جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۹ قبل از ظهر به وقت تهران

رب خانگی یا کارخانه ای + بهترین روش تهیه رب گوجه خانگی

یکی از مزیت‌های بارزی که رب‌ خانگی نسبت به رب‌ های کارخانه‌ ای دارند، عدم وجود مواد افزودنی در آنهاست که این ویژگی رب‌ خانگی را از رب‌های کارخانه‌ای متمایز کرده است. همچنین رب خانگی که زیرنظر خود فرد تهیه شود، می‌تواند قابل استفاده برای همه افراد خانواده باشد

امروزه به دلیل بالا رفتن ریسک سرطان و بیماری‌های متابولیک مردم ترجیح می‌دهند از محصولات کارخانه ای کمتر استفاده کنند و بیشتر به سمت محصولات خانگی روی آورده اند. البته به شرط آنکه ‌محصولات خانگی زیر‌نظر خود فرد تهیه شوند و تمام نکات بهداشتی و استاندارد رعایت شود.

رب گوجه خانگی یا کارخانه ای + بهترین روش تهیه رب خانگی
رب خانگی یا کارخانه ای + بهترین روش تهیه رب خانگی

نکات مهم برای تهیه رب خانگی

۱)ترجیحا گوجه فرنگی محلی و زمینی باشد،در صورتی که رب گوجه کمتری نسبت به گوجه گلخانه ای دارد ولی سالم‌تر است و کمتر کپک می‌زند.

۲)افزودن مقدار لازم نمک(نمک دریا) برای جلوگیری از کپک‌ زدن و خرابی رب گوجه

۳)افزودن روغن برای خوش‌رنگ شدن رب گوجه و جلوگیری از یخ‌زدگی آن در فریزر

۴)بهتر از دیگ مِسی برای تهیه رب گوجه سنتی استفاده شود.

«رُب یخچالی» که بیشتر در تابستان کاربرد دارد.

به این معنا که رُب‌گوجه‌ای که داخل یخچال گذاشته می‌شود دیگر نباید در محیط بیرون از یخچال قرار گیرد چون کَپَک خواهد زد و دلیل آن هم این است که ۲هوا میشود یعنی جای رُب‌گوجه سرد و گرم می‌شود و هوا میگیرد و عرق می‌کند و کَپَک می‌زند.

البته این واژه برای رُب‌گوجه صددرصد خانگی‌ است وگرنه رُب‌گوجه‌ای که مواد افزودنی یا رنگ به آن اضافه شده کَپَک نخواهد زد

 

نحوه تشخیص رب گوجه مرغوب و غیرمرغوب

۱) رب‌ گوجه مرغوب باید رنگ طبیعی داشته باشد یعنی اینکه نه خیلی قرمز باشد و نه خیلی صورتی باشد که در غیر این صورت نشان میدهد از موادی غیر از گوجه فرنگی داخل رب گوجه استفاده شده است.

۲) رب گوجه خانگی و مرغوب باید داخل روغن خوب پخش شود و اگر گلوله‌گلوله باشد دلیل نامرغوب بودن رب خانگی است.

۳) رب گوجه مرغوب زمانی که داخل روغن سرخ میشود نباید حاوی دانه‌های سیاه باشد و در صورت مشاهده شدن دانه‌های سیاه نامرغوب بودن رب را نشان میدهد.

۴)افزودنی‌هایی مثل بنزوات و دیگر افزودنی‌های غیرمجاز با ازمایشگاه مشخص می‌شود و با چشم قابل مشاهده نمیباشد.

مرغوب بودن رب گوجه =خالص بودن رب‌گوجه بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی

نامرغوب بودن رب گوجه =ناخالص بودن رب‌گوجه و حاوی مواد افزودنی مانند کدو و…

 

پیش‌نویس خودکار

بهترین روش تهیه رب خانگی

 

مواد لازم برای رب خانگی

گوجه فرنگی ۱۰۰ کیلوگرم
آب ۱۲ کیلوگرم
روغن ۱ کیلوگرم
نمک ۱ بسته ۴۰۰ گرمی
توری سیمی با خانه‌های خیلی ریز

 

طرز تهیه رب خانگی

۱) ابتدا گوجه فرنگی را بشویید. از وسط به ۲ قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.

۲) گوجه‌ها را در حالی که قل قل می‌جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه‌ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می‌کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می‌شود، چون خانه‌های چلو صافی درشت است و دانه را رد می‌کند.

۳) در بازار دستگاه‌هایی موجود است که آب گوجه را می‌گیرند و تحویل مشتری می‌دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت‌تر می‌کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می‌شود.

۴) آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زودهنگام رب جلوگیری شود. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می‌زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می‌دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است.

۵) روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر در کف قابلمه خطی می‌کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می‌ماند و خیلی دیر پر می‌شود. رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید، چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.

۶) بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تف بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است.

۷) رب خانگی را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.

 

طرز تهیه رب خانگی به سبکی سالم ، خوشمزه و به صرفه!

۴/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *