پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۸ بعد از ظهر به وقت تهران

فوتبالیستی که تنها یک شب معروف شد! +عکس

یورگن اسپارواسر با گلزنی در دیدار آلمان غربی و شرقی در جام جهانی۱۹۷۴ توانست برای یک شب به شهرت جهانی دست پیدا کند.

مرد روز بیست و دوم ژوئن ۱۹۷۴ یورگن اسپارواسر بود و تصویری که همه را تحت تاثیر قرار داد گلش به سپ مایر دروازه‌بان بزرگ آلمان غربی بود.

فوتبالیستی که فقط یک شب معروف شد!

این اتفاق در جام جهانی ۱۹۷۴ در آلمان غربی رخ داد. در قرعه کشی مرحله نهایی نیمه دیگر آلمان یعنی آلمان شرقی نیز حضور داشت و دو تیم در مرحله گروهی باید با هم روبرو می‌شدند.

بازی قرار بود بیست و دوم ژوئن برگزار شود و به عبارتی آلمان کاپیتالیست به مصاف آلمان کمونیست می‌رفت. ستاره‌های بایرن پرافتخار برابر بازیکنان زیر سایه قرار گرفته آلمان شرقی، قرار گرفتند.

بازی در هامبورگ در حالی که دو هلی کوپتر بر فراز آسمان می‌چرخید برگزار شد. بازی بدی بود. تیم مایر، برتی فوگتس، گئورگ شوارتزنبک، پل برایتنر، فرانس بکن باوئر، اولی هوینس، ولفگانگ اویرات، گرد مولر و دیگر بازیکنان پر استرس برابر تیم پرانگیزه آلمان شرقی قرار گرفتند.

در دقیقه ۷۷ از سمت چپ آلمان شرقی حمله سریعی انجام داد، زمانی که توپ به محوطه جریمه رسید و اسپارواسر، هافبک تهاجمی ظاهر شد. او هنگام خروج مایر از دروازه گلزنی کرد. این تنها گل بازی بود.

اسپارواسر تنها برای یک روز در جام جهانی همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. همه روزنامه‌های جهان نام او را روز بعد کار کردند و در کنارش بیوگرافی کوچکی از این بازیکن نوشتند.

کمتر روزنامه‌ای تصویر هافبک آلمانی را به صفحه اصلی خود اختصاص نداد. آن گل یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های جنگ سرد محسوب می‌شد.

اسپارواسر متولد چهارم ژوئن ۱۹۴۸ بازیکن ماگدبورگو خوشحالی‌اش تنها یک روز طول کشید.

آلمان شرقی توانست از مرحله گروهی صعود کند اما در دور بعد آخر شد. آن پیروزی برابر برادر ثروتمند خود تنها اتفاق قابل توجه این تیم بود.

روزنامه‌ها نوشتند که اسپارواسر به خاطر این گل یک ماشین هدیه گرفته است اما این موضوع صحت نداشت.

او دوباره به لیگ تاریک آلمان شرقی بازگشت. از بایرن پیشنهاد داشت اما آن را رد کرد چون نمی‌خواست کشورش را ترک کند و خانواده‌اش را تنها بگذارد. البته به او اجازه خروج نمی‌دادند.

هافبک آلمانی در سی و یک سالگی به خاطر آسیب دیدگی از جهان فوتبال خداحافظی کرد. او در ۵۳ بازی بین المللی‌اش توانست جام برندگان اروپا را با ماگدبورگو فتح کند سپس در تیم‌های پایه ماگدبورگو به بازی‌اش ادامه داد.

پس از فرو ریختن دیوار برلین شرایط برای همه مردم شرق آلمان بهتر شد و پس از روابط بیشتر با خارج مشخص شد اسپارواسر شهرت زیادی در تمام نقاط دارد و هنوز او را به یاد دارند.

اسپارواسر می‌دانست تنها به خاطر آن گل چنین اتفاقی رخ داده است./باشگاه خبرنگاران

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *