پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۲ بعد از ظهر به وقت تهران

روش هایی ساده برای جلوگیری از ترک خوردن لب

روش هایی ساده برای جلوگیری از ترک خوردن لب

تبیان : هیچ چیز بدتر از این نیست که فرزند خود را ببوسید و او از خشکی لب هایتان شکایت کند و بگوید وای صورتم زخم شد! لب ها هم نیاز به رسیدگی دائم دارند، چرا که یکی از عوامل زیبایی شما، داشتن لب هایی نرم و صورتی رنگ است، می توانید دائم رژ لب بزنید، اما اگر لب هایتان خشک باشد، زدن رژ لب آن را بدتر می کند و رژ لب، خوب روی لب هایتان نمی نشیند.

خشکی لب ها و ترک خوردن آنها به خصوص در فصل زمستان، بسیار شایع است، آب و هوای خشک، تغذیه ی نادرست، زبان زدن مداوم و عدم رسیدگی از علایم شایع نابود شدن زیبایی لب های شماست. در اینجا لیستی از نکاتی آورده شده است که به داشتن لب‌هایی مرطوب و زیبا کمک می‌کند.

 

چرا لب ها ترک برمی دارند؟

لیس زدن لب‌ها زمانی که خشک هستند عادت رایجی است که همه‌ی ما داریم. اما اگر به دنبال درمان خشکی لب‌های خود هستید این کار ایده‌ی خوبی نیست. این یک زنجیره‌ی نادرست است، لب‌هایتان را لیس می‌زنید، خشک می‌شوند، دوباره لیس می‌زنید. جویدن لب‌ها نیز به شما کمکی نخواهد کرد. این کار لب‌های شما را خشک کرده و گاه باعث خونریزی آن می‌شود.

درست مانند لیس زدن لب‌ها، تنفس از دهان نیز به دلایل مشابه ایده‌ی خوبی نیست. رطوبت زیاد روی لب‌ها آن‌ها را به سرعت خشک می‌کند. اجازه دهید کار وارد کردن آلودگی‌ها در کنار هوا به شش‌ها، به عهده‌ی بینی شما باشد. پس از دهان نفس نکشید.

استفاده مکرر از صابون و مواد شیمیایی دیگر مثل محصولات آرایشی غیر استاندارد و رژ لب‌ می‌تواند موجب حساسیت پوست لب ‌شود. بهتر است مراقب حجم دهنده‌های لب باشید، چون در آنها اغلب موادی به ‌کار رفته است که با تحریک و التهاب لب، آن‌ را بزرگ تر و پُرتر نشان می‌دهد.

این را حتما بارها شنیده‌اید که خشکی دهان و لب‌ها از کمترین عوارض سیگار کشیدن است، پس دیگر لازم نیست درباره آن توضیح زیادی بدهیم!

گام دیگر این که از برخورد مواد آزار دهنده با لب هایتان خودداری کنید، برای مثال مواد داخل خمیردندان ممکن است باعث سوزش و ناراحتی لب‌های خشک شوند. مسلماً نمی‌توانید دندان‌هایتان را مسواک نزنید اما مراقب باشید خمیردندان زیاد روی لب‌های شما نماند. خصوصاً این موضوع برای کودکانی اهمیت دارد که نمی‌توانند بدون کفی شدن دهان تا چانه مسواک بزنند. استفاده از مواد ترش و اسیدی هم می تواند زبان شما را ناراحت کند، پس مراقب باشید.

گاز گرفتن و با دندان و دست پوست لب را کندن هم به خشکی و ترک خوردن آن کمک می کند، پس لطفا با لبتان بازی نکنید.

 

برای جلوگیری از ترک خوردن لب های تان توصیه‌های زیر را جدی بگیرید

۱ – دور رژلب‌های مات و خشک را خط بکشید. رژلب‌های چرب و مایع، بهترین مواد آرایشی برای لب‌های خانم‌هایی است که از خشکی لب رنج می‌برند.

۲ – اگر با استفاده از رژلب دچار خشکی لب می‌شوید، بهتر است قبل از استفاده از آن، لب‌های خود را با کمی پماد ویتامین A چرب کنید.

۳ – در صورت نیاز، لب‌های خود را با شوینده‌های ملایمی مانند صابون‌های کرم‌دار یا شامپو بچه بشویید.

۴ – دو قاشق چایخوری شکر و یک قاشق‌خوری عسل را با هم ترکیب و این خمیر را ۵ دقیقه روی لب‌های خشک و ترک‌خورده‌تان بگذارید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید تا لب‌هایتان نرم‌تر شوند. می‌توانید این خمیر را برای از بین رفتن پوسته‌های لب، کمی روی آنها مالش دهید و در نهایت هم با آب ولرم بشویید.

۵ – قبل از خواب، ترکیبی از عسل و گلیسیرین درست کنید و آن را روی لب‌هایتان بزنید. این ترکیب را صبح که بیدار شدید، از روی لب خود با آب ولرم پاک کنید و معجزه آن را در نرم شدن لب‌هایتان ببینید.

۶ – یک مشت پر، برگ گل سرخ شسته‌شده را در مقدار کمی شیر به مدت چند ساعت، خیس کنید. سپس با مخلوط کردن برگ‌های گل و شیر، خمیر یکنواختی درست کنید و آن را روزی ۲ بار روی لب‌های پوسته‌پوسته‌شده یا ترک‌خورده بگذارید. قرار دادن این خمیر روی لب‌ها، پیش از رفتن به رختخواب، کمک زیادی به نرم‌تر شدن پوست لب می‌کند.

۷ – روزی ۴ بار روغن طبیعی نارگیل یا کرچک روی لب‌های خشک خود بزنید. این روغن‌ها، از قوی‌ترین و موثرترین نرم‌کننده‌های طبیعی لب در روزهای سرد و خشک سال محسوب می‌شوند.

۸ – استفاده از وازلین، کره و روغن مخصوص پوست بچه‌ها هم در نرم کردن لب‌ها تاثیر دارد.

۹ – هنگام غذا خوردن، دستمال را روی دهانتان نکشید بلکه گوشه‌ای از دستمال‌های نرم و لطیف را آرام روی لب‌هایتان بگذارید و بردارید.

۱۰ – نرم‌کننده‌ی لب‌ها ( لیپ بالم ) مانند محافظی در مقابل نور خورشید هستند. یک‌لایه‌ی نازک از آن باعث می‌شود لب‌ها چرب مانده و از ترک خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. از آن استفاده کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *