها را برای تشکیل کابینه به دست آوردند و منتظر موضع قطعی ائتلاف کردها از یک سو و احزاب اهل تسنن از سوی دیگر هستند/ اعتمادآنلاین

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *