پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۲ بعد از ظهر به وقت تهران

ساخت قبرستان، شرط رهایی قاتل از طناب دار!

پسر جوانی که در جدالی خونین دست به قتل پدر و پسر جوان در منطقه کن سلوقون زده بود پای چوبه‌دار با شرط عجیبی مهلت گرفت.

پیش‌نویس خودکار

ساخت قبرستان، شرط رهایی قاتل از طناب دار!

ساعت ۶ عصر پنج شنبه ۳۰ مرداد سال ۹۳ ماموران کلانتری امامزاده داوود(ع) از ماجرای درگیری دسته جمعی مطلع شدند و تیمی از ماموران با حضور در روستای سنگان پی بردند که پنج مرد در این درگیری با تفنگ شکاری زخمی و روانه بیمارستان شده اند.
تیم پلیسی با حضور در بیمارستان دریافت مرد ۶۵ ساله ای به نام مجتبی و پسر ۲۲ ساله اش به نام مرتضی در این تیراندازی به کام مرگ فرو رفتند.
همین کافی بود تا تیمی از ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران با توجه به جنایی شدن پرونده همراه بازپرس ویژه قتل برای تحقیقات پلیسی و دستگیری عامل جنایت وارد عمل شوند.
کارآگاهان در گام نخست تحقیقات متوجه شدند که این درگیری بین دو خانواده که با هم فامیل هستند رخ داده است، به طوری که از قبل مجتبی با پسرخاله اش دچار اختلافات خانوادگی بود و بارها با هم درگیر شدند تا این که اختلافات دو خانواده بالا گرفت و فرزندان نیز با هم وارد نزاع  شدند.
تیم پلیسی در ادامه پی بردند موقعیت مکانی خانه قربانی جنایت در یک سراشیبی قرار دارد و اعضای خانواده مجتبی با توجه به این موقعیت که در بالاتر از خانه قاتل قرار دارند اقدام به سنگ پرانی به سمت خانواده مقتول می کنند که مهدی ۳۳ ساله در این صحنه با تفنگ شکاری اقدام به شلیک چند گلوله به سمت خانواده مجتبی می کند که باعث زخمی شدن پنج نفر می شود و سرانجام مجتبی و پسرش در این حادثه روی تخت بیمارستان به کام مرگ فرو رفتند.

 

بازداشت قاتل

کارآگاهان در ادامه دریافتند که مهدی و دو برادر و پدرش متواری شده اند که با تجسس های پلیسی در ابتدا پدر مهدی دستگیر شد و در ادامه دو برادر عامل جنایت دستگیر شدند تا این که ماموران با اقدامات فنی و پلیسی روز ۲۴ آذر ۹۳ با شناسایی مخفیگاه عامل جنایت در رباط کریم موفق به دستگیری مهدی شدند.
مهدی پس از دستگیری به تیراندازی مرگبار اعتراف کرد و گفت: پدرم و مجتبی با هم اختلاف داشتند و روز حادثه آن ها به سمت خانه ما سنگ‌پرانی کردند که من برای دفاع از خودم و خانواده‌ام اقدام به تیراندازی به سمت آن ها کردم و قصد کشتن کسی را نداشتم که این اتفاق رخ داد.
وی افزود: پس از قتل از ترس فرار کردم و شنیدم که پدر و برادرانم که در این درگیری حضور داشتند دستگیر شدند ولی من در برابر اتهام قتل قرار داشتم و نمی توانستم خودم را تسلیم کنم تا این که در مخفیگاهم دستگیر شدم.

 

در دادگاه

پس از اعترافات مهدی و بازسازی صحنه قتل پرونده برای صدور حکم نهایی به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع و جلسه رسیدگی به این پرونده روز ۱۷ مرداد ۹۶ به ریاست قاضی بابایی و قاضی تولیت، مستشار دادگاه برگزار شد.
در ابتدا خانواده مجتبی و مرتضی با حضور در جایگاه خواستار اشد مجازات برای عامل این دو جنایت شدند و سپس قاضی پرونده، مهدی را برای دفاع از خود به جایگاه دعوت کرد.
مهدی پشت تریبون دفاع قرار گرفت و گفت: روز حادثه خانواده مجتبی به سمت مادرم و خانواده ام سنگ پرانی کردند که من در حمایت از مادرم و با توجه به این که عصبانی شده بودم به سراغ تفنگ شکاری رفتم و با برداشتن آن اقدام به تیراندازی به سمت آن ها کردم.
پس از پایان جلسه قضات وارد شور شدند و مهدی را به خاطر دو بار قتل به دو بار قصاص نفس – اعدام –  و به خاطر جراحات وارد شده به مجروحان تیراندازی به پرداخت دیه و برای نگهداری تفنگ غیرمجاز به دو سال زندان و به دلیل نگهداری مهمات جنگی نیز به سه  سال حبس محکوم کردند.
این حکم به دیوان عالی کشور ارجاع شد و قضات دادگاه نیز پس از بررسی پرونده، حکم صادر شده را تایید کردند.

 

بخشش به شرط

دو سال از ماجرای صدور حکم گذشت و مهدی که در صف انتظار اجرای حکم قرار داشت هر روز خود را برای رفتن به پای چوبه دار آماده می کرد و این در حالی بود که اولیای دم حاضر به بخشش نبودند.
سحرگاه چهارشنبه مهدی برای اجرای حکم اعدام از بازداشتگاه بیرون آورده شد و به محوطه زندان رفت و آرام آرام به سمت چوبه دار نزدیک می شد و این در حالی بود که خانواده مجتبی و مرتضی نیز در محوطه اجرای حکم حضور داشتند.
مهدی مرگ را در یک قدمی خود می دید و پای چوبه دار رفت اما وقتی دستور اجرای حکم صادر شد اولیای دم خواستار توقف آن شدند .
بنا بر این گزارش،  اولیای دم با دادن دو ماه مهلت اظهار کردند که اگر مهدی و خانواده اش یک قبرستان در منطقه کن سلوقون احداث  کنندحاضر به بخشیدن مهدی هستند که باحضورنماینده دادستان با توجه به خواسته اولیای دم خواستار توقف اجرای حکم شدند و دو ماه مهلت به مهدی و خانواده اش داده شد تا خواسته آن ها را برای بخشیده شدن عملی کنند.

 

تحلیل کارشناس
خشم آنی
مهدی توسلی- جرم شناس

خشم آنی را می توان یکی از عوامل اصلی جنایت دانست که بارها و بارها شاهد قتل های مشابه بوده ایم.
در دو بخش می توان به بحث خشم آنی پرداخت؛ یکی از لحاظ روحی و روانی که واقعا باید مورد توجه قرار گیرد و خانواده ها باید فرزندان خود را از دوران کودکی تحت نظر قرار بدهند و اگر روحیات آنان را خشن و عصبی دیدند سریعا از روان شناسان کمک بگیرند.
البته باید تاکید کنم مدارس محیط بهتری برای شناسایی چنین جوانانی با روحیات مضر است و معلمان و معاونت های آموزشی باید با شناسایی چنین دانش آموزانی خانواده هایشان را مطلع کنند و همزمان کنترل روان شناسانه آنان را تحت نظر داشته باشند.
در بخش دوم خشم های آنی ناشی از بی اعتمادی افراد به قانون است به این معنا که شخص بارها مورد ظلم عده‌ای قرار گرفته و هربار وقتی به قانون مراجعه کرده دستانش خالی مانده است و بعد از بارها تکرار این اتفاقات کنترل خود را از دست می دهد و در خشم آنی دست به اقدام جنایت آمیز می زند. از این رو باید مجریان قانون از عواقب برخی از کوتاه آمدن ها در اجرای قانون با نیت ریش سفیدی اجتناب ورزند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *