پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۳ بعد از ظهر به وقت تهران

شرط آل سعود برای رفع تحریم های قطر!

مقامات سعودی برای از سر گیری روابطشان با کشور قطر، شروط جدید را تعیین کرده اند، برخی تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که عربستانی ها برای ازسرگیری روابطش با قطر شروط بسیار مهم‌تری را نسبت به سال ۲۰۱۴ مطرح خواهد کرد.

http://titre1.com/files/fa/news/1394/1/26/230312_679.jpg

به گزارش ایسنا، سلطان سعود القاسمی، فعال و نویسنده در سایت اینترنتی مجله نیوزویک آمریکا مقاله‌ای را درباره تنش‌های اخیر میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منتشر کرده که در آن آمده است: خواسته‌های عربستان برای بازگشت روابط با قطر این بار مهم‌تر از سال ۲۰۱۴ هستند؛ زمانی که بحران دیپلماتیک میان دو کشور رخ داده بود.

در سال ۲۰۱۴ عربستان، بحرین و امارات تنها به خارج کردن سفرایشان از دوحه اکتفا کردند اما این روزها، این کشورها سفارتخانه‌هایشان را در قطر بسته و مرزهای زمینی خود با قطر را هم مسدود کردند. این مرزها تنها گذرگاه زمینی میان دو کشور محسوب می‌شوند. علاوه بر این حریم هوایی بحرین، عربستان و امارات به روی تمامی پروازهای خطوط هوایی قطر بسته شده و به شهروندان قطری دو هفته برای ترک عربستان، بحرین و امارات مهلت داده شده است. سفر تمامی شهروندان این کشورها به قطر نیز ممنوع شده است. دیپلمات‌های قطر هم باید ظرف دو هفته از این کشورها خارج شوند.

القاسمی می‌گوید: این بار عربستان خواسته‌های جدیدی برای بازگشت به روابطش با قطر دارد. احتمالا کشورهای تحریم کننده قطر خواهان تعطیلی کامل شبکه تلویزیونی الجزیره شوند و از دوحه بخواهند حمایت از شبکه‌هایی مثل “العربی الجدید” را که در اصل برای رقابت با الجزیره به ریاست عزمی بشاره تأسیس شده بود، متوقف کند.

از بین رسانه‌های دیگری که از سوی قطر حمایت می‌شوند و به تحریک علیه شبکه‌های تلویزیونی رسمی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متهم شده‌اند می‌توان به روزنامه القدس العربی که در سال ۱۹۸۹ در لندن تأسیس شده، سایت الشرق‌الاوسط و سایت عربی هافینگتون پست به ریاست وضاح خنفر و الخلیج الجدید اشاره کرد.

سعود القاسمی می‌گوید: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم‌پیمانشان مصر خواهان اخراج تمامی رهبران اخوان المسلمین و شخصیت‌های وابسته به حماس از قطر و همچنین عزمی بشار و یاسر الزعتره خواهند شد. از جمله دیگر خواسته‌ها برکناری عبدالله العذبه، سردبیر روزنامه “العرب” است که به رغم انتقاد دائمش از امارات سردبیر مهم‌ترین روزنامه در این کشور است.

از جمله دیگر خواسته‌ها توقف تحریک علیه مصر در رسانه‌های قطری است. این رسانه‌ها همواره از زمان سرنگونی نظام محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر از نظام کنونی انتقاد می‌کنند. محمد مرسی جزو اخوان المسلمین بود.

مصر، عربستان و امارات همچنین نگران روابط قطر با ایران هستند. به نظر این کشورها روابط ایران و قطر از منافع اقتصادی تجاوز کرده است.

القاسمی معتقد است که فشار بر قطر عملا تأثیر گذاشته است. قطر هفته گذشته محمد العتیبی، فعال عربستانی را بیرون کرد و گفته شد تعدادی از مسئولان حماس نیز قطر را ترک کرده‌اند.

این نویسنده با یکی از مسئولان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صحبت کرده است. این مسئول به او گفته که تدابیر اتخاذ شده از سوی این کشورها در قبال قطر در چارچوب قوانین بین‌المللی باقی خواهد ماند و طرحی به نام طرح “ب” وجود ندارد. قطر باید به تعهدات خود در قبال این شورا پایبند باشد و از شدت تنش رسانه‌ای بکاهد و روابطش را با گروه‌های تندرو از جمله اخوان المسلمین و گروه‌هایی در یمن قطع کند.

این مسئول گفت: ما آماده‌ایم برای یک دوره طولانی منتظر بمانیم.

عربستان، بحرین، امارات و مصر دوشنبه روابطشان را با قطر قطع کردند. این تنش‌ها از زمانی آغاز شد که اظهاراتی منسوب به امیر قطر درباره حمایت از ایران و حزب الله منتشر شد.

این در حالی است که روزنامه فایننشال تایمز در صفحه اول خود امروز سه شنبه به دلیل دیگری در خصوص این تنش اشاره کرد و نوشت: آنچه روابط مصر، امارات، عربستان و بحرین را با قطر تیره کرد فدیه‌ای به مبلغ یک میلیارد دلار بود که قطر برای آزادسازی اعضای سلطنتی‌اش که در عراق به هنگام شکار ربوده شده بودند، پرداخت کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *