شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۷ قبل از ظهر به وقت تهران

روایت دست اول از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ ها

«در لباس سربازی» عنوان مستند سه قسمتی است که از امشب روی آنتن شبکه یک می‌رود و این مستند روایتی ویژه از حضور آیت‌ا… خامنه‌ای در جبهه‌ها از نخستین روزهای دفاع‌مقدس تا زمان ترور ایشان در تیرماه سال۶۰ است که در این مجموعه مستند به تصویر کشیده شده است. در این مستند برای اولین بار از برخی تصاویر، فیلم‌ها و اسناد دفاع‌مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آیت‌ا… خامنه‌ای که تا امروز منتشر نشده، استفاده شده است. این مستند به موضوعاتی چون برخی مسؤولیت‌های نظامی آیت‌ا… خامنه‌ای در سال‌های اول انقلاب، ممانعت ایشان از فروش هواپیماهای نظامی توسط دولت موقت، ماجرای حضور ایشان در جبهه‌ها و تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم با همراهی شهید چمران، ماجرای آزادسازی سوسنگرد و… پرداخته است. مجموعه مستند در لباس سربازی به همت مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا… العظمی خامنه‌ای)، به‌مناسبت چهلمین سالگرد آغاز دفاع‌مقدس و با همکاری شبکه یک سیما و مؤسسه فرهنگی- هنری شهید آوینی تهیه و آماده پخش شده است.

روایت دست اول از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ ها

 

مصاحبه‌های منتشر نشده

این مستند به سفارش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده و مهدی نقویان کارگردانی آن را برعهده داشته است.
نقویان برای تولید این مستند به غیر از فیلم‌های مصاحبه‌های منتشر نشده رهبری، از مجموعه پژوهش‌های محسن کاظمی که در قالب کتابی با همین نام آماده انتشار شده، بهره‌برداری کرده است.

 

نقش تاثیرگذار در دفاع‌مقدس

در این مستند ماجرای نقش و تاثیر رهبر معظم انقلاب در یک مستند سه قسمتی که هر قسمت ۴۵دقیقه است، تولید شده اما غیر از این مستند روی کتاب و نمایشگاهی از مجموعه تصاویر منتشر نشده ایشان کار می‌شود تا پس از آماده‌سازی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
آن‌گونه که جویا شدیم ظاهرا با توجه به اتفاقاتی که در قالب مجموعه در لباس سربازی می‌افتد، این مجموعه اتفاقات، چه در قالب کتاب عکس و چه روایت‌ها و چه مستندات که با عنوان لباس سربازی در حال انجام است، همگی روایت دست اول از حضور آقا و وقایع جنگ است که برای نخستین بار منتشر می‌شود .

 

چرا در لباس سربازی؟

در لباس سربازی، عنوانی است که از یکی از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب برگرفته شده است. آیت‌ا… خامنه‌ای در آبان‌ماه سال۶۶ در جمع طلاب اعزامی به جبهه گفتند: «در سال۵۹ بنده از این لباس‌های فرم سربازی یا بسیجی می‌پوشیدم زیر قبا می‌آمدم تهران، از مناطق جنگی که غالبا در آن سال آنجا بودم. هر دفعه می‌آمدم می‌رفتم خدمت امام گزارشی عرض می‌کردم. اولین باری که با این لباس که البته رویش قبا پوشیده بودم رفتم خدمت ایشان. ایشان شدیدا متاثر شدند، یک روزی بود که این لباس، لباس جندی خلاف مروت محسوب می‌شد. اگر عالمی لباس جندی می‌پوشید پشت سرش نماز نمی‌شد خواند خلاف مروت بود. از کتب فقهیه هم مثال زدند برای خلاف مروت به لباس جندی. اما امروز روحانیت اسلام افتخار می‌کند که این لباس را می‌پوشد. شدیدا ایشان متاثر شدند و ابراز خشنودی و خوشحالی کردند. حقیقت همین است. آن جندها واقعش هم این بود که پوشیدن لباس‌شان خلاف مروت، بلکه خلاف عدالت بود. اما جند امام زمان لباسش از همه کس مناسب‌تر برای ماست که ادعای این را داریم. کوسش را زدیم که ما لشکر امام زمانیم.»

در پیام امام خمینی(ره) بعد از ترور آیت‌ا… خامنه‌ای هم به این لباس سربازی اشاره شده است. امام راحل در پیام خود خطاب به آیت‌ا… خامنه‌ای گفته بودند: «من به شما خامنه‌ای عزیز تبریک می‌گویم که در جبهه‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.» (صحیفه امام، ج۱۴، ص ۵۰۴)

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *