دوشنبه , ۱۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

قلیان تلفنی هم رسید!

عرضه قلیان در سفره خانه ها جای خود را به قلیان های تلفنی داده و افراد تنها با یک تماس تلفنی،آن را در منازلشان تحویل می گیرند.

%postname%

این در حالی است که روز گذشته رئیس پنجاه و ششمین کنگره سراسری انجمن دندانپزشکی ایران گفت: افزایش سرطان دهان در ایران فقط به دلیل سیگار و قلیان است. با وجود طرح های ضربتی متعددی که به منظور جمع آوری قلیان از سطح سفره‌خانه‌ها اجرا شده است، هنوز اکثر سفره‌خانه‌ها در بسیاری از نقاط کشور به مشتریان خود قلیان ارائه می دهند. در کنار این موضوع، قلیان هایی که به صورت تلفنی در اختیار مشتریان قرار می گیرند نیز به آفتی برای جوانان تبدیل شده است.

استقبال بانوان
هر روز به تعداد تراکت هایی که قلیان های تلفنی را تبلیغ می کنند اضافه می‌شود و در آخرین نمونه این نوع تبلیغات قلیان، فرد تبلیغ کننده برند خود را «دود فوری یا فست دود» معرفی کرده که در کمترین زمان ممکن، قلیان را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. به گزارش میزان، اینطور به نظر می‌رسد که اگر با این موضوع مقابله نشود، در آینده نزدیک تمام فست‌فودهای شهر که تعدادشان اندک نیز نیست، جای خود را به فست دودها خواهند داد.در این ارتباط، گفت و گوهایی با برخی از صاحبان ایده قلیان تلفنی انجام شده است.یعقوب، شاگرد یکی از قهوه‌خانه‌داران تهران است.

 

او در رابطه با اجرای طرح قلیان تلفنی در قهوه‌خانه‌شان می‌گوید: قهوه خانه ما در خیابان شریعتی واقع شده اما صاحب کار من زمانی به این نتیجه رسید که باید سیستم قهوه خانه تلفنی را هم فعال کنیم. به همین خاطر یک پیک موتوری استخدام کردیم و در سطح منطقه، قلیان ها را به در خانه‌های افراد می بردیم.اوبا تاکید بر استقبال زیاد بانوان از طرح قلیان تلفنی می گوید: بیشتر مشتریان ما را بانوان تشکیل می دهند و به این خاطر که آنها نمی توانند در قهوه خانه ها حاضر شده و قلیان ارزان قیمت بکشند، از سیستم قلیان تلفنی که به نسبت بسیاری از سفره خانه ها ارزان‌تر است استقبال می کنند.

قلیان‌های یک بار مصرف
قلیان های تلفنی تنها در سطح شهر تهران رواج پیدا نکرده اند بلکه این طرح اکنون در بسیاری از کلانشهرهای کشور نیز مورد توجه قرار گرفته و افرادی که دوست دارند در خانه قلیان بکشند، بدون توجه به مضرات بسیار آن، با تماس با یک شماره تلفن قلیان را در خانه شان تحویل می‌گیرند.اسماعیل، صاحب یکی از قلیان های تلفنی است که خودرو سمند او اکنون به یک سفره خانه سیار تبدیل شده است.

 

اسماعیل با اشاره به قیمت قلیان‌هایی که عرضه می کند می گوید: قیمت قلیان‌های من ۱۵ هزار تومان است و به همراه قلیان، خرما و پاستیل نیز در اختیار مشتریانم قرار می‌دهم. اگر هم افرادی که قلیان سفارش می دهند چای بخواهند، بابت یک فلاسک چای از آنها ۵ هزار تومان دیگر هم می گیرم.رواج قلیان تلفنی در کشور در شرایطی است که گفته می‌شود هر بار مصرف قلیان معادل وارد کردن مواد سمی ۱۲۵ نخ سیگار به بدن است و مضرات آن بارها و بارها گزارش شده است. در کنار قلیان های تلفنی، مصرف قلیان‌های یک بار مصرف نیز در کشور رواج پیدا کرده است؛ قلیان‌هایی که بدنه آنها را یک لیوان پلاستیکی تشکیل داده و دیگر نیاز نیست فرد تحویل دهنده قلیان به دنبال قلیان خود بیاید. در این شرایط نیاز است مسئولان ورود جدی‌تری به آسیب‌های اینچنینی که می توانند به سلامت جوانان لطمه وارد کنند داشته باشند و جلو رواج چنین آفت هایی را در جامعه بگیرند.

دخانیات مهمترین عامل سرطان دهان
روز گذشته رئیس انجمن دندانپزشکی ایران گفت: دخانیات مهمترین عامل سرطان دهان است و۵۰ درصد بیماری‌های لثه، التهابات لثه و جرم‌های دندانی مربوط به مصرف دخانیات می‌شود. این‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده، علی تاجرنیا به‌عنوان رئیس پنجاه و ششمین کنگره سراسری انجمن دندانپزشکی ایران با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: مصرف تنباکو، پیپ، قلیان و جویدن مواد دخانی مهم‌ترین عامل در این زمینه به شمار می‌رود. او افزود: ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان دهان افرادی هستند که مواد دخانی مصرف می‌کنند. سالانه ۷۵ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان دهان در اروپا شناسایی می‌شوند. اگر ما آموزش بیماری‌های دهان و همکاری با سایر گروه‌های پزشکی را گسترش دهیم، بخش عمده‌ای از این موارد درمان می‌شوند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *