پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۹ بعد از ظهر به وقت تهران

روسیه: پاسخ تحریم های جدید آمریکا را خواهیم داد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به تحریم های جدید امریکا وامنش نشان داده و گفت که این تحریم ها بدون پاسخ نخواهد ماند.

  اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل , روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که تحریم های جدید امریکا در مورد اتباع و شرکت های روسیه بدون پاسخ نمی ماند.

به گزارش ایرنا، تحریم های جدید آمریکا در رابطه با مساله اوکراین وضع و خبر آن روز سه شنبه در پایگاه اینترنتی وزارت دارایی آمریکا منتشر شده است.

بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، در فهرست تحریم های آمریکا نام هفت تبعه روس و دهها شرکت روسی و دو کشتی تحت پرچم این کشور قید شده است.

شرکت تولید گاز «نوواتک» و ۹ شرکت تابعه آن، شرکت خط آهن کریمه، شرکت بنادر کریمه، شرکت ترانس فلوت و انستیتو استروی پرایکت از جمله شرکت های تحریم شده از طرف آمریکا، هستند.

در فهرست آمریکایی نام دو کشتی روسی «مارشال ژوکوف» و «استالینگراد» هم قید شده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد گسترش فهرست تحریم های آمریکا گفت: روسیه حق انتخاب اقدامات برای پاسخ متقابل به تحریم های آمریکا را برای خود محفوظ می دارد.

 

وی افزود: فهرست تحریم ها علیه امریکا را گسترش می دهیم و پاسخ به این کشور متناسب با تحریم های این کشور خواهد بود.

 

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به تازگی برای تمدید تحریم ها علیه روسیه با سران کشورهای اروپایی به توافق رسید.

 

اوباما در دیدار با سران چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در برلین در ۲۸ آبان ماه گذشته در مورد ضرورت تمدید تحریم ها علیه مسکو در رابطه با مساله اوکراین که از سال ۲۰۱۴ تا کنون ادامه دارد، توافق کرد.

 

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از اوباما نوشت: تحریم های ضدروسی تا زمانی که توافقنامه مینسک برای حل و فصل بحران اوکراین کامل اجرا نشود، تمدید خواهد شد.

 

توافقنامه مینسک ماه فوریه ۲۰۱۵ برای حل و فصل مناقشه اوکراین از سوی سران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین امضا شد.

 

آتش بس میان نیروهای کی یف و استقلال طلبان شرق اوکراین، ایجاد منطقه حائل بین دو طرف با عقب بردن تسلیحات سنگین از منطقه و مبادله همه اسیران از جمله مفاد توافقنامه مینسک است.

 

رئیس جمهوری آمریکا در نشست سران اروپایی با وجود متهم کردن روسیه به اقدام نکردن برای اجرای توافقنامه مینسک، گفت: به نفع ما خواهد تا به منظور حل مسائل مهم جهانی با مسکو همکاری کنیم.

 

اوباما همچنین در سفر اخیر خود به چند کشور اروپایی از جمله یونان برای تداوم تحریم ها در مورد روسیه تلاش کرد و از رهبران اروپایی خواست به سیاست ضدروسی ادامه دهند.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از ادامه سیاست های ضدروسی دولت آمریکا ابراز امیدواری کرد که سرانجام در سیاست باراک اوباما عقلانیت حاکم شود.

 

لاوروف با اشاره به توصیه اوباما به دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات آمریکا مبنی بر تفاوت گذاشتن بین سیاست های واقعی با احساسی و هیجان های انتخاباتی، اظهار کرد: چنین می نماید رئیس جمهوری کنونی که خود در شرایط حساسی قرار دارد، کمتر فکر می کند تا برای حل مسائل اقدامی انجام دهد.

 

لاوروف در گفت وگو با شبکه خبری روسیه ۲۴ همچنین بیان کرد که درخواست ناگوار اوباما از ترامپ برای استمرار سیاست های ضدروسی همسو با منافع ملت آمریکا نیست.

 

وی افزود: امیدوارم عقل سالم حاکم شود، اما آنچه که به اصول روابط بین مسکو و واشنگتن پس از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (پایان مسئولیت دولت اوباما) مربوط می شود، این است که رئیس جمهوری آینده آمریکا نقش تعیین کننده دارد.

 

یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهوری روسیه در امور بین المللی نیز اعلام کرد: دولت اوباما برای به بن بست کشاندن روابط واشنگتن و مسکو تلاش می کند.

 

وی افزود: دولت آمریکا تلاش های خود را برای به بن بست کشاندن روابط با روسیه متمرکز کرده و برای این منظور تلاش می کند تا روابط در حالتی قرار گیرد که در صورت تمایل دولت جدید برای بهبودی مناسبات، انجام آن سخت باشد.

 

روابط واشنگتن و مسکو از سال ۲۰۱۴ در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

 

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

 

اکنون راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال ۱۹۹۱) رسیده است، افزایش دهد.

 

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل به تازگی اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال ۱۹۷۳ (شوروی) است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *