پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶ بعد از ظهر به وقت تهران

صالحی: اروپا و حامیان برجام با آمریکا مخالفت عملی نکنند، منطقه و جهان ناامن می‌ شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر اروپا و حامیان برجام مخالفت عملی خود را با سیاستهای آمریکا به اجرا نگذارند، آینده خوفناک پیش رو، بخاطر فروریزی برجام، با ناامنی های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1397/04/01/1397040118191384914526254.jpeg

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو و به دعوت مقامات نروژ به این کشور عزیمت کرده است، در پنل تخصصی با عنوان «توافق یا مصیبت – خاورمیانه در مواجهه با تنش‌های چندجانبه» که با حضور وزرای خارجه نروژ و عمان برگزار شد، شرکت کرد.

در این نشست، صالحی به بیان مواضع و اصول سیاست خارجی ایران در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای کشورمان پرداخت و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای، نیاز کشور به انرژی هسته‌ای جهت توسعه و پیشرفت، اعتقاد به چارچوب برد-برد در مذاکرات و پایبندی به تعهدات، از جمله مهمترین مطالب وی بود.

صالحی با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع “غنی سازی صفر” کشور، این مطلب را تکرار اشتباهات گذشته دانست و یادآور شد که اساسا شروع مذاکرات برجام با کنار گذاشتن این سیاست و تغییر رویه آمریکا آغاز گردید.

وی همچنین واکنش تند جامعه جهانی به تصمیمات غیرعقلانی و بی پایه و اساس آمریکا را کاملا مشهود و نمایان توصیف کرد و اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاستهای آمریکا به اجرا نگذارند، آینده خوفناک پیش رو، بخاطر فروریزی برجام، با ناامنی های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.

وی همچنین در این نشست بر لزوم گفتمان منطقه ای میان بازیگران اصلی تاکید و همانگونه که مسئولین جمهوری اسلامی بارها اعلام نموده اند، از آمادگی کشور برای درک متقابل و حل بحران های منطقه ای از طریق گفتگو و تفاهم خبر داد.

در این نشست دیگر سخنرانان با انتقاد گسترده از سیاستهای دولت آمریکا در قبال برجام، خواستار اقدامی متناسب از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای باقیمانده در برجام بوده و بر گفتگوهای منطقه ای تاکید داشتند.

همچنین از منظر دیگر سخنرانان، چند جانبه گرایی و توافقات چند جانبه در نتیجه توجه به یک آرمان برتر و خیلی عمومی حاصل می‌شود و از بین بردن دستاوردهای این حوزه امری تاسف بار برای جامعه بشری است. سخنرانان تاکید داشتند که تبعات تلاش بعضی از کشورها برای قطبی نمودن منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، کاملا مشهود بوده، ضمن اینکه رفتار و سیاستهای فعلی دولت آمریکا باعث انسجام هم پیمانان او در مقابله با سیاستهای یک جانبه آمریکا شده و اروپا را به سمت یک استقلال سیاسی اقتصادی سوق داده است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *