سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۳:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

طرز تهیه خوراکی های خوشمزه با هندوانه

به مناسبت روز هندوانه؛ سراغ خوراکی های خوشمزه‌ای رفته‌ایم که می‌توانیم با پوست هندوانه درست کنیم

طرز تهیه خوراکی های خوشمزه با هندوانه

در برخی کشورها سوم ماه آگوست در تقویم به عنوان روز هندوانه نام گذاری شده است. به همین مناسبت سراغ هندوانه، این محصول تابستانی پرطرفدار رفتیم اما نه به شکلی که همه عادت داریم سراغ آن برویم. به صورت معمول، همه ما بخش قرمز هندوانه را می‌خوریم و پوست آن را دور می‌اندازیم. غافل از این‌که این دور انداختن پوست هندوانه می‌تواند چه مشکلاتی درست کند. بخش سفید پوست هندوانه آب زیادی دارد و دور ریختن آن باعث راه افتادن شیرابه در سطل‌های زباله می شود. این شیرابه‌ها هم همان طور که شاید شنیده باشید،به آلودگی‌های زیست محیطی جدی‌ منجر می‌شوند. این در حالی است که با دور ریختن پوست هندوانه، ما از خواص این بخش از هندوانه هم محروم می شویم یا شاید بهتر است بگویم خودمان را محروم می‌کنیم . با توجه به این موضوعات و به مناسبت روز هندوانه، سراغ تعدادی از محصولاتی رفته‌ایم که شما می‌توانید به راحتی با بخش سفید پوست هندوانه در خانه درست کنید و به این ترتیب هم به محیط زیست خود کمک کنید و هم از خواص این بخش از هندوانه بهره‌مند شوید.

 طرز تهیه خوراکی های خوشمزه با هندوانه

  اسموتی هندوانه، آسان و سریع

بخش سبز پوست هندوانه را با چاقویی تیز پوست بگیرید. سپس بخش سفید را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید. بخش سفید پوست هندوانه، طعم چندانی از خود ندارد، پس برای طعم‌دار کردن اسموتی، لازم است مواد خوش‌عطر و طعم دیگری را به آن اضافه کنید. اضافه کردن کمی از قسمت قرمز هندوانه یا میوه‌های تابستانی دیگری که در خانه دارید و یخ از ترکیب‌های خوب برای درست کردن اسموتی هندوانه‌ای است. اگر دوست دارید اسموتی شما شیرین‌تر باشد، می‌توانید از کمی شکر یا عسل برای شیرین‌تر کردن آن استفاده کنید.

 

طرز تهیه خوراکی های خوشمزه با هندوانه

  بستنی یخی هندوانه‌ای

بخش سفید پوست هندوانه را جدا و به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. آن را همراه کمی شربت آلبالو یا شربت خوش رنگ دیگری که در خانه دارید، در مخلوط‌کن بریزید. بعد از خرد شدن پوست هندوانه، مخلوط را بچشید و اگر احساس کردید، زیادی شیرین است، کمی آب به آن اضافه کنید. از اضافه کردن آب در همان ابتدا خودداری کنید، چرا که پوست هندوانه خود آب زیادی دارد. سپس مخلوط را در قالب‌های بستنی بریزید  و بگذارید تا در فریزر به یک بستنی تابستانه تبدیل شود.

  طرز تهیه خوراکی های خوشمزه با هندوانه

 مربای پوست هندوانه

بخش سفید پوست هندوانه را جدا کنید و به اندازه و شکل دلخواه برش بزنید. برش‌های آماده شده را در کمی آب بریزید و بجوشانید. بعد از چند دقیقه جوشیدن و شفاف شدن برش‌ها، آن ها را آبکش کنید و آب را دور بریزید. سپس برش‌ها را داخل قابلمه‌ای که می‌خواهید مربا را در آن درست کنید

بریزید و تا روی برش‌ها آب بریزید و کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید و بگذارید تا برای چند ساعت استراحت کند. سپس به آن شکر و هل اضافه کنید و بگذارید تا بپزد. میزان شکر برای مربای پوست هندوانه، باید کمی بیشتر از وزن پوست هندوانه باشد. به عنوان مثال برای نیم کیلوگرم پوست هندوانه برش خورده به چیزی حدود ۷۵۰ گرم شکر نیاز خواهید داشت.برخی افراد برای درست کردن مربای پوست هندوانه از آهک استفاده می‌کنند. استفاده از آهک باعث می‌شود شکل برش‌ها بهتر بماند.

طرز تهیه خوراکی های خوشمزه با هندوانه

  حبه ژله‌ای هندوانه‌ای

بعد از جدا کردن بخش سفید پوست هندوانه، آن ها را به اندازه‌های کوچک برش بزنید و سپس در آب بریزید و بگذارید آن قدر بجوشد که شفاف شود. سپس آن را آبکش کنید و در ظرف جدیدی ریخته و با کمی آب بگذارید یک شب تا صبح در یخچال بماند. سپس برای ۴۵۰ گرم پوست هندوانه

برش خورده، یک پیمانه آب را همراه با یک و نیم پیمانه شکر بگذارید تا بجوشد. بعد از این‌که شکر کامل حل شد، برش‌های آبکش شده را داخل قابلمه در حال جوش بریزید. وقتی شربت قوام آمد، یک بسته پودر ژله آماده را با تنها یک لیوان آب جوش مخلوط و به قابلمه اضافه کنید. بعد از این‌که مخلوط ژله و برش‌های هندوانه‌ای، دو دقیقه جوشیدند، زیر قابلمه را خاموش کنید. بعد از دو ساعت برش‌ها را از داخل قابلمه در آورید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه خارج شود. برش‌ها باید برای یک روز در سبد بماند تا آب اضافه جدا و تا حدی خشک شود. آب باقی مانده را می‌توانید به عنوان شربت استفاده کنید.

می‌توانید حبه‌های آماده شده را در کمی شکر بغلتانید تا هم زیباتر شود و هم به همدیگر نچسبند. این حبه‌ها را می‌توانید داخل یخچال و ظرف دردار تا یک ماه نگه دارید یا این‌ که در فریزر برای زمان طولانی‌تری نگهداری کنید.

در تهیه این حبه‌ها اگر از ژله‌هایی با طعم میوه‌های استوایی مانند انبه و آناناس استفاده کنید، محصول نهایی طعم و عطر بهتری خواهد داشت./خراسان

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *