سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۳:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

راهنمای انتخاب لباس برای پدربزرگ‌ ها و مادربزرگ ‌ها

بسیاری جوانان در پی پیروی از مدهای روز هستند و طراحان لباس نیز از این علاقه استفاده می‌کنند و هر روز طرح جدیدی می‌زنند و مد تازه‌ای به بازار می‌آید. اما این شور و علاقه گویا تقریبا تا میانسالی اهمیت دارد؛ زیرا بعد از این دوره سنی، کمتر شاهد تحول و توجه هستیم. در صورتی که میانسالان و سالمندان نیز به لباس خاص و مناسب سن و شرایط خود احتیاج دارند و به تیپ و نوع لباس پوشیدن خود اهمیت می‌دهند. اگر افراد مسن، لباس مناسب شرایط‌شان را نیابند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. لباس به‌عنوان یکی از عوامل مهم، برروحیه و روابط سالمند اثرگذار است. امروزه در بعضی از کشورهای پیشرفته این خلأ دیده شده و طراحان کوشیده‌اند بهترین ایده‌ها را برای پوشش سالمندان به بازار بیاورند.

راهنمای انتخاب لباس برای پدربزرگ‌ ها و مادربزرگ ‌ها

ویژگی‌هایی که لباس سالمندان باید داشته باشد:

بدون دکمه یا کم‌دکمه باشد. به دلیل ضعف عضلات انگشتان و در بعضی‌ها لرزش دست، بهتر است لباس سالمندان دکمه نداشته یا کم داشته باشد. فراموش نکنید دکمه‌ها بهتر است بزرگ باشد تا باز و بسته‌کردن‌شان راحت‌تر انجام شود.

‌ لباس جنس نخی و پنبه‌ای داشته باشد. پارچه‌هایی که مواد اکرلیک دارند مناسب نیست، چون هم آلرژی‌زا و هم گرم هستند. در ضمن بو می‌گیرند. لباس نخی و پنبه‌ای خنک است و هیچ‌گونه حساسیت پوستی به وجود نمی‌آورد.

‌ اندازه مناسب لباس انتخاب شود. لباس‌های تنگ و گشاد و خارج از اندازه، سالمند را در حرکت با مشکل روبه‌رو می‌کند. اگر تنگ باشد با فشار آوردن بر عضلات، باعث درد و ناراحتی می‌شود و اگر گشاد باشد، ممکن است بین دست و پا بپیچد و تعادل فرد را به‌هم بزند و به زمین بیفتد. بهتر است دامن خانم‌ها تا میانه ساق پا باشد تا بهتر حرکت کنند.
‌ بهتر است شلوار‌ها یا دامن‌ها کمر کشی داشته باشند، زیرا بستن دکمه و زیپ و همچنین کمربند سخت است و حتی گاهی باعث آزار فرد در نشستن می‌شود. دکمه یا کمربند به کمر یا معده فشار می‌آورد و سالمند را کلافه می‌کند.

‌ لباس‌های زیر نخی و برای بانوان بدون قزن یا بند باشد، زیرا در سالمندی پوست خشک است و با کمترین فشار یا کشیده شدن قزن یا بند، زخم ایجاد می‌شود که برای بیماران دیابتی اصلا خوب نیست.

‌ نوع کفش در سالمندان بسیار اهمیت دارد. کفش این گروه سنی باید بی‌پاشنه، سبک، راحت و بی‌بند باشد تا راحت و بدون کمک از پا درآید. اگر سالمندی به کفش بنددار علاقه دارد می‌توان مدلی با بندهای کشی خرید. بیماران دیابتی به این نکات باید توجه کنند چون اگر کفش پا را بزند و زخم ایجاد شود، خطرناک خواهد بود.
‌ لباس باید مناسب فصل باشد. در هوای گرم از لباس سبک، رنگ روشن،‌ خنک و نخی استفاده شود و در سرما لباس گرم و پشمی. چون اگر لباس مناسب فصل نباشد به سرماخوردگی یا گرمازدگی می‌انجامد.

‌ بهترین رنگ برای این گروه سنی، رنگ‌های روشن است. رنگ تیره باعث پایین آمدن خُلق فرد می‌شود. سالمندان باید رنگ روشن بپوشند تا بر روحیه‌شان تاثیر مثبت بگذارد.
‌ بهتر است جنس لباس‌ سالمندان به گونه‌ای باشد که چروک نشود، زیرا اتوکشی کاری سخت و خارج از حوصله‌شان است.

‌ این گروه سنی باید جوراب‌های نخی‌ای بپوشند که کش سفتی نداشته باشد؛ زیرا آنها بیشتر وقت روز را می‌نشینند و تحرکی ندارند و همین باعث می‌شود پاها ورم کند. اگر کش جوراب سفت باشد باعث التهاب، درد و خواب‌رفتگی پاها خواهد شد. پوشیدن جوراب‌های نایلونی نیز باعث بروز قارچ و آلرژی می‌شود.

اگر از بازوهای شل و آویزان خجالت می‌کشند،‌ بهتر است لباس‌های آستین‌بلند بپوشند تا اعتماد به نفس‌شان بیشتر شود.

‌ بهتر است بیرون از منزل لباس کاملا پوشیده به تن داشته باشند. زیرا هرگونه خراش یا آسیبی به پوست می‌تواند به درمان آزاردهنده و طولانی برای آنها منجر شود./جام جم

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *