شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۷ قبل از ظهر به وقت تهران

قیمت مسکن طی ۲۵ سال ۱۰۶ برابر شد

بررسی قیمت هر متر واحد مسکونی طی ۲۰ سال گذشته بیانگر رشد بیش از ۶۳ برابری قیمت هر متر خانه در شهر تهران از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۹۱ بوده است.

https://www.bananews.ir/wp-content/uploads/2016/12/4688774_544.jpg

نرخ هر متر مربع زیر بنای مسکونی تهران در سال ۱۳۷۱ بین ۵۱ تا ۵۳ هزار تومان متغییر بوده و در پاییز ۱۳۹۱ به متری ۳ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان رسید.

تنها ۵۰۰ هزار تومان از این افزایش در ۹ ماهه سال ۱۳۹۱ اتفاق افتاده و از آن سال تا کنون نیز میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران با رشد ۶۸ درصدی در بهار ۱۳۹۷ به ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.

حساسیت نسبت به افزایش روزافزون قیمت #مسکن که یکی از دلایل آن فروش تراکم عنوان می‌شود از اوایل سال ۱۳۹۲ رنگ و شکل دیگری به خود گرفت. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، یکی از وزرای دولت که حوزه کاری او ارتباط تنگاتنگ با مدیریت شهری دارد و حسن روحانی او را “برند کابینه” می‌داند، انتقادات صریحی را نسبت به مدیریت ۱۰ سال گذشته شهرداری تهران ابراز کرد.

تبدیل تهران به کارگاه بی‌پایان سوداگری، صدای وزیر راه و شهرسازی را درآورد تا جایی که عباس آخوندی در این خصوص گفت:  “حق نفس کشیدن مردم در حال فروش استو هیچ کس در این شرایط احساس آرامش نمی‌کند، چرا که ما در یک هرج و مرج برنامه‌ریزی‌ شده گسترده قرار داریم که اگر به آن نپردازیم با راحل‌های ساده‌انگارانه نمی‌توان کارها را پیش برد”.

قیمت_مسکن از میانگین هر متر مربع ۶۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۴ به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ رسید؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ درصد افزایش یافت.

قیمت زمین نیز رشد روزافزون را تجربه کرد. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ قیمت زمین از متری ۶۴۰ هزار تومان به متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در شهر تهران افزایش یافت که ۷۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

تنها بعد از اجرای طرح مسکن مهر که حسن روحانی رییس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم آن را نوعی سرپناه می‌داند، جمعیت اجاره نشین کشور پنج درصد افزایش یافت و این در حالی بود که فرسودگی درونی شهر تهران لاینحل باقی ماند./ایسنا

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *