پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۷ قبل از ظهر به وقت تهران

عرضه دنا جدید تا پایان سال

 ایران خودرو در نظر دارد تا دنا ی جدید را تا پایان امسال وارد بازار کند. دنا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و EF7 توربو به بازار عرضه شود.

دنا

پدال نوشت : چند وقتی است که ایران‌خودرو در حال کار بر روی پروژهٔ فیس‌لیفت و بهینه‌سازی لوکس‌ترین محصول خود یعنی دنا است.

تاکنون تصاویر غیررسمی زیادی از این خودرو منتشر شده که تقریباً به‌طور کامل تغییرات آن‌را نشان می‌دهند اما به‌تازگی تصاویر و اطلاعات جدیدی از دنا فیس‌لیفت انتشار یافته است. در تازه‌ترین تصاویر از دنای جدید، چند دستگاه از این خودرو در فرودگاه امام خمینی دیده می‌شوند که جهت انتقال به کشور کرهٔ جنوبی برای انجام تست‌ها و دریافت تأییدیه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

دنا فیس‌لیفت که قرار است به‌زودی با نام دنا ELX به بازار عرضه شود، بیشترین تغییرات را در بخش جانبی خود تجربه کرده است یعنی قسمتی که بیشترین انتقادات را به خاطر تشابه زیاد به سمند برانگیخته بود؛ بنابراین ایران‌خودرو با تغییر فرم درها، تغییر لچکی پنجره‌های عقب و ایجاد خطوطی روی درها سعی کرده طراحی بخش جانبی دنا را مدرن‌تر و متفاوت از سمند نماید.

اما غیرازاین، تغییراتی جزئی در جلو و عقب خودرو هم دیده می‌شود که عبارت‌اند از تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و تجهیز آن‌ها به دی‌لایت (چراغ‌های روشنایی در روز)، طراحی داخلی جدید چراغ‌های LED عقب، مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (محل نصب پلاک جلو) و تغییر آینه‌های جانبی؛ اما مشکل همیشگی خودروهای داخلی یعنی رینگ‌های کوچک و قدیمی هنوز هم در دنای جدید برطرف نشده و همچنان از همان رینگ‌های قدیمی متعلق به سمند و سورن برای آن استفاده شده است. البته در دنای جدید بجای لاستیک‌های ۱۸۵ از لاستیک‌های ۱۹۵ استفاده شده است.

در بخش داخلی اما بنظر می‌رسد به‌جز نمایشگر خودرو که ازلحاظ ظاهر و امکانات بروز شده است، تغییر دیگری اعمال نشده باشد؛ ولی یکی از مهم‌ترین امکانات اضافه شده به دنا ELX سانروف است یعنی آپشنی که خریداران زیادی خواهان آن بودند.

طبق گزارشات قرار است دنا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و EF7 توربو به بازار عرضه شود. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور مدت زیادی است در خانوادهٔ سمند و دنای کنونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ایران‌خودرو قدرت این موتور را برای سمند و سورن ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آن‌را ۱۵۵ نیوتن متر اعلام کرده است درحالی‌که این اعداد برای دنا ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر ذکر شده‌اند.

اما نسخهٔ توربوی این موتور به‌تازگی برای سورن ارائه شده است و چند وقتی است که سورن توربو با اختلاف قیمتی حدود یک‌میلیون تومان نسبت به نسخهٔ معمولی به بازار عرضه شده است. موتور EF7 توربو طبق اعلام ایران‌خودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین به‌زودی شاهد ارائهٔ این موتور برای دنای جدید هم خواهیم بود چراکه روی درِ صندوق یکی از دناهای موجود در فرودگاه نوشتهٔ توربو دیده می‌شود.

در کل دنا ELX خصوصاً با موتور توربو در بین محصولات داخلی می‌تواند گزینهٔ قابل قبولی باشد اما متأسفانه هنوز خبری از گیربکس اتوماتیک برای این خودرو نیست که این می‌تواند نقطه‌ضعف بزرگی برای آن باشد. گفته می‌شود دنای جدید یا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و توربو تا پایان سال جاری با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان پیش‌فروش خواهد شد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *