پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۶ بعد از ظهر به وقت تهران

عوارض چاقی در سالمندان

چاقی در افراد سالمند رو به افزایش است و تخمین زده می‌شود تا سال ۱۴۲۹ شمسی/ ۲۰۵۰ میلادی، چاقی در افراد مسن دوبرابر شده و به ۲۲ درصد می‌رسد؛ اتفاقی که از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت سالمندان است.

عوارض چاقی در سالمندان

عوارض چاقی در سالمندان

با افزایش سن، توده عضلانی به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند و به‌جای آن بافت چربی جایگزین می‌شود که به این نوع چاقی در اصطلاح «سارکوپنیا» گفته می‌شود. از علل آن می‌توان به کاهش سوخت‌وساز بدن، کاهش فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و عادات بد تغذیه‌ای، تغییرات هورمونی شامل کاهش تولید تستوسترون و هورمون رشد و در نتیجه کاهش پاسخ به هورمون سیری (لپتین) و تیروئید و مقاومت به هورمون انسولین در این افراد اشاره کرد.
نتیجه این روند باعث بروز سندرم متابولیک و افزایش چربی خون، دیابت و بیماری‌های دیگر و حتی مرگ می‌شود.
از سایر علل چاقی در افراد سالمند می‌توان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی که باعث تجمع آب در بدن و ورم‌کردن می‌شود و همچنین مصرف بیشتر داروهای ضدافسردگی، کورتون و غیره
اشاره کرد.
در این بین عادات بد تغذیه‌ای و مصرف مواد غذایی بیش از حد نیاز و از طرفی کم‌تحرکی به‌خصوص در خانه‌های سالمندان و کاهش سوخت‌وساز بدن از مهم‌ترین علل چاقی در افراد مسن است.
در افراد چاق بالای ۶۵ سال با افزایش تجمع چربی به جای عضله و افزایش چربی احشایی شاخص توده بدنی، معیار قابل اعتمادی نیست و باید دور کمر و باسن نیز در تعیین چاقی این افراد درنظر گرفته شود.
همان‌طور که گفته شد، چاقی یک بیماری مزمن است و ارتباط مستقیم با ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و قلبی، دیابت، فشارخون، بیماری‌های مفاصل و آرتروز و بروز برخی سرطان‌ها دارد. پس باید برای درمان چاقی در سالمندان راهکارهایی
اندیشیده شود.
افراد مسن در برابر عوارض چاقی شکننده‌تر هستند. روش‌های متفاوتی برای درمان چاقی در این افراد وجود دارد؛ نظیر پیروی از رژیم غذایی مناسب و اصلاح عادات بد غذایی، ورزش، درمان دارویی بیماری‌های قلبی و کلیوی و غددی و نهایتا جراحی در برخی افراد واجد شرایط توصیه می‌شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *