پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۱ بعد از ظهر به وقت تهران

عوامل نفخ شکم | راه های خانگی رهایی از نفخ

نفخ یک واژه پزشکی است که برای گاز تولید شده در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این بخش می خواهیم به دلایل ایجاد نفخ و معرفی درمان های خانگی نفخ شکم بپردازیم.

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1396/2/30/702277_998.jpg

عوامل نفخ شکم | راه های خانگی رهایی از نفخ

نفخ تجمع گاز در دستگاه گوارش است که با آماسیدن و بادکردن شکم، احساس‌پری و فشار در شکم پس از غذاخوردن و آروغ زدن مشخص می‌شود. نفخ از نشانه‌های سوء هاضمه است و معمولاً بر اثر خوردن برخی غذاها که بادزا و نفخ‌آورند پدید می‌آید.

نفخ در بسیاری موارد با اصلاح رژیم غذایی، داشتن آرامش و تحرک یا مصرف آنتی بیوتیک در صورت وجود عفونت معده یا روده درمان می شود.

سید جواد علوی در گفت‌ و‌ گو با  باشگاه خبرنگاران پویا درباره نفخ اظهار کرد: زیاد خوردن غذاهای خمیری و لزج مانند آش رشته، ماکارونی و لازانیا، نوشیدن مایعات همراه غذا، خواب زیاد یا نامنظم و کم‌تحرکی از عوامل مستعدکننده نفخ هستند.

وی افزود: زیاده‌روی در خوردن مواد ترش برای سیستم مغز و اعصاب، ریه و گوارش بد است و باعث بروز ضعف حافظه، افسردگی, فکر و خیال، تنگی نفس یا سرفه، آروغ و نفخ می‌شوند.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: متناسب با نوع غذا باید جویدن به‌طور کامل انجام شود در غیر این صورت، هوا قورت داده می‌شود و باعث نفخ، ترش کردن و شل شدن دریچه فوقانی معده می‌شود.

علوی اضافه کرد: زنیان ضد نفخ و از بین برنده بادهای تشکیل‌شده داخل بدن و سیستم گوارش است لذا برای رفع برخی از انواع پیچ خوردن روده و قولنج مفید است.

وی توضیح داد: دم‌کرده سنبل‌الطیب رطوبت زائد معده را که مانع هضم صحیح غذاست، رفع می‌کند و برای کسانی که نفخ دارند، آروغ می‌زنند و غذایشان هضم نمی‌شود, بسیار مفید است.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: آویشن ضد نفخ است و مخصوصاً اگر همراه غذاهای رطوبتی و آبکی استفاده شود, نفخ را کاهش داده و باعث باز شدن مجاری انسدادهای داخل اعضا می‌شود, مصرف بیش از حد انواع ادویه و نمک باعث نفخ می‌شود و فرآیند هضم را مختل می‌کند.

علوی افزود: پیاز تشنگی را زیاد می‌کند, مصرف زیاد آن باعث نفخ می‌شود و آروغ و مشکلات دیگر ایجاد می‌کند که افراد باید پرهیز کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *