شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۳ قبل از ظهر به وقت تهران

علت افزایش قیمت پیاز در بازار چیست؟

طی روزهای گذشته قیمت پیاز افزایش یافت و به کیلویی بیش از ۱۲,۰۰۰ تومان در بازار هم رسید. در این میان برخی از مدیران وزارت کشاورزی اعلام کردند که بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی عامل نرسیدن محصول به بازار و دلیل گرانی آن بوده است. برخی مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی نیز قاچاق پیاز را در کنار آن مسبب گرانی این محصول می‌دانند.

http://img6.irna.ir/1398/13980108/83257766/n83257766-72927423.jpg

اما علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره گفت: طرح ادعاهای عجیب و غریب مانند اینکه قاچاق پیاز عامل گرانی آن شده است، صحت ندارد؛ چرا که وقتی محصولی به صورت رسمی صادر می‌شود، دلیلی برای قاچاق آن وجود ندارد.

وی افزود: صادرات بیش از حد پیاز که به صورت رسمی شکل گرفته، عامل اصلی افزایش قیمت آن بوده و در کنار آن بارندگی‌های اخیر نیز سبب تأخیر در برداشت و دیر رسیدن آن به بازار شده است.

مویدی با بیان اینکه دولت در هفته جاری تصمیماتی برای ممنوعیت صادرات پیاز خواهد گرفت، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً جلوی افزایش قیمت پیاز گرفته خواهد شد و قیمت آن به روال قبل باز خواهد گشت.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که اگر ممنوعیتی برای صادرات پیاز به وجود بیاید آیا قاچاق آن رونق نمی‌گیرد؟ توضیح داد: اینگونه نیست و دولت می‌تواند از طریق افزایش تعرفه و حقوق گمرکی یا اعلام ممنوعیت مقطعی جلوی صادرات پیاز را بگیرد چرا که هم اکنون صادرات بیش از حد پیاز به کشورهای همسایه مانند عراق عامل گرانی آن شده است و اگر صادرات آن ممنوع شود، قاچاق آن رونق نخواهد گرفت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *