سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

قیمت هر کیلو پسته در بازار تهران ۱۰ دلار!

در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز و نوساناتی که به وجود آمد، منطقی به نظر می‌رسید که قیمت برخی کالا‌هایی که مستقیم و یا غیرمستقیم ارزبری داشته و بخشی از هزینه تمام شده آن‌ها به قیمت ارز و دلار وابسته است، دچار نوسان و افزایش شود.

https://miro.ir/uploads/foods/5b8392eb317dc.jpg

از همین رو بود که برخی از کارشناسان، راه حل غلبه بر نوسانات قیمتی متاثر از ارز در بازار را حرکت به سمت خلاصی تولید از واردات و به حداقل رساندن میزان ارزبری در تولید کالا‌ها می‌دانستند، اما اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در بازار افتاد به همین سادگی نبود.

در این میان کالا‌ها و اجناسی هم بودند که علی‌رغم تمام فرآیند تولید آن‌ها در داخل و حتی بدون نقش بودن نرخ ارز در تولیدشان، متاثر از نوسان ارز، قیمتشان افزایش یافت.

یکی از این موارد، خشکبار و خصوصاً پسته است که با وجود تامین تمام نیاز بازار از تولیدات داخلی پسته، شاهد افزایش عجیب قیمت آن در بازار و فروش انواع پسته از ۱۶۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان هستیم. افزایشی که اگرچه برای معدود خریداران پسته و خشکبار، عجیب و سوال برانگیز است، ولی برای بازاری‌های مولوی اصلا عجیب نیست.

قدیمی‌های بازار مولوی تهران می‌گویند درست است که تقریباً همه پسته موجود در بازار، تولید داخل کشور است، ولی قیمت فروش پسته در بازار داخل، به دلیل قیمت صادرات آن به خارج از کشور، رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد؛ یعنی قیمت هر کیلو پسته، بسته به کیفیت آن بین ۸ تا ۱۵ دلار است. خب طبیعی است که وقتی قیمت دلار بشود ۱۵ هزار تومان، قیمت پسته هم با تاخیری چند روزه، بالا می‌رود و همطراز با قیمت دلار، از ۱۵۰-۱۶۰ هزار تومان تا ۲۱۰- ۲۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن این منطق برای قیمت‌گذاری کالا‌های تولید داخل، عملاً حرکت به سمت تولیدات داخلی، حداقل از نظر قیمت عرضه در بازار داخل کشور بی تاثیر خواهد بود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *