پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۸ بعد از ظهر به وقت تهران

سینماداران ۳۰ میلیارد فروش سال گذشته را به بهانه کرونا پس نمی ‌دهند

به گزارش ایسنا، در این متن که نام تهیه کنندگانی چون محمدرضا تخت‌کشیان، مصطفی کیایی، محمد شایسته، امیر آشتیانی‌پور آمده، نوشته شده است: « بخش مهمی از سالن‌های سینمای دولتی و خصوصی یا متعلق به نهادهای دیگرِ حاکمیت به بهانه‌ی شیوع کرونا و رکود بازار، حاضر به پرداختِ سهم تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از فروش فیلم‌های سال گذشته – حتی چند ماه پس از پایان اکران – نیستند.

سیستم‌های کهنه و ناکارآمد اکران و شیوه‌ی غلط گردش مالی در سینمای ایران سبب شده تا سهم صاحبان فیلم از فروش آثار سینمایی به ناحق و نامشروع در اختیار سینمادارها قرار بگیرد و اهالی سینما همواره از بدحسابی و دیرکردِ پرداخت‌ها گلایه دارند. این معضل در ماه‌های اخیر به بحرانی بزرگ و عجیب تبدیل شده و سالن‌های سینما فقط از سال گذشته حدود سی میلیارد تومان به سرمایه‌گذاران و تهیه و پخش سینما بدهکارند، در حالی که اکران عمومی اغلب این فیلم‌ها پیش از ورود و شیوع کرونا به پایان رسیده و ماه‌هاست که سهم فروش فیلم‌ها به صاحبان واقعی‌اش نرسیده است؛ سرمایه‌هایی که اغلب بیش از دو سال راکد مانده و با کاهش سرسام‌آور ارزش پول ملی هر روز بیش‌تر باعث ضرر و زیان و تعطیلی دفاتر تولید و پخش و نابودی انگیزه‌های سرمایه‌گذاری سالم در سینما می‌شود.

از آن‌جا که این بی‌عدالتی آشکار در حق سرمایه‌های سینما با هیچ منطقی قابل قبول نیست و شیوع ویروس یا مشکلات اقتصادی و تورم هم توجیه مناسبی برای این اجحاف ناجوانمردانه نخواهد بود، امضاکنندگان این نامه خواستار حل فوری این معضل هستند. با توجه به این‌که طی روزهای اخیر وعده‌هایی جهت چاره‌جویی از سوی متولیان و مدیران سینمایی در جلسات و رسانه‌ها مطرح شده، چشم‌انتظارِ نتیجه‌ی این اقدامات هستیم تا سرمایه‌های سینما بیش از این به تاراج نرود. »

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *