پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۹ بعد از ظهر به وقت تهران

شهادت رضا ضراب درباره رابطه اش با احمدی نژاد و رئیس سابق بانک مرکزی

رضا ضراب تاجر ایرانی ترکیه ای که به اتهام پولشویی و پرداخت رشوه و تقلب بانکی در امریکا دستگیر شده است در جلسه محاکمه اش علیه مقامات هالک بانک ترکیه شهادت داده است.

خبرنگاران حاضر در جلسه دادگاه ضراب در شبکه های اجتماعی نوشته اند که وی از رابطه اش با رئیس سابق بانک مرکزی ایران و محمود احمدی نژاد گفته است. 

جامعه > قضایی – بی بی سی نوشت: خبرنگاران حاضر در جلسه دادگاه رضا ضراب، در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که او مبانک هالک دعی ملاقات با رئیس سابق بانک مرکزی ایران و نیز ارتباط بامحمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوریش شده است.

رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای که در آمریکا بازداشت شده، با پذیرش ارتکاب هفت جرم از جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه، در جلسه محاکمه یکی از مقامات ارشد هالک بانک ترکیه شهادت داد.

خبرنگاران حاضر در جلسه امروز دادگاه در نیویورک، در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که او مدعی ملاقات با رئیس سابق بانک مرکزی ایران و نیز ارتباط بامحمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوریش شده است.

ضراب همچنین اعتراف کرده که برای دور زدن تحریم‌های ایران به برخی مقام‌های ترکیه رشوه پرداخت کرده است.
در جریان دادگاه دیروز، ضراب با رسم نموداری بر روی یک صفحه بزرگ، به توضیح چگونگی انتقال طلا برای دور زدن تحریم ها پرداخت.

www.dustaan.com-شهادت رضا ضراب درباره رابطه اش با احمدی نژاد و رئیس سابق بانک مرکزی

رضا ضراب تاجر طلای ایرانی-ترکیه‌ای که بازداشت و اعلام اتهام علیه او در آمریکا باعث تنش سیاسی میان ترکیه و ایالات متحده شده، در حال همکاری با دادستان‌های پرونده است و در نتیجه در جلسه امروز دادگاه روی صندلی شاهد – و نه متهم – نشست.

نام بابک زنجانی که در ایران به دلیل فساد مالی در پرونده دور زدن تحریم‌های ایران به اعدام محکوم شده نیز، در فهرست شاهدان این پرونده دیده شده است.

ضراب و مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک ترکیه، که در آمریکا در بازداشت هستند، به تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده‌اند.

وکیل آتیلا در نخستین اظهارات خود در دادگاه امروز، رضا ضراب را به دروغگویی برای فرار از زندان متهم کرد.

مایکل موکاسی دادستان کل سابق آمریکا و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک که حامی دونالد ترامپ است، از جمله وکلای رضا ضراب هستند.

همچنین، به گزارش رسانه های آمریکایی، برخی مقام‌های ترکیه‌ای در جریان دیداری با مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در نیویورک، به او پیشنهاد ۱۵ میلیون دلار رشوه را در ازای استرداد فتح‌الله گولن و آزادی رضا را داده بودند.

پرونده ضراب و اعلام اتهام علیه او در آمریکا با اعتراض و انتقاد شدید رهبران ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور همراه شد که این پرونده را ادامه توطئه‌ها برای براندازی حکومت خود بعد از کودتای نافرجام سال گذشته عنوان کرد.

نیویورک تایمز پیش‌بینی کرده است که همکاری ضراب با دادستانی در این پرونده ممکن است به تنش بیشتر میان دو کشور منجر شود، چون احتمال دارد او در جایگاه شاهد مدارک و مستنداتی از فساد در دولت و حلقه‌های بانکی ترکیه ارائه دهد.

پیامدهای تنش میان آمریکا و ترکیه در این پرونده تنها به دنیای سیاست محدود نبوده و باعث افت تاریخی ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار شده است.

ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی در میامی آمریکا دستگیر شد. او و مهمت آتیلا هاکان تنها متهمان پرونده هستند که بازداشت شده‌اند.

این دو نفر به همراه شش متهم دیگر از جمله محمد ظفر چالایان، وزیر سابق اقتصاد و سلیمان اصلان مدیر سابق هالک بانک به انجام معامله با دولت ایران و نهادهای ایرانی برای دور زدن تحریم های ایران متهم هستند.

در کیفرخواست دادستانی آمده است که این برنامه به هالک بانک ترکیه اجازه داد به دولت ایران میلیاردها دلار خدمات بدهد بدون آنکه با خطر تحریم روبرو شود.

در کیفرخواست همچنین آمده است که مقام‌های بلندپایه ایران و ترکیه به صورت پنهانی در این فعالیت‌ها دست داشته‌اند.

منبع : خبرآنلاین

شهادت رضا ضراب درباره رابطه اش با احمدی نژاد و رئیس سابق بانک مرکزی

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *