چهارشنبه , ۲۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۵ قبل از ظهر به وقت تهران

سفته‌ بازان دلار تنها ماندند

https://cdn1.img.ir.sputniknews.com/images/287/30/2873034.jpg

استارت بسته جدید ارزی از امروز باعث شد که نیروی قدرتمند بازار پس از چهار ماه از جبهه سفته‌بازان جدا شده و به جبهه سیاستگذار ملحق شود و همانطور که پیش‌بینی می‌شد دلار را تا مرز ۹۰۰۰ تومان کاهش دهد.

سیاستگذار از زمان اعلام بسته ارزی تاکنون اگرچه از اشتباهات جزئی مبرا نبود ولی از ریل درست خارج نشده است و این، امیدواری به تداوم حرکت صحیح را افزایش می‌دهد. مهمترین نکته آن است که سیاستگذار ارزی به همه مسوولان دولتی و غیردولتی باید هشدار صریح بدهد که حق ندارند درباره سیاست پولی و ارزی اظهارنظر کنند و لیست تمام متغیرهای اثرگذار (اقتصادی و غیراقتصادی) بر بازار را به جلسه سران قوا بفرستد تا برنامه مدونی برای مهار ریشه‌ای علل بی‌ثباتی‌ها تدوین شود.

امید اصلی سفته‌بازان آن است که نرخ بازار دوم دستکاری شود تا بتوانند نرخ سومی در بازار کم‌عمق غیررسمی شکل داده و‌ بازی چهارماهه خود با نرخ ارز را ادامه دهند و به همین دلیل هوشیاری کامل سیاستگذار برای جلوگیری از ایجاد شکاف غیرطبیعی بین نرخ بازار دوم و بازار غیررسمی ضروری است که نقش صرافی‌ها در این زمینه تعیین کننده است.

به اعتقاد اقتصاددانان همین که روند صعودی بازار ارز در یک هفته گذشته متوقف شده و حتی از مرز ۱۲هزار تومان به مرز ۹۰۰۰ تومان رسیده موفقیت بزرگی است و باید اجازه داد مسیر بازار در یک روند طبیعی متعادل شود. سیاستگذاری باید روی نرخی باشد که دفاع از آن حول نرخ تورم حداقل در مقطع یک سال آینده امکان‌پذیر باشد و ثبات نرخ واقعی بسیار مهمتر از کاهش ناپایدار آن است.

اقتصاددانان اعتقاد دارند در صورت موفقیت سیاستگذار در باثبات‌سازی نرخ ارز حول ۹۰۰۰ تومان یا ۸۵۰۰ تومان، رونق اقتصادی کم‌سابقه‌ای در اقتصاد شکل خواهد گرفت که نشانه‌های آن را می‌توان دید. البته ضروری است برای جبران کاهش قدرت خرید طبقات کم‌درآمد از محل مازاد ۲۰ میلیارد دلاری که برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است تدابیر فوری اتخاذ شود./مجله اقتصاد

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *