پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۴ بعد از ظهر به وقت تهران

رئیس پلیس فتا: هیچ کنترل حکومتی بر اینستاگرام وجواد ندارد

رئیس پلیس فتا از میلیون‌ها حمله سایبری روزانه به کشور، کسب مقام برتر فتا در سه دوره عملیات پانجی‌آ، انهدام یک شبکه ضدِدین ، کانال ۵۱ هزار نفره قماربازی و غیره سخن گفت.

http://www.entekhab.ir/files/fa/news/1397/6/16/483598_997.jpg

سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا ناجا به تاریخچه پلیس فتا پرداخت و اظهار داشت: پلیس فتا یک پلیس نوپا و کاملا جوان است که رشد و بلوغ‌ آن بیشتر از سن آن است.

قدرت کشف ۸۵ درصدی جرائم/ پلیس فتا وابستگی به جایی ندارد

رئیس پلیس فتا ناجا به مطالعات گسترده در سال ۸۸ برای ایجاد این پلیس اشاره و بیان داشت: برای ایجاد پلیس فتا تقریبا با ۲۳ کشور توسعه یافته کار کرده‌ و از پلیس سایبری ۱۰ کشور از جمله کره جنوبی،‌روسیه،‌چین، مالزی بازدید کردیم  و بعد از انجام مطالعات تخصصی و کارکارشناسی توانستیم الگویی متناسب با نیاز کشور طراحی کنیم؛ در نهایت سند راهبردی پلیس فتا در ۶ فصل و ۶۰۰ صفحه تولید شد و سال ۹۰ پلیس فتا با سرمایه‌های درونی سازمان یعنی افسران و مهندسان فتا آغاز به کار کرد.

سردار هادیان‌فر با تاکید بر این مطلب که یکی از افتخارات پلیس فتا این است که از هیچ توان خارجی برای ایجاد آن استفاده نشده است، اعلام کرد: در هر اقدام عملیاتی از جمله مقابله با جرائم سازمان یافته،‌ تشخیص و پیشگیری و حتی حوزه اشرافیت و دیپلماسی سایبری از توان داخلی کشور بخصوص توان موجود در نیروی انتظامی استفاده کردیم و می‌توان گفت که هیچ وابستگی به جایی نداریم.

وی به استقرار پلیس فتا در ۱۳۴ نقطه کشور پرداخت و اعلام کرد: در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر پلیس فتا مستقر است و باید گفت با استفاده از ظرفیت فوق‌العاده این پلیس قدرت کشف ۸۵ درصدی جرائم این حوزه را دارا هستیم.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا به مقایسه توانمندی این پلیس با پلیس سایبری سایر کشورها پرداخت و تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند در بهترین وضعیت ۱۴ تا ۱۶ درصد قدرت کشف دارند، کره جنوبی هم اعلام کرده که در ۱۶۴ هزار پرونده بهترین وضعیت‌اش ۲۰ درصد کشف است اما الحمدلله پلیس فتا علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌های فنی که با آن مواجه است توانسته است ۸۵ درصد پرونده‌ها را کشف و ضبط کند.

هیچ کنترل حکومتی بر اینستاگرام وجود ندارد/۳۴ درصد جرائم فضای مجازی، اقتصادی است

سردار هادیان‌فر به موتورهای جستجو همچون گوگل پرداخت و گفت: گوگل از پروتکل HTTPS  استفاده می‌کند و هیچ نظارتی نمی‌تواند بر آن اتفاق بیفتد چون کاملا رمز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ از طرفی موتورهای جستجوی داخلی مثل یوز را مردم خیلی نمی‌شناسند و از آن استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: اینستاگرام نیز سرورش در آمریکا است و هیچ کنترل حکومتی بر آن وجود ندارد؛ بخصوص اینکه در یک سال اخیر هم به صورت رمز در اختیار افراد قرار می‌گیرد و مشکلاتی را هم در حوزه شناسایی و ردیابی بوجود آورده است.

سردار هادیان‌فر دوباره به تلگرام گریزی زد و گفت: تلگرام ۴۵ میلیون کاربر در کشور داشته است که حالا بعد از مسدودسازی ۲۶ میلیون نفر کوچ کرده‌اند؛ البته ۸ تا ۱۰میلیون نفر از فیلترشکن استفاده می‌کنند که این هم مشکلات خود را دارد.

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان این مطلب که توئیتر در کشور ما فیلتر بود به استفاده از فیلترشکن‌ها پرداخت و تصریح کرد: درصد استفاده از VPN در کشور کمتر از ۳٫۵ درصد بود که بعد از مسدودسازی افزایش پیدا کرد و الان کسی که از VPN استفاده می‌کند یوتیوپ هم دسترسی دارد، به توئیتر و فیس‌بوک هم دسترسی دارد.

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی در عین فرصت‌هایی که برای مردم بوجود می‌آوردند پلشتی و جرم نیز بوجود می‌آورند.

این مقام ارشد پلیس فتا تصریح کرد: امروز تقریبا ۳۴ درصد جرائم ما جرائم اقتصادی است آن هم از نوع برداشت غیرمجاز.

سردار هادیان‌فر به پیچیدگی جرائم اشاره و بیان داشت: هر چه جلوتر می‌رویم تفاوت و پیچیدگی جرم رو به افزایش است؛ در سال ۹۱ تا ۹۳ حداقل کشف پرونده‌ها ۳ تا ۵ روز بود اما هرچه جلوتر می‌رویم پرونده‌ها پیچیده‌تر شده و تعداد قربانی‌ها نیز بیشتر می‌شود؛ در یک پرونده ۲ هزار نفر قربانی داشتیم که مال‌شان سرقت شده بود.

مجرمان و هکرها زیرذره‌بین پلیس فتا / روزانه ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری به ایران می‌شود

رئیس پلیس فتا ناجا با تاکید بر این مطلب که مجرمان غلبه‌ای بر پلیس فتا نداشته‌اند، اعلام کرد: پلیس فتا اشراف و تسلط کامل دارد؛ تمام مجرمین و هکرها را در طول سال‌های اخیر شناسایی کرده و اگر خبط و خطایی کرده‌اند پرونده‌ای برای آنها تشکیل شده است؛ آنها زیر ذره‌بین پلیس فتا هستند و هر سه  ماهه کنترل و چک می‌شوند که چه فعالیتی انجام می‌دهند.

وی به حملات سایبری به کشور اشاره و اعلام کرد: روزانه ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری از سمت کشورهای مختلفی همچون آمریکا، اسرائیل و سعودی به سمت داخل داریم که الحمدلله خیلی اثربخش نبوده و کشور بر آنها مسلط بوده است.

برگزاری دوره “کوا” با حضور۲۱۰ هزار دانش‌آموز/ همکاری ۴۲ هزار همیار سایبری با پلیس فتا 

این مقام ارشد پلیس فتا به فعالیت‌های اجتماعی پلیس فتا پرداخت و گفت: برای برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها که زیرساخت‌های خاص دارند در چند سال اخیر به عنوان یک برنامه ثابت کلاس‌های آموزشی از منظر پیشگیری اجتماعی و همچنین از منظر پیشگیری وضعی برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک طرح نیز از سال گذشته با وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش  تحت عنوان کوا برگزار کرده‌ایم که در ۴۸۸ کارگاه در سراسر کشور ۲۱۰هزار نفر از دانش‌آموزان توسط افسران پلیس فتا آموزش دیده‌اند؛ این طرح از مهرماه سال جاری نیز در فاز ۲ اجرایی خواهد شد و این موارد از اولویت‌های جدی این پلیس در بحث پیشگیری است.

سردار هادیان‌فر درخصوص استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی اظهار داشت: ۴۲ هزار همیار سایبری در کشور داریم از صنف‌ها و شغل‌های مختلف و در گروه‌های سنی گوناگون که در مسیریابی و جرم‌یابی ما را تسهیل می‌کنند.

همکاری فتا با پلیس سایبری ۱۹۶ کشور/ برگزاری ۶ نشست بین‌المللی در ایران 

وی درخصوص همکاری این پلیس با پلیس‌های سایبری جهان گفت: بجز رژیم صهیونیستی با ۱۹۶ کشور دنیا ارتباط داریم؛ چرا که فضای سایبری فاقد جغرافیا است و در این فضا هر کس می‌تواند از هر نقطه جهان با هر کسی که دوست داشته باشد ارتباط داشته باشد و این ظرفیت شبکه‌های اجتماعی است؛ می‌توان گفت تنها مانع زبان مشترک است که گوگل دارد آن را مرتفع می‌کند.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به این مطلب که نبود جغرافیا، بحث دیپلماسی سایبری را ایجاد می‌کند به ارتباط این پلیس و حضور آن در تمام نشست‌های جرم‌یابی و سایبری پلیس‌های جهان پرداخت و گفت: ۶ نشست بین‌المللی را در ایران برگزار کردیم که جدی‌ترین آنها نشست دو روزه ۲۰۱۵ بود که به میزبانی تهران و حضور ۴۶ کشور دنیا رقم خورد.

وی افزود:اخیرا نیز اجلاس روسای پلیس‌های سایبری اوراسیا را داشتیم که در آن نشست نیز تعامل و همکاری در موضوعاتی همچون کشف جرم و چالش‌های کشف جرم را مطرح و تبادل کردیم؛ چرا که باید گفت که جرائمی که امروزه در حوزه جهانی رخ می‌دهد محتاج آن است که کشورها با هم همزمان و همسو عمل کنند بحث‌هایی همچون تروریست و … .

کسب مقام برتر در سه دوره عملیات پانجی‌آ

عالی‌ترین مقام پلیس فتاکشور به عملیات پانجی‌آ پرداخت و گفت: مشارکت در این عملیات را از پانچی‌آ ۴ شروع کردیم؛ در این عملیات‌ها که برعلیه داروهای غیرمجاز است ۱۳۴ کشور شرکت می‌کنند؛ دوره جمع‌آوری اطلاعات در ۱۰ روز است و سپس در یک روز و یک ساعت ۱۳۴ کشور برعلیه داورها، پزشکان و تجویزهای غیرمجاز عملیات انجام داده و دستگیری‌ها انجام می‌شود.

سردار هادیان‌فر اعلام کرد: پلیس فتا جمهوری اسلامی در سه دوره در عملیات پانچی‌آ در بین ۱۳۴ کشور مقام اول یا دوم را کسب کرده است که چندین بار از طریق پلیس اینترپل از جمهوری اسلامی به طور رسمی تقدیر و تشکر شد.

 بانک‌ها برای جذب منابع رقابت دارند نه تأمین امنیت مشتریان

وی به نقش رسانه‌ها پرداخت و گفت: ما نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم؛ بخصوص در بحث پیشگیری اجتماعی و آسیب‌هایی که در این حوزه متمرکز است همچون حوزه بانکداری.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: امروز ۳۲ بانک برای جذب منابع از مردم رقابت دارند ولی خیلی این پول را در حوزه تامین امنیت مردم خرج نمی‌کنند یعنی در خصوص بانکداری الکترونیک و اینکه چگونه یک امنیت فوق‌العاده درآن داشته باشیم کاری انجام‌ نمی‌دهند بیشتر برای جذب مشتری و تبلیغات فعالیت انجام می‌دهند؛ در اینجاست که رسانه‌ها باید شرایطی را بوجود بیاورند که بانک‌ها جدای از جذب منابع که کارشان است به امنیت و ایمنی مردم هم توجه کنند.

توصیه ۲۰ هکر معروف دنیا به مردم: پسوردها را هفتگی عوض کنید

وی به سند امنیت سایبری آمریکا اشاره کرد و گفت: آقای الکساندر که تا چند وقت پیش رئیس ارتش سایبری آمریکا بود می‌گوید که امریکا ۱۱ زیرساخت حیاتی دارد که اگر هرکدام مخدوش شده یا دچار آسیب شوند فروپاشی در آن اتفاق می‌افتد؛ مثلا اگر ترافیک زمینی یا ریلی یا هوایی مختل شود سیستم آمریکا از هم فرومی‌پاشد؛ بحث انرژی و موضوعات مختلف که متفاوت است.

این مقام ارشد پلیس فتا ادامه داد: همین آقای الکساندر می‌گوید ۲۰ هکر در دنیا وجود دارد که می‌توانند با ۵ میلیون دلار این زیرساخت‌ها را از بین ببرند که وقتی از آنها سوال کردیم که چه باید کنیم تا دچار این حملات نشویم؛ آنها گفتند که کافی است مردم به طور هفتگی پسوردها را عوض کرده و از آنتی‌ویروس و فایروال‌های جدید و بروز استفاده کنند؛ در آن صورت تامین امنیت آمریکا محقق می‌شود؛ به همین سادگی.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: هم اکنون در بحث جرائم سایبری و موضوع بات‌نت‌ها هکرها می آیند و ۵ هزار کاربری را که بی‌اطلاع هستند زامبی می‌کنند؛ یک بات‌نتی مطرح می‌شود و یک حمله گسترده به کشور انجام می‌دهند. ساده‌ترین آن اختلال در سرویس‌دهی است و … که هوشمندسازی را مختل می‌کنند.

شناسایی و کشف کانال ۳۱ هزار نفره قماربازی/ انسداد حساب ۵۰ میلیارد تومانی

وی به موضوع قمار و شرط‌بندی پرداخت و گفت: متاسفانه این موضوع باعث نگرانی ما است چرا که شرط‌بندی در کشور مباح و ساده شده است؛ پرونده‌ای در مازندران داشته‌ایم که حساب کاربری آنها ۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشت؛ وقتی از دوستان خواستم که افراد عضو این شبکه را احضار کنند تا با ‌آنها برخورد کنیم اعلام کردند ۳۱ هزار نفر در آن کانال عضو هستند؛ از خانواده‌های مختلف با گرایش‌های گوناگون و این چیزی است که ما را نگران می‌کند.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا به انسداد ۱۴۳ درگاه بانکی با همکاری شاپرک و دستور قضایی اشاره و اعلام کرد: چند سرشبکه که در ترکیه وجود دارند تحت تعقیب قضایی‌اند و در حال رایزنی با پلیس اینترپل هستیم تا آنها را دستگیر کرده و به کشور استرداد کنند.

قربانیان فضای مجازی،کشته‌های روحی‌اند نه جسمی/ انهدام یک شبکه ضدِدین

سردار هادیان‌فر به تهدید فضای مجازی پرداخت و گفت: تهدید موجود از آمریکا بدتر است چرا که ما از درون کشته و مجروح سایبری می‌دهیم و قربانی جنگ داریم؛ کشته‌های ما روحی‌اند نه جسمی و این نگران کننده است.

این مقام ارشد پلیس فتا به انهدام شبکه ضد دین پرداخت و گفت: افرادی که عضو این شبکه بودند در رِنج سنی ۱۷ تا ۱۹ ساله بودند… که این تهدید و آسیب است.

فضای مجازی و شبکه اجتماعی را رها کرده‌ایم/ در اینترنت کشور هیچ حدی وجود ندارد 

سردار هادیان فر با انتقاد از این مطلب که اینترنت کشور حد ابتدا و انتها ندارد،گفت: فضای مجازی و شبکه اجتماعی را رها کرده‌ایم تحت عنوان اینکه برخی می‌گویند مردم آزاد بوده و به اطلاعات دسترسی آزاد داشته باشند.

وی ادامه داد: مطلبی را می‌خواندم در خصوص امنیت سایبری رژیم غاصب صهیونیستی که در آنجا اظهار امیدواری کرده‌ بودند که در سال ۲۰۲۰ ، ۸۰ درصد کاربران بالای ۲۰ سال سن به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند؛ آنها یهودی‌اند و چنین محدودیتی ایجاد کرده‌اند؛ اما در اینترنت ما هیچ حدی وجود ندارد و آنچه را که کودک ۶ یا ۷ ساله می‌بیند پیرمرد ۸۰ ساله نیز می‌بیند و این آسیب جدی است؛ خیلی از بچه‌ها در این زمینه آسیب خورده‌اند و والدین خبری ندارند.

رئیس پلیس فتا ناجا با تاکید بر این مطلب که این حوزه حوزه تقابل نیست و باید مدیریت انجام شود اعلام کرد: به خانواده‌ها می‌گویم الان نروید و موبایل‌ها را از بچه‌ها بگیرید بلکه باید مدیریت کنید؛ هرچه تقابل کنید و ببندید بدتر می‌شود نباید حساسیت نشان دهید بلکه باید با برنامه‌ریزی عمل کنید.

وی گفت: قبلا حکومت‌ها چون ابزار معیشت مردم را تامین می‌کردند بر آنها نظارت و اشرافیت داشتند؛ مرزها را کنترل می‌کردند اما امروز مرزی وجود ندارد اگرچه معیشت وظیفه حکومت است ولی قدرت حاکمیت‌ها کاهش پیدا کرده است.

مشکلات فضای مجازی مختص ایران نیست/ دغدغه ما فرهنگ است و دغدغه بقیه کشورها، تروریست 

سردار هادیان‌فر به التهاباتی که برخی شبکه‌های معاند ایجاد می‌کنند، پرداخت و گفت: یک فراخوان می‌زنند و باعث التهاب می‌شوند؛ البته این مسائل و مشکلات فقط مختص کشور ما نیست مشکل همه دنیا است و تلگرام تهدیدی برای کشورهای دیگر نیز محسوب می‌شود؛ تهدیدی برای انگلیس هم هست چرا که نخست‌وزیرش اعتراض می‌کند؛ تهدیدی برای کشورهای دیگری همچون فرانسه، ایتالیا و دیگران هم است؛ البته ما دغدغه فرهنگی داریم و آنها دغدغه تروریست.

جریمه یک میلیونی و چند ضربه شلاق ، مجازات تهمت و افترا!

عالی‌ترین مقام پلیس فتا کشور با اعلام این مطلب که برای برخورد با جرائم حوزه فضای مجازی نیاز به قوانین جدید داریم، اعلام کرد: قوانین سال ۸۷ نیاز کشور را برطرف نمی‌کند؛ متاسفانه در این فضا به هر کسی که دلشان بخواهد تهمت و افترا می‌زنند، آبرویش را می‌برند، نابودش می‌کنند و وقتی شکایت شده و دستگیر می‌شود جریمه‌اش چند ضربه شلاق و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان یا نهایت یک میلیون تومان است؛ آبروی طرف را برده‌اند و اینگونه مجازات می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این فضا دریچه‌ای را باز کرده اما متاسفانه فرهنگش نیست، آموزشش نیست‌ و بچه‌ها نمی‌دانند از این فضا چگونه استفاده کنند؛ در یکی از همین مدارس تهران افسر پلیس فتا برای آموزش مراجعه و مدیر مدرسه عنوان کرد که بچه‌های ما گوشی ندارند اما وقتی مدیر از کلاس خارج شد ۸۰ درصد بچه‌ها گفتند که گوشی دارند آن هم از نوع آیفون؛ متاسفانه گوشی‌های مدرن عمال تفاخر ما شده است بدون آنکه فرهنگ استفاده از آن را داشته باشیم.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *