پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

عکس/ کشف قرآن متعلق به زمان پیامبر(ص)

مجله انلاین دوستان :  بخش‌هایی از یک نسخه‌ی قرآن که می‌تواند قدیمی‌ترین قرآن موجود در دنیا باشد در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام انگلیس پیدا شد.

عکس/ کشف قرآن متعلق به زمان پیامبر(ص)
عکس/ کشف قرآن متعلق به زمان پیامبر(ص)
محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس با استفاده از آزمایش تاریخ‌گذاری رادیوکربن بر روی اوراق باقی‌مانده از یک قرآن متعلق به کتابخانه این دانشگاه اعلام کردند که عمر این قرآن دست‌کم متعلق به ۱۳۷۰ سال پیش است و در نتیجه، احتمال دارد قدیمی‌ترین قرآن موجود در جهان باشد.

اوراق این قرآن برای حدود یکصد سال بدون تشخیص قدمت آن در کتابخانه نگهداری می‌شد تا اینکه یک دانشجوی دوره دکترا هنگام تحقیق روی این اوراق تصمیم گرفت آنها را برای تعیین قدمت به واحد تاریخ‌گذاری رادیوکربن دانشگاه آکسفورد ارسال کند. نتیجه این آزمایش برای او و کتابخانه دانشگاه غیرمنتظره بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آزمایش‌های انجام شده دامنه تاریخ‌های محتمل را معین کرد و با احتمال بالای ۹۵ درصد نشان داد که قدمت این قرآن که روی پوست نوشته شده، به زمانی بین سال‌های ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی می‌رسد.

براساس آنچه در کتب اسلامی آمده، پیامبر اسلام حدود سال ۵۷۰ میلادی متولد شدند و در سال ۶۳۲ میلادی وفات یافتند. پیامبر اسلام از سن ۴۰ سالگی تا هنگام وفات دریافت‌کننده وحی بودند و به این ترتیب، کاتب قرآن کشف شده هم‌عصر پیامبر (ص) بوده و حتی ممکن است ایشان را نیز ملاقات کرده و سخنان وی را شنیده باشد.

آیاتی که بر پیامبر اسلام وحی می‌شد، توسط کاتبان بر پوست حیوانات، سنگ، برگ درخت خرما و استخوان شانه‌ی شتر نوشته می‌شد و این آیات سرانجام در حدود سال ۶۵۰ میلادی، به شکل یک کتاب واحد جمع‌آوری شد.

اوراق موجود در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام به خط حجازی نوشته شده که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده است.

مسئول بخش کتاب‌ها و متون خطی کتابخانه بریتانیا گفته است که قرآن کشف شده در کتابخانه بیرمنگام حتی اگر در زمان حیات پیغمبر هم کتابت نشده باشد، قطعا قدمت آن به عصر سه خلیفه اول می‌رسد.

نحوه کتابت این اوراق بسیار خوب است، به نحوی که حتی امروز هم می‌توان به سادگی حروف آن را تشخیص داد و متن را قرائت کرد.

منبع: ایسنا
امتیاز دهید!

یک دیدگاه

  1. اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *