سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰ قبل از ظهر به وقت تهران

سال گرانی در پیش داریم

مجله انلاین دوستان :  در حال حاضر گفت‌وگوهایی در رابطه با تعیین دلار ۳۱۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۵ مطرح است و این موضوع سبب می‌شود تا نه تنها مردم بلکه فعالان بازار هم نگران شرایط اقتصادی از لحاظ وضعیت معیشتی واردات و صادرات، تجارت خارجی، وضعیت تولید، مسکن و‌.‌.‌. باشند‌. همچنین دولت از سیاست تک‌نرخی شدن ارز هم صحبت‌هایی به میان آورده و وعده داده است تا بتواند در سال جدید این موضوع را اجرایی کند‌.

dustaan.com-اخباراقتصادی-اخبارروز-گرانی-اخبار-سیاسی-منطقه-خبر-شهرخبر-خبرپو--بنابراین فعالان اقتصادی، سال جدید را سالی با شرایط سخت ارزیابی می‌کنند و منتظر هستند تا ببینند شرایط تحریم‌ها چه زمانی به نتیجه رسیده و برداشته می‌شود و اینکه آیا دولت می‌تواند به وعده‌ای که داده است، عمل کند یا نه‌.
در رابطه با سیاست‌های کلی بودجه سال ۹۵ و ابلاغ آن از طرف رییس‌جمهور هم می‌توان گفت که کاهش ۲۵ درصدی بودجه عمرانی کشور موجب نگرانی است و برخی فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع هم واکنش نشان داده اند‌.

از سوی دیگر با توجه به نتایج اولیه مذاکرات، هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف در حال رفت و آمد به ایران هستند اما تاکنون حرکت جدی‌ای در زمینه تجارت خارجی با کشورهای دیگر شکل نگرفته و نظر برخی کارشناسان بر این موضوع استوار است که تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، رفت و آمد هیات‌های تجاری بی نتیجه است چراکه نمی‌توان اقدام مثبتی در زمینه همکاری با این کشور‌ها داشت‌.

همچنین برخی دیگر از فعالان اقتصادی عقیده دارند که رفت و آمد هیات‌های تجاری برای آشنایی با فضای تجاری ایران است و گفت‌وگو‌های انجام شده بین طرفین، در سال ۹۵ به ثمر خواهد رسید و نتایج خوبی خواهد داشت اما تحقق این امر، وابسته به زمان برداشته شدن تحریم‌هاست که زمان قطعی آن هم تاکنون مشخص نشده است و نمی‌توان نظر قطعی در این زمینه داد‌.

اما نظر بسیاری از کارشناسان بر این عقیده استوار است که تا خرداد‌ماه سال آینده در رابطه با برداشته شدن تحریم‌ها اتفاقی رخ نمی‌دهد بنابراین شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در سال آینده اگر دشوارتر از امسال نباشد، بهتر نیز نخواهد بود‌.

همه چیز بستگی به تحریم‌ها دارد
در همین رابطه عسکراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در رابطه با مطرح شدن دلار ۳۱۰۰ تومانی در بودجه دولت و آثار آن در سال آینده به جهان صنعت گفت: در شرایطی که تحریم‌ها برداشته نشده است، نرخ دلار روی ۳۱۰۰ تومان مناسب نیست و نظر بنده این است که باید از ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان تعیین شود اما اگر تلاش‌ها در برداشته شدن تحریم‌ها به سرانجام برسد، همین نرخ ۳۱۰۰ تومان مناسب است‌.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر همه برای برداشته شدن تحریم‌ها همه تلاش خود را می‌کنند و به نظر بنده تا اردیبهشت‌ماه سال آینده باید این موضوع تحقق پیدا کند‌.

وی در رابطه با شرایط اقتصادی کشور در سال آینده گفت: اگر در اردیبهشت ماه تحریم‌ها برداشته شود، از نظر واردات و صادرات‌، معیشت و قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی دیگر، شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود اما اگر برداشته شدن تحریم‌ها به سه یا چهار سال دیگر منتهی شود، متاسفانه شاهد شرایط سخت اقتصادی خواهیم بود‌.

عسکراولادی در مورد ورود هیات‌های تجاری آمریکایی به ایران و نظر مثبت رییس جمهور در مورد این موضوع و نظرات برخی افراد در داخل کشور مبنی بر مثبت نبودن این موضوع گفت: آمدن این هیات‌های آمریکایی به کشور بیهوده است زیرا کشوری که به ایران می‌آید، در قدم اول باید تحریم‌ها برای ایران را در کشور خود از بین ببرد و بعد برای ارتباط یا گسترش روابط تجاری به ایران بیاید‌.

وی همچنین با انتقاد از سفر هیات‌های تجاری خارجی به ایران گفت: من سفر این هیات‌های خارجی را مثبت ارزیابی نمی‌کنم و تازمانی که تحریم‌ها برداشته نشود تبادل هیات‌های تجاری بیهوده است‌.

وی افزود: در حال حاضر ایران با دو تحریم بزرگ رو به رو است که یکی از انها تحریم بانک مرکزی و دیگری تحریم نفتی است که باید رفع شود‌.
رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: هیات‌های تجاری هدف از سفر خود را به ایران سرمایه‌گذاری عنوان می‌کنند در حالی که این‌طور نیست و در حد شعار است‌.

وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری در ایران باید روابط بانکی برقرار شود که این موضوع تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود امکان‌پذیر نیست‌.

عسکراولادی بر این نکته تاکید کرد هرکشور که می‌خواهد به ایران بیاید باید تحریم‌ها را رفع کند و تنها به حرف اکتفا نکند‌.

وی ادامه داد: قرار بود بعد از جمع‌بندی مذاکرات ظرف مدت سه ماه تحریم‌ها برداشته شود در حالی که این مدت زمان طی شدن و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است‌.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت‌ماه اتفاق خاصی رخ ندهد‌.

وی تاکید کرد: باید صبر کنیم تحریم‌ها برداشته شود و بعد به پذیرش و یا اعزام هیات‌های تجاری اقدام کرد‌.

کالاها گران‌تر می‌شود
همچنین مسعود دانشمند، رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات در رابطه با وضعیت اقتصادی در سال آینده به «جهان‌صنعت» گفت که دلار ۳۱۰۰ تومانی در بودجه دولت هنوز تصویب نشده و در حد یک صحبت است اما طبیعتا با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت تمام‌شده، برای تمام کالاهای داخلی هم گران می‌شود زیرا بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند.

وی گفت: با بالا رفتن قیمت دلار همچنین تمام کالاهای وارداتی نیز که از خارج از کشور وارد می‌شود، افزایش قیمت پیدا می‌کند.

دانشمند در رابطه با وعده دولت در مورد تک‌نرخی شدن نرخ ارز گفت: دولت اگر دلار را به اندازه‌ کافی در اختیار داشته باشد تا حدی که بتواند نیازهای کشور را اداره و تامین کند، می‌تواند به وعده خود در رابطه با تک‌نرخی شدن عمل نماید.

دانشمند اظهار کرد: با فرمول ارزی که در حال حاضر در کشور وجود دارد و دادن ارز با توجه به گروه‌بندی‌های مختلف تحقق وعده‌ دولت امکان‌پذیر نیست.
رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: راه تک‌نرخی شدن ارز این است که دولت در سال ۹۵ یک نرخ را تعیین کند و به هر کس اعم از مسافر، دانشجو، واردکننده خدمات، واردکننده کالا و… یک نرخ را اعلام کند و هر کسی که به ارز احتیاج داد با یک نرخ آن را تهیه کند.

دانشمند خاطرنشان کرد: اگر دولت این گروه‌بندی‌ها را در رابطه با ارز انجام دهد، دوباره شاهد تخلف در فراهم کردن نرخ ارز توسط افراد مختلف و همچنین چند نرخی‌شدن ارز خواهیم بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات در رابطه با حضور هیات‌های تجاری- خارجی در ایران و به بار نشستن آثار این رفت و آمدها در سال آینده گفت: در حال حاضر تحریم‌ها برداشته شده است و نمی‌توان نسبت به شرایط اقتصادی سال آینده نظری داد اما با توجه به صحبت رییس‌جمهور در مورد زمان برداشته شدن تحریم‌ها در دی‌ماه، می‌توان گفت که اگر در دی‌ماه این امر انجام شود، شاهد آثار خوب برداشته شدن تحریم‌ها در بهار و تابستان سال آینده خواهیم بود.

وی گفت: مهم‌ترین تحریم‌ در شرایط فعلی،‌ تحریم‌های بانکی است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها در این حوزه، شرایط بهتری در انتظار کشور خواهد بود.

دانشمند به وضعیت معیشتی مردم نیز اشاره و پیش‌بینی کرد که اگر قیمت کالاهای تمام‌شده در داخل با افزایش مواجه شود قطعا قدرت خرید مردم باز هم کاهش پیدا می‌کند و در نهایت وضعیت معیشتی سخت‌تر از امسال خواهد شد.

تعمیق رکود
در این میان محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در رابطه با بودجه سال ۹۵ کل کشور گفت: سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم، اثر جدی بر تعمیق رکود داشته است و بر این اساس، فعالان اقتصادی بر این باورند که سیاست‌های کنترل تورم یا سیاست‌های انقباضی نباید به بودجه سال ۹۵ کل کشور هم کشیده شود‌.

وی ‌افزود: هم‌‌اکنون کسادی بازار منجر به تعطیلی تعداد زیادی از واحدها و بنگاه‌های اقتصادی و در نتیجه افزایش بیکاری شده است بنابراین نوعی از رویکرد انبساطی و تحریک تقاضا با تشویق صادرات و تقاضای خارجی، ضروری است و اگر نتوانیم تورم سال ۹۵ را تک رقمی کرده ولی اشتغال و دارایی بنگاه‌های اقتصادی را حفظ کنیم، امری مهم است بنابراین اساس اقتصادی برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کل کشور باید بر این محور باشد‌.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران هم در این رابطه معتقد است که دلار ۳۱۰۰ تومانی برای تک نرخی کردن ارز رقم مناسبی نیست و باید معادل تورم به این رقم اضافه شود که متاسفانه دولت گذشته این کار را نکرد و رقم ارز را سال‌های سال ثابت نگاه داشت و اجازه نداد که معادل تورم، افزایش یابد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، به دلیل ثبات در داخل، نرخ ارز اثرات منفی بر اقتصاد بر جای نگذاشت‌.

بر همین اساس، باید تک نرخی کردن ارز را متاثر از فاکتورهای تورم داخلی منهای تورم خارجی و میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز صورت داد‌. وی افزود: هر نرخی که از سوی بانک مرکزی برای اجرای سیاست تک‌نرخی کردن ارز در نظر بگیرد ولی در مقابل نیاز بازار را تامین نکند، نوسانات شدیدی در بازار ایجاد خواهد کرد بنابراین باید مراقبت لازم را در این زمینه به عمل آورد‌.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *