سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۲۵ بعد از ظهر به وقت تهران

شوک جدید تیام به استقلال / ۲۰۰ هزار دلار پرید؟

همزمان با نهایی شدن قرارداد استقلال با الحاجی گرو، موتور گلزنی فصل قبل آبی‌ها همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به صورت رسمی به باشگاه اماراتی پیوست.

https://mojbaz.com/wp-content/uploads/2018/02/%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%84.jpg

انتقال مامه بابا تیام به عجمان آن هم در روز‌هایی که اختلافات مهاجم سنگالی و باشگاه تهرانی برای فعال کردن بند فسخ قرارداد و جزئیات مالی آن به اوج خود رسیده بود، باعث شد تا قصه هزار و یک شب جدایی تیام از استقلال وارد فاز جدید خود شود، چون سران باشگاه تهرانی به درخواست صدور ITC مهاجم سنگالی سابق خود نیز پاسخ منفی دادند و صراحتاً از کشیدن پرونده این بازیکن به مراجع قضایی از جمله کمیته انضباطی فیفا خبر دادند. این تهدید نه تنها مامه تیام را نگران نکرد بلکه با استقبال ستاره سنگالی نیز مواجه شد تا جایی که طی ۴۸ ساعت گذشته از جانب این بازیکن شوک عجیبی به سران باشگاه استقلال وارد شد و آن‌ها را با بحران‌های جدی روبه‌رو کرد، چون احتمال اینکه مبلغ فسخ قرارداد قانونی تیام در مقطع فعلی به حساب آن‌ها واریز نشود، بسیار زیاد است.
مشابه پرونده مامه تیام با باشگاه‌های ایرانی در سال‌های گذشته کم دیده نشده است که مهم‌ترین آن‌ها برونو سزار برزیلی در سپاهان اصفهان بود. این بازیکن بعد از ۶ ماه درخشش در ترکیب زردپوشان نصف جهان در حالی که همه طرفداران سپاهان منتظر تمدید قرارداد قرضی او بر اساس توافقنامه قطعی طرفین بودند سر از دبی درآورد و پیراهن النصر امارات را بر تن کرد. پیگیری‌های باشگاه اصفهانی و شکایت از سزار در کمیته انضباطی فیفا نزدیک به یک تا یک و نیم سال بعد از شکایت منجر به حکم محرومیت و جریمه نقدی مهاجم برزیلی و باشگاه او در این کشور شد تا مبلغی حدود ۳۵۰ هزار دلار ضرر و زیان برای سپاهانی‌ها در نظر گرفته شود که این پول نه به صورت یک‌جا بلکه با دخالت مدیر برنامه و وکیل سزار و باشگاه النصر در فیفا به صورت اقساطی و در چند قسط به حساب سپاهان واریز شد. همین‌طور ابراهیم توره که بعد از پایان قرارداد‌های قرضی در ایران بدون توافق با باشگاه مراکشی طرف قرارداد راهی امارات شد و او نیز در نهایت با شکایت سران باشگاه قبلی بعد از یکی، دو سال محکوم به پرداخت جریمه ۲۵۰ هزار دلاری شد که اماراتی‌ها هر ماه ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار از جریمه او را به حساب مراکشی‌ها واریز می‌کردند.
مامه بابا تیام نزدیک به یک ماه قبل با ارسال نامه‌ای رسمی به باشگاه استقلال آمادگی خود برای پرداخت مبلغ ۲۰۰ هزار دلار فسخ قرارداد را اعلام کرد، اما در آن مقطع سران باشگاه تهرانی که حاضر به از دست دادن این بازیکن نبودند، زیر بار اعلام شماره حساب برای واریز ارزی ستاره سنگالی نرفتند. با این تصمیم تیام که فرصت پیوستن به باشگاهی ترکیه‌ای را داشت این آفر مناسب را از دست داد تا بالاجبار راهی لیگ امارات در حاشیه خلیج‌فارس شود. اتفاقی که خشم او را برانگیخت تا جایی که طی یک هفته گذشته تیام برای جبران مافات به درخواست استقلالی‌ها برای پایان دادن مسالمت‌آمیز به این پرونده جنجالی زیر بار نرفت و با بیان اینکه از شکایت باشگاه قبلی به کمیته انضباطی استقبال می‌کند زیر بار پرداخت ۲۰۰ هزار دلار نقد برای فسخ قرارداد و جدایی رسمی از استقلال نرفت، چون طبق قراردادی که با باشگاه تهرانی داشت مشکلی برای پیوستن به عجمان پیش‌روی او نبود، ضمن اینکه با درخواست عجمانی‌ها برای صدور ITC موقت، کمیته اجرایی فیفا این اجازه را به ستاره سنگالی داد تا برای تیم جدید خود در فصل جدید به میدان برود.
شاید پیرو همین شوک تیام بود که خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال، در آخرین موضع گیری در قبال پرونده جدایی مهاجم سنگالی بار دیگر تأکید کرد انتقال او به عجمان غیرقانونی محسوب می‌شود و این باشگاه برنامه‌های ویژه‌ای در این راه دارد. خطیر گفت: «در خصوص تیام با توجه به قراردادی که با باشگاه استقلال دارد ابتدا به این بازیکن اخطار دادیم، بعد به باشگاه عجمان تذکر دادیم که این بازیکن با استقلال قرارداد دارد و تخلف صورت گرفته است، اما آن‌ها توجهی به این اخطاریه‌ها نداشتند که حالا با این رویه برنامه ویژه‌ای برای او در نظر داریم و در اولین گام اعتراض خود را از طریق فیفا پیگیری می‌کنیم». این موضع گیری جدید در حالی است که شنیده می‌شود طی یک هفته گذشته واسطه‌های استقلال بار‌ها در مذاکرات با مدیر برنامه‌های تیام آمادگی خود برای سفر به امارات و نشستن پای میز مذاکره را اعلام کردند بلکه با دریافت ۲۰۰ هزار دلار به صورت مسالمت‌آمیز این پرونده حل شود، اما تیام که قصد پرداخت این پول را نداشت با این درخواست موافقت نکرد تا کار به کمیته انضباطی فیفا و جنگ وکلای دو طرف در چند ماه آینده کشیده شود.
مکث
مسلماً از دست دادن ۲۰۰ هزار دلار بند فسخ قرارداد تیام و کشیدن کار به کمیته انضباطی فیفا آن در هم در روز‌های بحرانی فعلی می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به استقلال وارد کند به خصوص که اگر آن‌ها تیام را در فیفا هم محکوم کنند به احتمال فراوان این پول را به صورت اقساطی و طی چند ماه در سال‌های آتی دریافت خواهند کرد، اتفاقی که شوک بزرگی به سران استقلال وارد کرده است.
منبع: خبرورزشی

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *