پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰ قبل از ظهر به وقت تهران

سالیانه ۹۰ هزار ایرانی بر اثر سکته جان خود را ازدست میدهند

 رضا ملک زاده  معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالیانه ۹۰ هزار نفر در کشور براثرسکته جان خود را ار دست میدهند که تعداد ۵۰ هزار نفر از آنها زیر۵۵ سال هستند و دچار مرگ زودرس می شوند.

 اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی , وزیر بهداشت

 رضا ملک زاده عصر دوشنبه این آمار را در حاشیه نشست با اولگ چسنوف، معاون بیماریهای غیرواگیرسازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت و درپاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اعلام کرد.

وی افزود: مطالعات مختلفی با همکاری سازمان بهداشت جهانی درحال انجام است که بسیاری از آنها با هدف ارتقای سلامت ایرانیان به خصوص با محوریت بیماریهای غیر واگیر انجام می شود.
ملک زاده گفت: آمار مرگ های زودرس ناشی از سکته های مغزی و قلبی نگران کننده است ولی نشان می دهد که می توانیم با مداخلات به موقع و اقدامات پیشگیرانه از مرگ سالیانه ۵۰ هزار ایرانی که دچار سکته می شوند، پیشگیری کنیم.

** دستیابی محققان ایران به فرمول پیش بینی سکته
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: با مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت توانسته ایم به فرمولی برسیم که با استفاده از آن می توان با درنظرگرفتن عوامل و ضریب خطرسکته را در آینده هر فرد به دست آوریم و با استفاده از این فرمول می توانیم بروزسکته را پیش بینی و از آن پیشگیری کنیم.
ملک زاده گفت: در ایران بیش از ۶۰۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی فعال است که از این تعداد ۲۱ مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی هستند.
وی افزود: امروزیک هیات۱۱نفره از سازمان بهداشت جهانی به سرپرستی اولگ چسنوف، معاون سازمان بهداشت جهانی از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بازدید کردند و قرارشد با همکاری سازمان بهداشت جهانی ومراکز تحقیقاتی همکار این سازمان در ایران تحقیقات بیشتری با هدف ارتقای سلامت ایرانیان انجام شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تمرکز اصلی این تحقیقات در حوزه کنترل و پیشگیری از بیماریهای مزمن غیر واگیر مانند سکته های مغزی و قلبی، سرطان و سایر بیماری های مزمن خواهد بود.
وی گفت: برخی از این تحقیقات نیازمند یک کار بلند مدت ۱۰ تا ۲۰ ساله است.

**ایران، مقام اول تحقیقات پزشکی در خاورمیانه و کشورهای اسلامی
ملک زاده افزود: ایران از نظرکمیت و کیفیت درتحقیقات علوم پزشکی بدون تردید بالاترین تولیدات را در خاورمیانه و دربین کشورهای اسلامی دارد.
وی همچنین گفت: در دو سال گذشته و در دولت یازدهم بودجه تحقیقات علوم پزشکی، پس از سالها افزایش یافته است و زمینه جهش بیشتر در تولیدات علمی در حوزه پزشکی فراهم شده است.
اولگ چستنوف، معاون بیماریهای غیر واگیر سازمان بهداشت جهانی در یک سفر سه روزه، یکشنبه وارد ایران شده است.
وی روز گذشته در همایش ملی مبارزه با بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت شرکت کرد و امروز نیز بازدیدهایی را از مرکز مطالعات اعتیاد، مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر، معاونت های تحقیقات و معاونت بهداشت وزارت بهداشت داشت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *