سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۹ بعد از ظهر به وقت تهران

فرانسه باعث مرگ عباس کیارستمی شده است

دکتر ایرج فاضل وزیر بهداشت پیشین در اظهار نظری گفت که فرانسوی ها باعث مرگ عباس کیارستمی شده اند!

فرانسه باعث مرگ عباس کیارستمی شده استبعد از اظهار نظرهای گوناگون درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی و جدال بر سر وقوع یا عدم وقوع اشتباه و قصور پزشکی در روند درمان فیلمساز فقید ایرانی، حالا وزیر بهداشت پیشین هم در اظهار نظری در دفاع از پزشکان ایرانی، تقصیر مرگ کیارستمی را به گردن فرانسوی‌ها انداخته و حتی با تشبیه آن به «پرونده خون‌های آلوده» انگشت اتهام را به سمت فرانسه گرفته است.

یک خبرگزاری صحبت‌های دکتر ایرج فاضل را منتشر کرده که خواستار بررسی خونریزی مغزی عباس کیارستمی شده است: «ما اصلاً نمی‌دانیم که در فرانسه چه بر سر کیارستمی آوردند و معتقدم اگر او از ایران نمی‌رفت این بلا سرش نمی‌آمد.متاسفانه پرونده فوت کیارستمی مانند پرونده خون‌های آلوده شد.»

فاضل با تایید تشابه پرونده فوت مرحوم کیارستمی با پرونده خون‌های آلوده فرانسه گفته است: «دقیقا این دو پرونده مانند همدیگر شده است و فرانسه باید پاسخگو باشد، زیرا ما اصلا نمی‌دانیم که در فرانسه چه بر سر کیارستمی آوردند که باعث خونریزی مغزی او شد، چون مردی با این سن و این سابقه درمانی، تجویز برخی داروها در فرانسه بسیار باید با احتیاط صورت می‌پذیرفت.»

اشاره به پرونده خون‌های آلوده در حرف‌های فاضل نکته جدیدی‌ست. در ابتدای دهه ۱۳۶۰ فراورده‌های خونی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی توسط انستیتو مریو فرانسه به ایران وارد شد. این فراورده‌ها در ایران در اختیار حدود هزار نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و باعث شد آنها به ایدز مبتلا شوند. این پرونده از دهه ۱۳۷۰ در ایران در حال بررسی است و هنوز به نتیجه نرسیده است.

فاضل در ادامه حرف‌هایش گفته است: «رفتن به فرانسه هیچ نیاز نبود زیرا اصلاً صلاح نبود از نظر پزشکی کیارستمی با آن وضعیت پرواز کند ولی کاملاً به میل و اختیار خودشان پرواز کردند. کسی از متولیان امر نیز در آن لحظه از پرواز کیارستمی اطلاع نداشت، و بدتر از اینکه ما اطلاع نداریم در فرانسه برای کیارستمی چه کار کردند که باعث شد مرحوم کیارستمی خونریزی مغزی کند.»

جراح امام خمینی (ره) در توضیح بیشتر گفته است:‌ «بنابراین لزوماً این خونریزی مغزی را نمی‌شود گره زد به اتفاقاتی که قبلاً برای درمان کیارستمی افتاده است زیرا هر کسی بدون این سوابق هم ممکن است خونریزی مغزی کرده و فوت کند. فوت کیارستمی اتفاق تأسف‌باری بود و معتقدم اگر او از ایران نمی‌رفت این بلا سرش نمی‌آمد.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *