چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۹ بعد از ظهر به وقت تهران

زمان بازگشایی سراسری مدارس شنبه (۳ مهر ماه) خواهد بود

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل پروژه مهر به استانها خبر داد و گفت: روز چهارشنبه (۳۱ شهریور ماه) روز بازگشایی مدارس برای پیش‌دبستانیها، دانش‌آموزان اول ابتدایی و همچنین پایه هفتم در قالب غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جوانه‌ها خواهد بود و شنبه (۳ مهر ماه) روز بازگشایی سراسری مدارس است.

 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وزارت آموزش و پرورش

علی زرافشان در نشستی خبری به بیان برنامه‌ها واقدامات انجام شده در معاونت آموزش متوسطه پرداخت و اظهار کرد:‌ یکی از دغدغه‌های ما کار آفرینی است؛ مقام معظم رهبری در سیاستهای اقتصاد مقاومتی به موضوع کار آفرینی تاکید داشتند و مطرح کرده‌اند که نیازمند نخبگان مهارتی هستیم.

وی ادامه داد: برای اینکه فارغ التحصیلان بتوانند خود اشتغالی داشته باشند، اقداماتی را انجام داده‌ایم و برنامه جامع کار آفرینی را تدوین کرده‌ایم، بر این اساس پژوهش‌سرایی در منطقه ۳ تهران به عنوان قطب کار آفرینی انتخاب شد که به تمام مدارس و  پژوهش‌سراهای کشور متصل است.

معاومت آموزش متوسطه وزارت و پرورش با بیان این که سال گذشته  مرحله شناسایی و بررسی و توانمندی کار آفرینان در پایه هفتم و هشتم در قالب طرح کاشف انجام شد و شناسنامه‌ای برای دانش‌آموزان این دو پایه تهیه شد.

زرافشان ادامه داد: امسال تربیت کارآفرین را آغاز کردیم و ۲۸۰۰ داوطلب برای پست مربی کارآفرینی انتخاب شدو در نهایت از این جمعیت ۲۵۰ نفر برگزیده و در ۵ قطب، آموزشهای آنها ساماندهی شد؛ این گروه پس از آموزشهای لازم آماده می‌شوند تا دانش‌آموزان کار آفرین برتر را تربیت کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش  این مربیان به دو شیوه حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود عنوان کرد: آموزشهای غیرحضوری از طریق سایت دانشگاه کارآفرین دانشگاه تهران دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد بازاچه های کسب وکار دانش آموزان نیز برای حمایت از فارغ التحصیلان فنی حرفه‌ای و کار دانش و همچمنین  دانش آموزان کار آفرین برپا خواهد شد و تلاش می‌کنیم دانش آموزان برای ورود به عر صه کسب و کار آماده شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای سال تحصیل آینده ۱۱۵ پژوهش‌سرای جدید به مجموعه پژوهش‌سرا های قبلی اضافه خواهد شد ادامه داد: با توجه به وجود ۵۰۰ دانش‌سرا در کشور، تعداد دانش‌سراها مجموعا به  ۶۱۵ عدد خواهد رسید، بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده موظف هستیم تنها ۱۰۰ پژوهش سرای دیگر  تاسیس کنیم.

زرافشان با بیان اینکه درحال حاضر بیش از  ۶۴ پژوهش‌سرای کشور مجهز به آزمایشگاه نانو هسستند و سازمان انرژی اتمی نیز  اعلام آماده گی کرده است گفت: امسال نخستین المپیاد سلولهای بنیادی برگزار شد و امیدواریم مانند نانو  که ۷ المپیاد آن با حضور ۳۰۰۰۰ دانش آموز برگزار شد، سلولهای بنیادی نیز با استقبال رو برو شود.

وی در ادامه این نشست خبری به طرح تعالی مدیریت مدارس اشاره کرد و گفت:‌ تاکنون ۷۵۸۲ مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و در سال آیند ه نیز با افزایش ۶۵۲۶ مدرسه، مجموعه مدارسی که تحت پوشش این مدارس می‌رود  به ۱۴ هزار و ۱۰۸  باب می‌رسد .

وی ادامه داد:‌ با استقرار دوره د وم متوسطه، طول مدت  تحصیل در آموزشگاه‌های  فنی وحرفه‌ایی‌ و کار دانش از ۲ به ۳ سال افزایش می‌یابد.

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش  ادامه داد:‌ دانش‌آموزان کار دانش بعد از فارغ التحصیلی به بازار کار  وارد می‌شوند و هنر جویان فنی حرفه‌ایی نیز بعد از  فارغ التحصیلی و دریافت مدرک کاردانی به عنوان تکنسین وارد بازار کار خواهند شد.

ورود ۳۰۰۰ هنر آموز و استاد کار به هنرستان‌ها در سال جاری

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش  در ادامه با بیان اینکه امسال دستور العمل آموزش و همراه با تولید را به همه هنرستانهای کشور ا رسال کردیم گفت: از این پس همه هنرستانها ی می‌تواند مراحل  تولید و فروش محصولات خود را طی کنند؛ هدف ما افزایش  مهارت دانش آموزان و عرضه تولیدات آنها ست.

وی از ورود ۳۰۰۰ هنرآموز و استادکار به هنرستانها در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: در دولت یازدهم کلیه هدایای ا هدایی آموزش و پرورش از تولیدات هنرجویان در هنرستان هاست و سعی می‌کنیم به کسب در آمد آنها کمک کنیم.

به گزارش ایسنا؛ وی در ادامه به استقرار پایه دهم اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته یک پایه و یک رشته مستقر می‌شد به عنوان مثال پایه نهم مستقر شد اما امسال در پایه دهم سه شاخه تحصیلی داریم  و در هر شاخه چندین رشته وجود دارد و به همین خاطر پیچیدگی‌هایی وجود دارد.

زر افشان ادامه داد: در سال جاری جدول مواد درسی هر سه شاخه را تصویب کردیم و مواد درسی جدید بر اساس سند تحول بنیادین اضافه شده است و پیوند یادگیریها مدرسه با محیط واقعی دانش آموزان در آنها دیده شده است.

وی از تصویب آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه و همچنین آیین‌نامه هدایت تحصیلی خبرداد وگفت: تولید بسته های آموزشی و ثبت نام الکترونیکی کتب درسی در حال انجام است. آموزشهای معلمان و دور ه‌های تربیت مدرس نیز پس از ماه مبارک رمضان شروع می‌شود.

وی همچنین به ساماندهی معلمان پایه دهم اشاره کرد و گفت : برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز سامانه‌ای طراحی و فعال شده است که فرمهای هدایت تحصیلی از این طریق و بر مبنای امتیازات در یافتی صادر خواهد شد. آموزش و توجیه کارشناسان و مشاوران مدارس نیز  از سال گذشته شروع شده و همه استان ها برای هدایت تحصیلی برنامه ویژه دارند.

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به برگزاری جشنواره‌های دانش آموزی اشاره کرد و گفت: دوره اول جشنواره ملی نوجوان خوارزمی در سال گذشته برگزار شد و امسا ل برای دومین بار بر پا خواهد شد و فرصتی برای مشارکت علمی دانش آموزان، شناسایی استعدادهای برتر و حمایت از آنها ست این  جشنواره ملی ۲۷ تا ۲۹ مرداد در خراسان رضوی برگزار می‌شود.

زر افشان به برگزاری مسابقات آزمایشگاهی در مقطع دبیرستان اشاره کرد و گفت: درس «آزمایشگاه» امسال به دروس پایه دهم در برنامه درسی جدید اضافه شده و امیدواریم به افزایش مهارتهای  علمی دانش آموزان بیانجامد. مسابقات آزمایشگاهی نیز ۵ تا ۷ مردادماه در استان قزوین برگزار می شود.

وی ادامه داد :‌ چهار جشنواره و مسابقه در شاخه وفنی و حرفه‌ای برگزار خواهد شد. جشنواره هنر های تجسمی را در روزهای  ۲۹ و ۳۰ تیر ماه در سمنان و مسابقات علمی را ۲۲ و ۲۳ تیر ماه در مشهد مقدس خواهیم داشت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *