پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۶ بعد از ظهر به وقت تهران

شوخی تلخ روزگار با پروفسور/ یادت هست آقای برانکو؟

شکست سمگین سرخپوشان مقابل السد قطر از ابعاد مختلف بررسی شده، اما شاید یکی از وجوه عجیب آن کمتر دیده شده باشد.

https://www.tarafdari.com/sites/default/files/contents/user200157/news/brnkhw_4.jpg

شوخی تلخ روزگار با پروفسور/ یادت هست آقای برانکو؟

موضوع به اظهارنظر بحث‌برانگیز برانکو ایوانکوویچ، ۷۶ روز پیش از این مسابقه مربوط می‌شود. در اوج جدل‌ها بین کی‌روش و سرمربیان لیگی در مورد اینکه بازیکنان ملی باید به ریکاوری‌های هفتگی بروند یا نه، برانکو مدعی شد نیازی به این قبیل کارها وجود ندارد، چرا که به عنوان مثال وحید امیری پرسپولیس از ژاوی و اینیستا هم آماده‌تر است. این نقل قول برانکو بحث‌های زیادی برانگیخت و خیلی‌ها آن را غلو شده دانستند، اما داستان زمانی جالب‌تر شد که دو ماه‌ونیم بعد از آن ماجرا، امیری و ژاوی رودرروی هم قرار گرفتند و این فرصت فراهم شد تا ادعای برانکو مقابل چشم همه ایران محک بخورد؛ آنچه البته نتیجه نهایی‌اش چندان برای پروفسور دلپذیر نبود.

امیری (که البته بسیار هم بازیکن خوبی است) برابر السد اصلا خوب نبود و شاید همین مساله موجب شد در اتفاقی نادر برانکو اقدام به تعویض او کند. وحید در این بازی کلا یک شوت زد که بیرون از چارچوب بود و تنها یک پاس کلیدی داد. او ۵۶لمس توپ داشت و ۳۸پاس داد که تنها ۶۶درصد آنها به مقصد رسید. این یعنی بیش از یک‌سوم پاس‌های امیری غلط بوده است. امیری همچنین فقط دو تکل زد و به عنوان وینگر نه‌تنها هیچ خطایی از بازیکنان حریف نگرفت، که سه بار هم روی آنها مرتکب خطا شد. در نقطه مقابل به آمار ژاوی هرناندس توجه کنید و تفاوت را دریابید: ۸۴لمس توپ، ۶۹پاس که ۸۷درصد آنها درست بود، یک شوت بیرون از چارچوب، پنج پاس کلیدی، بدون انجام خطا و گرفتن سه خطا از بازیکنان رقیب!

شاید منظور برانکو از آن حرف، این نبوده که امیری بازیکن بهتری نسبت به ژاوی است، اما به نظر می‌رسد سرمربی پرسپولیس در این دست مقایسه‌ها و انتخاب واژگان باید خیلی بیشتر دقت کند تا بعدا مجبور نشود با اغراق در مورد قدرت السد، این تیم را بزرگترین تیم خاور میانه بنامد. حالا البته اگر وحید خوش‌شانس باشد، حدود چهار ماه دیگر باید روبه‌روی اینیستا هم بازی کند؛ شاید آمار و حقایق آن بازی به نفع ادعای تاریخی برانکو از کار درآمد!

منبع: همشهری ورزشی

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *