سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۸ قبل از ظهر به وقت تهران

علایم سکته مغزی چیست؟ / پنج نشانه خطرناک

هرچند که اکثریت سکته‌ها در افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد، اما حدود ۱۰٪ از سکته‌ها در افراد زیر ۴۵ سال رخ می‌دهد و زنان بیش از مردان در معرض خطر هستند.

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2016/11/stroke_chron.jpg

هرچند که اکثریت سکته‌ها در افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد، اما حدود ۱۰٪ از سکته‌ها در افراد زیر ۴۵ سال رخ می‌دهد و زنان بیش از مردان در معرض خطر هستند. درحقیقت، طبق گفته‌ی انجمن قلب امریکا، سالانه بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ زن کمتر از ۶۵ سال سکته می‌کنند. این حقیقت به این معناست که شما یا اطرافیانتان، می‌توانید در معرض خطر باشید، خیلی زودتر از زمانی که انتظار دارید.

دکتر اندرو استیمر، مدیر برنامه سکته در بیمارستان دانشگاه MedStar Georgetown می‌گوید که، به معدود دلایلی خطر سکته در زنان بیش از مردان است. از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت که روی هر دو جنسیت تاثیر می‌گذارد، اما برخی از علائم به زنان اختصاص دارد. بارداری یکی از این عوامل است، به‌ویژه در سه‌ماهه‌ی سوم و در هفته‌ها و ماه‌های بعد از زایمان. برخی از آنها به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. چنانچه در استراحت مطلق باشید، جریان خون در رگ‌ها کند می‌شود، که شما را بیشتر مستعد لخته شدن خون می‌کند.‌

خوردن قرص‌های ضدبارداری می‌تواند خطر سکته را در شما افزایش دهد. همچنین زنانی که میگرن را با عوارض عصبی تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند. استیمر می‌گوید: همه این عوامل در کنار هم خطر سکته را در زنان افزایش می‌دهد.

به گفته‌ی استیمر، رایج‌ترین نوع، سکته‌های ایسکمیک است (که حدود ۸۰ تا ۹۰٪ تمام موارد را شامل می‌شود)، زمانی که لخته شدن خون مانع از رسیدن خون و اکسیژن کافی به مغز می‌شود، رخ می‌دهد. او می‌گوید: در زمینه سکته ، آنها می‌گویند زمان حیاتی است. به این معنا که هرچه بیشتر صبر کنید، زمان بیشتر برای بروز آسیب دائمی وجود دارد.

علاوه بر سبک زندگی سالم، توجه به علائم اولیه‌ی بهترین شگرد دفاعیست. پس فورا به اورژانس مراجعه کنید. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های خطر آورده شده است:

 ۱. احساس ضعف یا بی‌حسی در بخشی از بدن

از دست دادن ناگهانی قدرت یا ناتوانی در یکی از اعضای بدن، به ویژه در بازو و زانو، نشانه‌ی رایج سکته است. یک گوشه از صورتتان نیز ممکن است بی‌حس شود.

 ۲. اختلال در تکلم

این نشانه به چند صورت بوجود می‌آید: صحبتتان ممکن است بریده بریده شود یا تنها در گفتن کلمات مشکل داشته باشید. همچنین ممکن است برای درک آنچه دیگران می‌گویند با مشکل مواجه شوید. استیمر می‌افزاید که این امر می‌تواند با گستره‌ایی از حالت خفیف تا شدید همراه شود. درحالی که همه ما لحظاتی را داریم که نمی‌توانیم یک کلمه را به یاد آوریم یا کلمه را درست ادا کنیم. استیمر می‌گوید: بیشتر مردم خودشان و یا بدنشان را به اندازه کافی می‌شناسند تا تشخیص دهند این زودگذر است و یا تنها درمورد یک کلمه خاص بکار می‌رود. می‌گویم اگر کسی در هنگام صحبت دچار اختلال شد، چه بریده بریده صحبت کردن یا ناتوانایی در تکلم، برای مثال کلمات در نوک زبانشان باشد ولی به یاد نیاورند، زمان آن است که فورا دنبال درمان باشید. اساسا اگر چیزی غیرعادی به‌ نظر رسید، باید خیلی سریع دنبال رسیدگی پزشکی باشید.

 ۳. سردرد شدید

به احتمال زیاد سردرد در سکته‌های همراه با خونریزی رخ می‌دهد، چیزی که به گفته‌ی او وقتی رخ می‌دهد که به جای اینکه رگ مسدود شود، تراوش می‌کند و خونریزی مغزی می‌کنید. سکته‌های همراه با خونریزی به‌نسبت سکته‌های بدون آن خیلی کمتر رایج هستند، حدود ۱۰ تا ۱۵٪ از تمام سکته‌ها به حساب می‌آید اما میزان مرگ و میر بالاتری دارند.

 ۴. از دست رفتن بخشی از بینایی

بسیار شبیه به ضعف و بی‌حسی اندام بدن، مشکلات بینایی نیز معمولا یک‌طرفه هستند. اما به‌جای ازدست‌دادن بینایی کامل یک چشم، بیشتر احتمال دارد که بخشی از بینایی هر دو چشم از دست برود (برای مثال، هیچ یک از چشم‌ها نمی‌توانند سمت چپ را ببینند.). استیمر می‌گوید، دلیل آن این است که چشم و عصب بینایی کاملا سالم هستند، اما جایی که اطلاعات در آن پردازش می‌شوند آسیب دیده است.

 ۵. درحمله‌ی ناگهانی یکی یا همه‌ی این نشانه‌ها را تجربه می‌کنید.

علامت مشخصه‌ی یک سکته، حمله‌ی ناگهانی این علائم هشدار دهنده هستند که باید بزرگترین دلیلی باشند که بلافاصله به نزدیکترین بیمارستان بروید. نشانه‌ها خیلی سریع اتفاق می‌افتند، اما همه آن‌ها نباید رخ دهند تا مجوز رفتنتان به اورژانس شوند.

نکته پایانی: استیمر می‌گوید که، اگر هر گونه حمله‌ی ناگهانی، علامت عصبی جدید روی یک طرف بدن تاثیر بگذارد، سریع به اورژانس می‌روم. ممکن است میگرن و یا چیز خوش خیم دیگری باشد، اما مشکل زمانی است که شما به پزشک مراجعه نکنید، در آن زمان شما فرصت درمان واقعی سکته مغزی را از دست می‌دهید. اگر فکر می‌کنید یکی از علائم را دارید، سریع تصمیم گرفته و به اورژانس بروید، حتی اگر به چیزی که خیلی جدی نیست مربوط شود، خیلی بهتر است که سالم باشید تا متاسف.

منبع: مجله سلامت

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *