پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

علت افزایش قیمت سکه و ارز، تصمیم ۲۰ فروردین و پلیسی کردن بازار ارز بود

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره افزایش قیمت ارز می‌گوید: تحریم‌ها و اتفاقاتی که اخیرا رخ داده، نباید قیمت ارز را تا این حد بالا می‌برد؛ بخشی از آن هم به اشتباهات خودمان برمی گردد. حالا ترامپ آمد و چیزی گفت؛ اما واقعیت آن است که این گربه بخاطر شستن نمرد به خاطر چلاندن مرد.

دلار عنان از کف برید؛ چرا؟ / روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

بغزیان در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» درباره علل افزایش قیمت ارز و سکه در روز‌های اخیر گفت: اینکه نرخ ارز و سکه تا هفته پیش به ۱۰ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار تومان رسید، به سیاستی باز می‌گردد که ۲۰ فروردین اعلام و بازار ارز پلیسی شد و پس از آن نیز، به جای رسیدن ارز به افرادی که به ارز نیاز دارند، به رانت‌خواران رسید و عرضه ارز کم شد.

او ادامه داد: در موازات این اتفاقات، فردی به نام ترامپ وجود داشت که برجام را زیر سوال برد. تحریم بانکی را نیز گذارندیم که بابت آن هزار تا ۱۵۰۰ تومان به قیمت دلار اضافه شد. اکنون نیز هرچه به آبان ماه یعنی زمان تحریم‌های نفتی نزدیک‌تر می‌شویم، وضعیت بدتر می‌شود.

بغزیان در عین حال تصریح کرد: تحریم‌ها و اتفاقات مذکور نباید قیمت ارز را تا این حد بالا می‌برد؛ بخشی از آن هم به اشتباهات خودمان برمی گردد. حالا ترامپ آمد و چیزی گفت؛ اما واقعیت آن است که این گربه بخاطر شستن نمرد به خاطر چلاندن مرد. شما ببینید که آقای روحانی هم گفت که اکیدا گفتم به ذخایر ارزی دست نمی‌زنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابان نزدیک می‌شویم بازارساز‌ها نرخ را بالا می‌برند، گفت: من نمی‌فهمم این بازار که می‌گویند اصلا کجاست. البته پیدا کردن منشا این اتفاق کار سختی نیست؛ بالاخره من به عنوان یک صراف از یک جا نرخ را می‌گیرم، یا کسی پیام می‌دهد یا تلفن می‌زنند و مثلا می‌گویند قیمت ۱۱۲۰۰ تومان، یک ساعت بعد می‌گویند ۱۲ و دو ساعت بعدش ۱۳ هزار تومان.

او افزود: تعداد معاملاتی که با قیمت ۱۳ هزار تومانی برای دلار انجام شده، حتما زیاد نیست. مثلا اگر کسی نیاز فوری به دلار داشته با این قیمت آن را تهیه کرده وگرنه این گونه نیست که یک میلیون دلار با این رقم معامله شده باشد. کافی است دولت یک نفر به بازار بفرستد و بگوید من یک میلیون دلار با قیمت ۱۳ هزار تومان می‌خواهم. آن وقت معلوم می‌شود که این افراد کیستند و منشا اتفاقات کجاست.

بغزیان درباره راهکار عبور از این وضعیت نیز گفت: یکی از راهکار‌ها این است که به پتروشیمی‌ها فشار بیاورند که ارز خود را در بازار بفروشند و به صورت شفاف نیز این کار را انجام دهند.

این استاد دانشگاه درباره نرخ واقعی دلار هم تصریح کرد: چیزی به نام ارزش واقعی، آن چیزی که ما در ادبیات داریم و آن چیزی که در اقتصاد از آن استفاده می‌کنیم، با هم فرق دارد. برای ارزش واقعی، مثلا شاید ۱۶ هزار تومان هم برای واردات ارزش داشته باشد و برای صادرات که عالی است، اما برای تولیدکننده ضرر است و باید پایین‌تر باشد. چیزی که ما باید دنبالش بگردیم نرخ بهینه ارز است.

او افزود: نرخ بهینه نرخی است که باید رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها و اشتغال را به همراه داشته باشد. این نرخ نمی‌تواند ۱۳ هزار تومان باشد که تورم زاست و بیکاری به همراه داشته باشد، نمی‌تواند ۸ هزار تومان باشد که واردات را زیاد می‌کند. این نرخ را با مطالعه می‌توان به دست آورد و زیاد هم زمان نمی‌برد. هیچ جای دنیا بازار را بدون مدیریت مهار نمی‌کنند. از طرفی، نرخ بهینه ارز باید در کنار نرخ بهره بانکی و نرخ دستمزد بهینه باشد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *