سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹ قبل از ظهر به وقت تهران

طوفان سیستانی‌ ها را خانه‌ نشین کرد

وزش طوفان شدید و پدیده “ریزگردها” غلظت ذرات معلق در هوای سیستان را در دو روز گذشته به بیش از ۶۳ برابر حدِمجاز و فراتر از حدِ بحران رساندبه دنبال این وضعیت اکثر مردم سیستان در خانه‌ها حبس شده بودند.

http://www.entekhab.ir/files/fa/news/1397/5/23/468235_782.jpg

به گزارش تسنیم از زابل، وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در سیستان در ایام تابستان موضوعی است که هر ساله ادامه داردو تنها در برخی از روز‌ها شدت آن کم می‌شود و یا به طور موقت شاهد قطع آن هستیم، اما اندک توفانی که شروع به وزیدن می‌کند شرایط زندگی عادی را برای مردم این منطقه به شدت سخت می‌کند.

این شرایط به نحوی است که در چند روز اخیر که توفان در سستان بیش از روز‌های دیگر شدت گرفته بود چندین نفر از مردم سیستان به‌دلیل مشکلات چشمی و تنفسی در پی کاهش کیفیت هوا، راهی مراکز درمانی شده بودند و برخی از آن‌ها نیز در بیمارستان بستری شدند.

وزش طوفان در ماه‌های اخیر بار‌ها غلظت ذرات معلق در هوای سیستان را افزایش و کیفیت هوا را در این منطقه کاهش داده بود، اما به گفته رئیس هواشناسی زابل توفان در ۲ روز گذشته آلوده‌ترین روز‌های زابل طی یک سال اخیر را رقم زد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در زاهدان اظهار داشت: در روز‌های گذشته توفان گرد و خاک در بیشترین سرعت خودبه ۱۱۹ کیلومتربرساعت رسید و شاخص کیفیت هوا را به ۶۳ برابرحد مجاز رساند همچنین در این مدت دید افقی نیز بین ۱۵۰ تا ۸۰۰ مترمتغیربود و از این مقدار بیشتر نشد.

علی ملاشاهی خاطرنشان کرد: تا اوایل هفته آینده بادشدید و گرد و خاک و در نقاط مستعد توفان گردوخاک با شدتی به مراتب کمتر نسبت به دو روز گذشته در طول شب و صبح‌ها در شمال استان ادامه داشته و در ساعات بعدازظهر از شدت وزش باد کاسته خواهد شد.

وی عنوان کرد: طی این مدت در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و نوار غربی استان ساعات بعداز ظهر وزش باد متوسط و افزایش موقتی غبار خواهیم داشت همچنین نواحی جنوب و جنوب شرق بتدریج کاهش غبار و در ساعات بعدازظهر قسمتی ابری و در ارتفاعات رشد ابر پیش بینی می‌شود.

توزیع ماسک و سبد غذایی میان مردم توفان زده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در زابل اظهار داشت: با شروع طوفان نیرو‌های عملیاتی هلال احمر در منطقه حاضر و خدمات رسانی به مردم را آغاز کردند که در این راستا ۴۰ هزار و ۷۰۰ عدد ماسک و ۷۷۵ سبد غذایی میان مردم توفان زده ۲۵ روستای منطقه سیستان توزیع شده است.

رسول راشکی ادامه داد: سه هزار و ۴۸۸ نفر در این مدت زیر پوشش خدمات جمعیت هلال احمر استان قرار گرفته و توسط ۸۰ نجاتگر این نهاد امداد رسانی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای تابستان تاکنون در هر مرحله که هواشناسی اخطاریه جوی صادر کرده، نیرو‌های جمعیت هلال احمر استان پیش از وقوع طوفان برای خدمت‌رسانی به موقع به مردم در منطقه سیستان مستقر شده‌اند.

شدت وزش طوفان و حرکت شن‌های روان و آلودگی هوا در شمال استان به حدی زیاد بود که مردم در خانه‌های خود حبس شده بودندو در این گرما امکان استفاده از کولر‌های آبی خود را به دلیل شدت وجود ریزگرد‌ها نداشتند مردم سیستان این روز‌ها حال خوشی ندارند البته موضوع طوفان سیستان و ریزگرد‌ها داستان جدیدی نیست بلکه حدود ۲۰ سال که با آغاز خشکسالی مردم را عذاب می‌دهدکه امیدواریم چاره اندیشی اساسی برای رفع این معضل صورت گیرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *