پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱ بعد از ظهر به وقت تهران

قدرت نمایی ایران و شکست سامورایی‌ها/ ریو نزدیک شد!

تیم ملی والیبال ایران در چهارمین بازی خود در رقابت های انتخابی المپیک مقابل ژاپن به پیروزی رسید.

%postname%

تیم ملی والیبال ایران در چهارمین مسابقه خود در رقابت‌های انتخابی المپیک از ساعت ۱۴:۴۵ در سالن متروپلیتن به مصاف ژاپن، میزبان مسابقات رفت و توانست با نتیجه ۳ بر یک و با امتیازهای ۲۵ بر ۲۰، ۱۹بر ۲۵، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۷ بر ۲۵ برابر حریف خود به پیروزی برسد. آندری زنوییچ از روسیه و فابریزیو پاسکوالی از ایتالیا داوران این دیدار بودند.

تیم ملی والیبال ایران پیش از این در سه مسابقه قبلی خود دو پیروزی برابر استرالیا و کانادا و یک شکست برابر فرانسه کسب کرده بود. ژاپنی‌ها از سه مسابقه قبلی خود دو شکست و یک پیروزی در کارنامه داشت.

لوزانو برای شروع این مسابقه معروف، قائمی، غلامی، محمودی، عبادی پور، موسوی و ظریف را روانه میدان کرد. تیم ایران لباس سفید و ژاپنی‌ها با لباس مشکی در این مسابقه بازی را شروع کردند.

* ست اول؛ ۲۵ بر ۲۰ به سود ایران
شاگردان لوزانو بازی را بهتر آغاز کردند و در دفاع روی تور شرایط بهتری نسبت به حریف خود داشتند. هزاران ژاپنی با حضور در سالن متروپلیتن به صورت منظم ژاپنی‌ها را حمایت می‌کردند. حضور احمد مساجدی، مربی ایرانی در کادر فنی تیم ژاپن موجب شده بود تا سامورایی‌ها شناخت خوبی از تیم ایران داشته باشند.

بازی تا امتیاز ۴ مساوی پیش رفت تا اینکه دو ناهماهنگی در تیم ایران امتیاز ژاپنی‌ها را به عدد ۶ رساند، اما ملی‌پوشان ایران بلافاصله به خود آمدند و نتیجه بازی ۸ بر ۶ به سود ایران شد تا تیم ها به وقت استراحت فنی اول بروند. هر دو تیم بسیار نزدیک پیش می‌رفتند، اما ملی‌پوشان ایران اجازه نمی دادند تا اختلاف کم شود، اما ژاپنی‌ها در امتیاز ۱۲ بازی را به تساوی کشاندند و در امتیاز ۱۳ از ایران پیشی گرفتند تا شرایط بازی کاملاً تغییر کند. پس از آن شاگردان لوزانو توانستند بازی را به تساوی کشیده و در امتیاز ۱۵ بر ۱۳ از حریف جلو بیافتد تا ماساشی نامبو، سرمربی ژاپن درخواست وقت استراحت کند. همین اختلاف پیش رفت تا اینکه در امتیاز ۱۶ بر ۱۴ به سود ایران هر دو تیم به وقت استراحت فنی دوم رفتند.

سرویس خوب موسوی را ژاپنی‌ها نتوانستند به خوبی جمع و جور کنند و در برگشت عادل غلامی با اسپک تماشایی خود از منطقه سه امتیاز ۱۷ را برای ایران به ارمغان آورد تا نامبو درخواست وقت استراحت فنی کند تا شاید اختلاف دو تیم بیشتر نشود. ملی‌پوشان ایران در دفاع روی تور  و حملات شرایط خوبی داشتند، اما در سرویس دقت چندانی نداشتند تا اینکه نتیجه بازی ۲۱ بر ۱۸ به سود ایران ادامه پیدا کرد و نامبو چند تغییر در ترکیب تیم خود ایجاد کرد. اکثر مواقعی که کار ژاپنی‌ها گره می‌خورد پاس‌ها به شیمیزو ختم می‌شد. در امتیاز ۲۳ بر ۱۹ لوزانو دو تعویضه‌ کرد و میرزاجانپور و مهدوی جایگزین معروف و محمودی شدند. ست اول این مسابقه با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به سود ایران خاتمه پیدا کرد.

* ست دوم؛ ۲۵ بر ۱۹ به سود ژاپن
اکثر پاس‌ها در تیم ژاپن به منطقه ۴ ارسال می‌شد و اغلب توپ‌ها هم به امتیاز تبدیل شد تا اینکه در امتیاز سوم مدافعان ایران این اجازه را به شیمیزو ندادند تا نتیجه بازی ۳ بر ۲ به سود ایران شود. خطای هر دو تیم در سرویس موجب شد تا نتیجه بازی ۵ بر ۵ شود، اما دفاع روی توی خوب ژاپنی‌ها نتیجه بازی ۸ بر ۶ به سود آنها کرد تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی اول در ست دوم بروند.

در امتیاز هشتم تیم‌ها به تساوی رسیدند، اما درخواست ویدئوچک نامبو نتیجه بازی را ۹ بر ۷ به سود ژاپن کرد و پس از آن هم شهرام محمودی توپ را به تور زد تا اختلاف امتیاز ایران و ژاپن به عدد ۳ برسد. محمودی پس از آن هم سرویس خود را به تور زد و در امتیاز بعدی هم ژاپنی‌ها موسوی را دفاع کردند تا اینکه نتیجه بازی ۱۲ بر ۸ به سود شاگردان نامبو شود. لوزانو که کمی احساس خطر هم می‌کرد درخواست وقت استراحت کرد تا مانع روند خوب حریف شود. بازیکنان ایران کمی با عجله کار می‌کردند تا جایی که داور مسابقه خطای دو ضرب هم از سعید معروف گرفت. به هر حال در امتیاز ۱۶ بر ۱۱ به سود ژاپن تیم ها به وقت استراحت فنی دوم رفتند.

کار برای ایران هر امتیاز سخت‌تر می‌شد و ژاپنی ها با حمایت هواداران خود هر کاری که می خواستند در زمین مسابقه می‌کردند، اما شاگردان لوزانو هم دست از تلاش برنداشتند و می‌خواستند اختلاف را کمتر کنند، اما ژاپنی‌ها با پاسور خوبی که در اختیار داشتند و حملات ایشیکاوا و شیمیزو روی نوار امتیاز گیری بودند. در امتیاز ۱۹ بر ۱۳ به سود ژاپن لوزانو درخواست وقت استراحت کرد تا شاید شاگردانش بتوانند نتیجه را به سود خود برگردانند. در امتیاز ۱۹ بر ۱۴ بازهم لوزانو دو تعویضه کرد و میرزاجانپور و مهدوی را جایگزین معروف و محمودی کرد. درصد اشتباهات فردی ایران نسبتاً زیاد بود و همین امر موجب شده بود تا اختلاف زیاد شود.

دفاع خوب دو نفره ملی‌پوشان ایران نتیجه بازی را ۲۰ بر ۱۶ به سود ژاپن کرد و اختلاف کم شد. نامبو اجازه نداد تا این روند ادامه پیدا کند و بلافاصله درخواست وقت استراحت کرد. قائمی سرویس خود را از دست داد و در مقابل شیمیزو امتیاز مستقیم از سرویس کسب کرد. آرمین تشکری جایگزین سید محمد موسوی شد تا در خط سرویس قرار بگیرد، اما این تعویض هم تاثیر چندانی نداشت و نتیجه بازی ۲۳ بر ۱۷ به سود ژاپن شد. سرویس بی نقص میرزاجانپور با دریافت مناسب ژاپنی ها همراه نبود تا نامبو احساس خطر کرده و درخواست وقت استراحت فنی کند. این ست با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ به سود ژاپن خاتمه پیدا کرد.

* ست سوم؛ ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران
اولین امتیاز در ست سوم پس از چند رالی تماشایی برای ایران کسب شد. ژاپنی‌ها در آغاز ست سوم عملکرد نسبتاً بهتری از ایران داشتن؛ آنها به کمک اشتباهات ملی‌پوشان ایران و البته پاس‌های کم نقص پاسور خود شرایط خوبی در امتیازگیری داشتند، اما در امتیاز ۷ با دفاع خوب موسوی بازی به تساوی کشیده شد. از دست دادن سرویس توسط قائمی نتیجه بازی ۸ بر ۷ به سود ژاپن کرد تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی اول بروند.

ژاپنی‌ها نشان دادند که واقعاً در توپ گیری شرایط خیلی خوبی دارند و همین امر موجب شد تا آنها بتوانند دو امتیاز از ایران پیش بیافتند، اما شاگردان لوزانو اجازه ندادند که اختلاف زیاد شود و بلافاصله نتیجه بازی را ۱۰ بر ۱۰ کردند. در ادامه هم اسپک محمودی و دفاع هوشمندانه عبادی‌پور نتیجه بازی ۱۲ بر ۱۰ به سود ایران کرد تا نامبو درخواست وقت استراحت کند، چراکه تیمش ۴ امتیاز پشت سرهم را از دست داده بود. میلاد عبادی پورف جوان ترین بازیکن ایران پشت خط سرویس قرار گرفت و توانست یک امتیاز مستقیم کسب کند تا نتیجه بازی ۱۵ بر ۱۱ به سود ایران شود. برای دومین بار در این مسابقه داور خطای دو ضرب از سعید معروف، پاسور و کاپیتان تیم ایران گرفت، اما در امتیاز بعدی ایران توانست برتری خود را ثابت کند تا در امتیاز ۱۶ بر ۱۲ به سود ایران تیم ها به وقت اسراحت فنی دوم بروند.

بعد از دومین وقت استراحت فنی اشتباهات ژاپنی ها هم زیاد شده بود. در امتیاز ۱۸ بر ۱۳ به سود ایران لوزانو بازهم دوتعویضه کرد تا مهدوی در خط سرویس قرار بگیرد. مهدوی با سرویس خوبی که زد امتیاز ۱۹ بر ۱۳ را برای کسب کرد تا بازهم نامبو درخواست وقت استراحت کند. نامبو تغییراتی را در ترکیب تیم خود هم ایجاد کرد، اما این تغییرات سود چندانی نداشت، چراکه ملی پوشان ایران اجازه خودنمایی به ژاپنی ها ندادند. در امتیاز ۲۲ بر ۱۸ به سود ایران معروف و محمودی به جای خود بازگشتند و معروف پشت خط سرویس قرار گرفت. دو اشتباه پشت سر هم از بازیکنان ایران موجب شد تا ژاپنی‌ها به عدد ۲۰ برسند. به همین دلیل لوزانو درخواست وقت استراحت کرد تا آخرین نکات را به شاگردانش گوشزد کند.

تشکری در امتیاز ۲۳ بر ۲۰ جایگزین عبادی‌پور شد تا در خط سرویس قرار بگیرد. پس از اینکه ژاپنی‌ها امتیازگیری کردند عبادی‌پور به جای خود بازگشت. امتیاز ۲۵ در این ست با دفاع خوب ایران کسب شد و شاگردان لوزانو این ست را با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به سود خود تمام کردند.

* ست چهارم؛ ۲۷ بر ۲۵ به سود ایران
ملی‌پوشان ایران ست چهارم را هم با انگیزه آغاز کردند، اما در امتیاز ۲ تیم‌ها مساوی شدند. دو سرویس شیمیزو تیم ایران را با مشکل روبرو کرد، اما سرویس سوم خود را به تور زد. نتیجه بازی ۶ بر ۳ به سود ژاپن شد تا لوزانو درخواست وقت استراحت فنی کند. تیم ایران در امتیاز ۶ بازی را به تساوی کشاند که این امتیازها حاصل توپ‌گیری عقب زمین و حملات خوب ملی‌پوشان ایران بود. روند خوب ایران ادامه پیدا کرد تا اینکه در امتیاز ۸ بر ۷ به سود ایران تیم ها به وقت استراحت فنی رفتند. سامورایی‌ها در امتیاز ۱۰ موفق شدند بازی را به تساوی بکشانند.

در امتیاز ۱۲ بر ۱۱ به سود ایران حمزه زرینی جایگزین فرهاد قائمی شد. دفاع خوب موسوی نتیجه بازی ۱۴ بر ۱۲ کرد، اما بلافاصله ژاپنی ها با شیمیزو بازهم اختلاف را کم کردند و یه یک رساندند و پس از آن بعد از یک رالی تماشایی بازی را در امتیاز ۱۴ به تساوی کشاندند. لوزانو این بار در امتیاز ۱۵ ست چهارم دست به دو تعویضه زد. ژاپنی‌ها با تیزهوشی نتیجه بازی را ۱۶ بر ۱۵ به سود خود کردند تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم بروند.

در امتیاز ۱۶ و برای کسب امتیاز ۱۷ رالی کم نظیری انجام شد که این امتیاز با درخواست ویدئوچک ژاپنی‌ها این به سود انها ثبت شد. در امتیاز ۱۸ بر ۱۶ معروف و محمودی به جای خود بازگشتند. حساسیت به اوج خود رسیده بود و بازیکنان هر دو تیم اشتباهاتی داشتند و ناهماهنگی بین بازیکنان ایران نتیجه بازی ۲۰ بر ۱۷ به سود ژاپن کرد. اختلاف ۳ امتیازی موجب شد تا لوزانو درخواست وقت استراحت فنی کند تا شاید بازیکنانش به شرایط ایده‌آل بازگردند. ملی‌پوشان ایران اختلاف را به یک رساندند و بازی حساس پیش‌ می‌رفت، اما امتیازی که عبادی‌پور در سرویس داشت بازهم اختلاف را به ۲ رساند، اما در امتیاز ۲۲ ایران و ژاپن به تساوی رسیدند. در امتیاز ۲۴ بر ۲۴ قائمی جایگزین زرینی شد و در مقابل ژاپنی‌ها هم تغییراتی در ترکیب تیم خود ایجاد کردند. این ست با نتیجه ۲۷ بر ۲۵ به سود ایران خاتمه پیدا کرد.

تیم ملی والیبال ایران فردا در پنجمین مسابقه خود از ساعت ۸:۱۵ به مصاف چین خواهد رفت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *