پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۵ بعد از ظهر به وقت تهران

ریزش مرگبار معدن در کرمان با ۴ قربانی

استان کرمان یکی از مهم ترین ذخیره گاه های زغال سنگ کشور است و مهم ترین این معادن نیز در شهرستان های زرند ، راور و کوهبنان در شمال کرمان واقع شده اند. استخراج از این معادن در استان کرمان در حالی صورت می گیرد که به دلیل قدمت و استخراج قابل توجه این معادن، شاهد عمق زیاد آن هاهستیم؛ به گونه ای که برخی از این معادن دارای کارگاه های مختلف در اعماق زمین هستند؛ به طور مثال در حادثه ای که طی سال گذشته در معدن هجدک کرمان برای چهار معدنچی روی داد، این افراد در عمق ۶۰۰ متری زمین در یک کارگاه فعال مدفون شدند.

 

 

ریزش مرگبار معدن در کرمان با ۴ قربانی

بهره برداری از معادن زغال سنگ کرمان درحالی انجام می شود که در بیشتر این معادن کار استخراج به صورت سنتی و دستی صورت می گیرد به  طوری که کارگران معدن با حضور در اعماق زمین و با استفاده از ابزار دستی اقدام به خارج کردن زغال سنگ از معادن می کنند و این درحالی است که از کمترین امکانات ایمنی و رفاهی در محیط کار برخوردارند.

وضعیت کار این کارگران به قدری طاقت فرساست که در برخی کارگاه ها، کارگران به سختی در تاریکی مطلق و تنها به وسیله یک کلنگ اقدام به استخراج زغال سنگ می کنند.

جان باختن ۴ معدنکار در حادثه ریزش معدن هجدک

فرماندار شهرستان راور از فوت چهار معدنکار در حادثه ریزش یکی از تونل‌های معدن زغال سنگ کوهساران هجدک خبر داد و گفت: علت حادثه در دست بررسی است. به گزارش خراسان، مالک اژدری در تشریح این حادثه افزود: این حادثه حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ظهر یک شنبه (دیروز) اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در حادثه ریزش یکی از تونل‌های معدن زغال سنگ هجدک متاسفانه پنج نفر از معدنکاران این معدن مفقود شدند. در جست و جوهای ابتدایی دو معدنکار پیدا شدند که یک نفر فوت کرده بود و نفر دیگر به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شد. متاسفانه سه معدنکار دیگر مفقود شده این معدن نیز در حالی پیدا شدند که جان باخته بودند.

وی با بیان این که علت حادثه دردست بررسی است، اضافه کرد :در پی این حادثه گروه های امدادی، بازرسان معدن و کارشناسانی از شرکت زغال سنگ و تامین اجتماعی در معدن هجدک حضور یافتند.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش بیمارستان ،حال معدنچی زخمی مساعد اعلام شده است. براساس این گزارش،معدن هجدک راور پس از سه  سال تعطیلی، هشتم شهریور سال ۹۵ در هفته دولت دوباره راه اندازی شد.حادثه معدن «هجدک» راور ، داستانی تلخ و تکراری است که هرساله در معادن زغال سنگ  استان کرمان که به بهشت معادن  کشور معروف  است، رخ می دهد.

طی چند دهه اخیر در معادن زغال سنگ شمال استان کرمان از جمله «باب نیزو»، «هجدک» و «هشونی» در شهرهای زرند، راور و کوهبنان ،شاهد ریزش تونل ها در اعماق تاریک و نمناک معادن و مدفون شدن در زیر  آوار  خاک و زغال و انتشار گاز متان  بوده ایم که جان کارگران زیادی را گرفته است  یا معلولیت، قطع شدن دست، پا و انگشتان را به دنبال داشته و شاهد ماجرا  و این حوادث تلخ  بوده ایم.

از طرف دیگر، طی سال هایی که از خصوصی سازی معادن می گذرد، گاه به دلیل نبود وسایل و تجهیزات ایمنی مناسب توسط پیمانکار معدن برای صرفه جویی در هزینه ها و گاه سهل انگاری کارگران در رعایت نکات ایمنی، حوادث متعددی برای کارگران رقم خورده و جان ده ها معدنچی زغال سنگ در استان کرمان گرفته شده که گلایه مندی شدید کارگران از واگذاری معادن را به بخش خصوصی به دنبال داشته است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *