پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۸ بعد از ظهر به وقت تهران

رونمایی از فاخرترین لباس ایرانی +عکس

فاخرترین لباس ایرانی که با هنر سوزن دوزی بلوچی خلق شده است در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته می‌شود.

سوزن دوزی‌های بلوچی که در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی امسال به عنوان فاخر ترین لباس ملی معرفی شده و “نشان فاخر ملی ایران” را دریافت کرده است در نمایشگاهی از تاریخ ۱۴ تا ۲۲ مرداد در تالار آبی کاخ نیاوران در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.
%postname%

همچنین در کنار این نمایشگاه کارگاه آموزشی سوزن دوزی بلوچی جهت استفاده علاقه مندان برپا می‌شود. آثار نمایشگاه یاد شده اثر دست خانم زهرا ریگی، هنرمند سوزن دوز بلوچ کشورمان است.

هنر سوزن دوزی در میان زنان بلوچ کشورمان از دیرینه ای کهن برخوردار است و دختران بلوچ به موازات آموزش خانه داری این هنر زیبا را نسل به نسل از دستان مادران خود فرا می‌گیرند.

قبل از اسلام قومی به نام اسلاوها به منطقه بلوچستان مهاجرت کردند. آنها در پرورش کرم ابریشم و تبدیل آن به نخ و پارچه استاد بودند و این صنعت را به قوم بلوچ آموزش دادند. از آنجا که زندگی در منطقه گرم و خشک بیابانی بلوچستان و پارچه‌های بافته شده با الیاف طبیعی در این منطقه از دوام و استحکام کافی برخوردار نبود زنان بلوچ بر آن شدند که از این هنر زیبا در پوشاک خود استفاده کنند. آنها برای استحکام بیشتر البسه خود در قسمت‌هایی که بیشتر در معرض فرسودگی و پارگی قرار داشت پارچه را با نخ‌های رنگی زیبا دوخت می‌زدند؛ این قسمت‌ها شامل جلو لباس، جیب، سر دستها تا آرنج و دمپای شلوار تا زانو است.

این کار باعث می‌شد تا دوباره پارچه با سوزندوزی دوخته شود و در نتیجه استحکام بیشتری به دوام لباس داده و زیبایی فوق العاده و چشمگیری نیز به لباس می بخشید. پس می‌توان گفت این هنر نخست به عنوان ضرورت مورد استفاده قرار گرفته تا یک زینت؛ ولی امروزه این هنر بیشتر به عنوان زینت استفاده می‌شود.

گفتنی است در کاخ اختصاصی نیاوران لباس‌هایی متعلق به فرح دیبا که با هنر سوزن دوزی بلوچی توسط هنرمندان پیشکسوت بلوچی دوزی خلق شده بودند در معرض نمایش عموم قرار دارد و نمایشگاه حاضر با هدف معرفی این هنر فاخر و کهن ایرانی برای علاقه مندان برپا می‌شود.

همچنین طرح های سوزندوزی بلوچی متعلق به دربار پهلوی توسط آقای کیوان خسروانی طراحی و رنگبندی شده و برای کار سوزندوزی به مناطق مختلف بلوچستان فرستاده می‌شد.

علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه یادشده می‌توانند تا ۲۲ مرداد ماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *