پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران

رمزگشایی از زوایای جدید فساد کارلوس کی روش در تیم ملی

مجله انلاین دوستان :  رییس کمیته اخلاق گفت: «کی‌روش خط قرمز کفاشیان است، چرا که به من اعلام کرد “بی‌خیال کی‌روش شو، او دنبال بهانه‌ است که دعوا راه بیندازد و برود. شما هم به این موضوع نپرداز.”»

dustaan.com-اخبارروز-اخبار-روز-ایران-جهان-خبرپو-خبریاب-خبر-خوان-شهرخبر-کیروش-تیم-ملی-اخبارورزشی-  کادر فنی تیم ملی فوتبال با دستور مستقیم علی کفاشیان، حکم کمیته اخلاق را درباره محرومیت مهرداد خانبان، آنالیزور کارلوس کی‌روش اجرا نمی‌کند و عدم تمکین از رای صادره، منجر به استعفای دسته جمعی اعضای کمیته اخلاق می‌شود.

نمونه چنین اتفاقی در هیچ کجای دنیا رخ نداده است. بدون هیچ تردیدی اگر فیفا متوجه زیر سوال رفتن استقلال و حکم کمیته اخلاق بشود برخورد جدی‌ای با مدیران فوتبال خواهد داشت، چرا که طبق قوانین کمیته اخلاق بالاترین مرجع قضایی تصمیم‌گیرنده درباره تخلفات و بی‌انضباطی‌های دنیای فوتبال است؛ کمیته‌ای که این اجازه را دارد حتی رییس فدراسیون را هم به پای میز محاکمه بکشاند و درباره‌اش حکم صادر کند.
اما چرا کفاشیان حکم کمیته اخلاق را وتو کرد؟ چرا رسانه‌ها نسبت به این بی‌قانونی بزرگ سکوت کردند؟ دلیل اینکه کفاشیان با استعفای رییس کمیته اخلاق و همکارانش موافقت کرد چه بود آن هم در شرایطی که هیات رییسه باید مباحث مختلف درباره این استعفا را بررسی و سپس درباره‌اش تصمیم‌گیری می‌کرد؟

ماجرای اظهارنظر مدیران حالا دیگر سابق کمیته اخلاق، سرنخ‌های مهمی برای رسیدن به جواب این سوال‌ها به افرادی‌ می‌دهد که به هیچ عنوان نمی‌توانند باور کنند رای کمیته اخلاق توسط کفاشیان وتو شده باشد!

* وقتی استارت ماجرا زده شد
فروردین امسال بود که در کشمکش اختلافات کی‌روش و کفاشیان برای ادامه کار، وزیر ورزش به رضا‌حسنی‌خو دستور داد که به این پرونده ورود کند و مانع جدایی کی‌روش از تیم ملی شود.

در حاشیه مذاکرات سه جانبه حسنی‌خو، کفاشیان و کی‌روش اما آنالیروز تیم ملی عکسی در اینستاگرام خود منتشر کرد و به وزیر و رییس فدراسیون توهین کرد.

خانبان در این پست گودرزی و کفاشیان را به سالارخان و شیرفرهاد دو شخصیت سریال طنز برره تشبیه کرد و کی‌روش را در نقش کیانوش و مرد عاقل قصه معرفی کرد.

این پست محرومیت دو جلسه‌ای برای او به دنبال داشت و این رای کمیته اخلاق قطعی بود و طبق قانون “باید” اجرایی می‌شد. اما کی‌روش به همکاران خود در تیم ملی اعلام می‌کند که خانبان باید همراه تیم‌ باشد و روی نیمکت بنشیند.
به این ترتیب وقتی موضوع این اتفاق به گوش کفاشیان می‌رسد، در کمال ناباوری رییس حکم را وتو و مجوز همراهی خانبان با تیم ملی را صادر کرد.

بلافاصله بعد از این اتفاق بود که اعضای کمیته اخلاق نسبت به این بی‌قانونی صورت گرفته ابتدا تذکراتی جدی به افشین پیروانی و کفاشیان دادند. اما بعد از اینکه دیدند رای و استقلال کاری آنها زیر سوال رفته از سمت خود استعفا دادند!

* محمدزاده: کی روش خط قرمز کفاشیان است
علی اکبر محمدزاده درباره این مساله و صحبت‌هایش با کفاشیان اظهار داشت: «من به کفاشیان گفتم که این رای قطعا باید اجرایی شود و عدم اجرای آن تبعات بدی برای شما به همراه دارد. اما نمی‌دانم چرا او روی انجام این حرکت غیرقانونی اصرار داشت. مثل اینکه کی‌روش و تیم ملی خط قرمز کفاشیان هستند، چرا که رییس فدراسیون به من اعلام کرد “بی‌خیال کی‌روش شو، او دنبال بهانه‌ است که دعوا راه بیندازد و برود. شما هم به این موضوع نپرداز.”»

وی افزود: «این حرف کفاشیان برای من عجیب بود. چرا که خود ما بررسی‌های لازم را داشتیم تا رای را زمانی صادر کنیم که عدم همراهی خانبان ضربه‌ای به کار تیم ملی نزند. تازه محرومیت او می‌توانست چهار جلسه‌ای باشد. اما باز هم ما در مجازات او تخفیف دادیم. با این حال دیدید که رای را اجرا نکردند و ما برای اینکه ماهیت کمیته اخلاق زیر سوال نرود همگی استعفا دادیم. ضمن اینکه احساس بنده این است که هیات رییسه فدراسیون فوتبال باید درباره استعفای ما تصمیم‌گیری کند نه آقای کفاشیان!»

* افشاگری اعضای کمیته اخلاق
محمد‌زاد‌ه یک هفته پس از اعلام استعفا از سمتش و به محض پذیرش فوری و سوال‌برانگیز د‌رخواست جد‌ایی‌اش از سوی کفاشیان د‌ست به افشاگری گسترد‌ه علیه آنچه “فساد‌ کی‌روش” نامید‌، زد‌.

صحبت‌های او و آبانگاه یکی دیگر از اعضای کمیته اخلاق درباره فساد سرمربی تیم ملی را به قدری جنجال‌ساز و عجیب بود که زنگ خطر را برای مدیران فدراسیون به صدا درآورد.

آنها در ماه‌های گذشته بارها از مدیران خواسته بودند نسخه انگلیسی و فارسی قرارداد سرمربی پرتغالی تیم ملی را در اختیار آنها قرار بدهند. در کمال تعجب اما همکاری لازم انجام نشد.

بعد از اینکه برای محمدزاده و همکارانش مشخص شد که فدراسیون و کی‌روش قرارداد خود را به زبان فارسی آن هم به شرط و خواست کی‌روش امضا نکرده‌اند!! سندی در اختیار کمیته اخلاق قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد کی‌روش دریافتی‌های مالی قابل توجهی خارج از مفاد قرارداد خود داشته است.

رسانه‌ها هم اتفاقا درباره موضوع دریافت مبلغ ١٠٠ هزار یورو از آل‌اشپورت قبل از جام جهانی گزارش‌هایی منتشر کردند. کی‌روش قبل از جام جهانی تاکید کرده بود جنس لباس‌های این شرکت اصلا خوب نیست و او و شاگردانش حاضر نیستند از این لباس‌ها استفاده کنند. کی‌روش حتی به نشانه اعتراض در مراسم رونمایی از پیراهن شرکت نکرد.

این ماجرا اما بعدها به شکلی عجیب ختم به خیر شد. کی‌روش که مخالف جدی آل‌اشپورت بود، در نهایت در جام جهانی از لباس‌های این شرکت استفاده کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که در قرارداد او با فدراسیون به صراحت قید شده که سرمربی موظف است البسه اسپانسر را مورد استفاده قرار دهد. اما مرد پرتغالی این کار را در قبال دریافت مبلغ ١٠٠ هزار دلار انجام داد.

اعضای کمیته اخلاق در هفته‌های آخر حضور خود در این مجموعه، پیگیر مساله مربوط به عدم اجرای مفاد قرارداد فدراسیون و کی‌روش بودند. اتفاقات به شکلی اداره می‌شوند که اعضای کمیته اخلاق از سمت خود استعفا بدهند.

به هر صورت کفاشیان و کادر فنی تیم ملی به هیچ عنوان تمایلی به ورود کمیته اخلاق به حریم ممنوعه را نداشتند و این حقیقت شاید تنها خط قرمز رییس فدراسیون فوتبال ایران بود.

* کفاشیان: کی‌روش ١٠٠ هزار دلار گرفت!
کفاشیان درباره مصاحبه منتسب به محمدزاده که گفته بود پرونده‌ای تحت عنوان فساد در زندگی شخصی کی روش در کمیته اخلاق وجود دارد، گفت: «نمی‌دانم محمدزاده از کجا درباره زندگی شخصی کی‌روش خبر دارد اما مطمئنا این ادعا صحت ندارد. ضمن اینکه به هیچ‌وجه درست نیست.»

کفاشیان درباره گزارش یکی از روزنامه‌ها مبنی بر پرداخت ١٠٠ هزار یورو توسط آل اشپورت به کی روش هم گفت: «در ابتدا باید بگویم این مبلغ ١٠٠ هزار دلار بود نه ١٠٠ هزار یورو، ضمن اینکه اسپانسر شخصی موضوع متعارف و متداولی در ورزش حرفه‌ای دنیاست و اکثر چهره‌های ورزشی جهان برای خود اسپانسر شخصی دارند، بنابراین پولی که دریافت شده قانونی است.»

وی افزود: «علاوه بر این امضای این قرارداد با کی روش به پیشنهاد خود این شرکت صورت گرفت و این طور نبود که آنها به زور مجبور به بستن این قرارداد شده باشند. آل‌اشپورت می‌خواست کی‌روش از تولیداتش استفاده کند و تبلیغی انجام دهد، بنابراین چنین قراردادی را با رضایت دو طرف امضا کرد.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *