پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۴ بعد از ظهر به وقت تهران

سازمان بهداشت جهانی: اجساد عامل انتقال ویروس کرونا نیستند

در پی وجود شایعه هایی در خصوص انتقال ویروس از اجساد افراد مرده، سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه این موضوع را تکذیب کرده و عنوان کرد که اجساد عامل انتقال ویروس کرونا نیستند.

پیش‌نویس خودکار

به گزارش امروز (دوشنبه) شبکه تلویزیونی “الجزیره”، چنین شایعه‌ای باعث شده تا در برخی از نقاط جهان با جنازه افراد متوفی بر اثر ویروس کرونا برخورد توهین‌آمیزی شود و حتی خویشاوندان و نزدیکان آنها از حضور و مشارکت از بیم مبتلا شدن به این ویروس در مراسم کفن و دفن این اجساد اجتناب کنند.

در همین رابطه شنبه گذشته در دو روستا در کشورهای مصر و سودان اهالی این دو روستا از خاکسپاری دو فرد متوفی در اثر کرونا جلوگیری کرده و با نیروهای نظامی درگیر شدند. این موضوع باعث شد تا دانشگاه “الازهر” مصر با صدور فتوایی بر لزوم محترم شمردن جنازه متوفی تاکید کند.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه اجساد مردگان عامل انتقال ویروس کرونا است، دریافت نشده و همچنین هیچ موردی دال بر اینکه شخصی در اثر تماس با فرد متوفی به ویروس کرونا مبتلا شده، گزارش نشده است.

سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با نگرانی مردم از برقراری ارتباط مستقیم با افراد متوفی با صدور دفترچه راهنمایی به پرسش‌های مطرح شده در این زمینه پاسخ داده است.

آیا باید جنازه فرد متوفی را سوزاند

این طرز تفکر که باید جنازه فرد مبتلا به بیماری “کووید ۱۹ ” را سوزاند، اشتباه است و اگر موردی این چنینی وجود دارد، بنا بر اعتقادات و آداب و رسوم صورت گرفته و ارتباطی با قواعد بهداشتی دفن اجساد ندارد.

آیاد باید در دفن تعجیل کرد و یا آن را به تاخیر انداخت

دفترچه راهنما سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که در تمام مدت باید کرامت فرد درگذشته و آداب و رسوم دینی و خواست و تمایل خانواده‌اش در خصوص دفن جسد مدنظر قرار گیرد.

همچنین باید مدت زمان مورد نظر برای انجام اقدامات لازم و کفن و دفن جسد در نظر گرفته شود و از تعجیل در این خصوص اجتناب ورزید.

دست اندرکاران امر دفن چگونه خود را از ویروس در امان نگه دارند

آنها باید دستان خود را قبل و بعد از تماس با جسد و محیط پیرامون وی به خوبی ضد عفونی کرده و از لوازم شخصی محافظ استفاده کنند.

چگونه باید جنازه را مهیا کرد

باید تا آنجا که می‌توان از حرکت و انتقال دادن جسد اجتناب کرد و آن را با پارچه‌ای پوشاند و به سرعت آن را به سردخانه انتقال داد .

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که قبل از انتقال جسد به سردخانه نیازی به ضد عفونی کردن آن وجود ندارد و نیازی به استفاده از صندوق‌های انتقال جنازه نیست، مگر آنکه جسد ترشحات زیادی داشته باشد.

احتیاط های لازم در هنگام غسل چیست

افراد دست اندرکار غسل و کفن و دفن جسد باید قبل از آن از لوازم شخصی محافظ مانند دستکش و ماسک و لباس مخصوص استفاده کنند .

احتیاط های لازم برای حفظ سلامت خانواده و دوستان جسد چیست

سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرد که خانواده فرد متوفی می‌تواند او را ببیند و با او خداحافظی کنند، بدون آنکه او را لمس نمایند. البته این امر برای افراد بالاتر از ۶۰ سال و کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج توصیه نمی‌شود.

اصول و ضوابط کالبدشکافی چیست

اگر قرار شد جنازه کالبدشکافی شود، باید این امر در حضور کمترین تعداد از متخصصان با پوشش کاملا محافظ و بهداشتی و اتخاذ اقدامات ایمنی لازم صورت گیرد.

اصول و مقررات مراسم دفن چیست

افراد مسئول دفن جسد باید حتما دستکش به دست داشته باشند و پس از مراسم دفن و بیرون آوردن دستکش‌ها، دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و لباس‌هایی که بر تن داشتند را بیرون آورده و آنها را شستشو دهند.

مقررات بهداشتی نماز میت چیست

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، این موضوع به اعتقادات دینی و آداب و رسوم تشییع‌کنندگان بستگی دارد. البته روحانی و دست اندرکاران امور مربوط به جسد باید از دستکش و ماسک استفاده کنند و از دست زدن به جسد اجتناب کنند و پس از پایان مراسم لباس‌های خود را آب بسیار گرم و صابون بشویند.

آیا باید لباس‌های فرد متوفی را باید از بین برد

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که لباس‌های فرد متوفی را نمی‌توان در لباسشویی با آب و صابون و دمای کمتر از ۶۰ درجه شست و باید دمای آب لباسشویی بین ۶۰ تا ۹۰ درجه باشد. ضمنا در صورت نبود لباسشویی باید لباس‌های فرد متوفی را در حوضچه بزرگ با آب داغ و صابون شستشو داد و آنها را در محلول کلر غلیظ ۰.۰۵ حداقل به مدت ۳۰ دقیقه قرار داد و سپس آنها را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داد تا خشک شوند.

شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد./ایرنا

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *