پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۸ قبل از ظهر به وقت تهران

تصاویر رنگی دیده نشده از جنگ جهانی اول +حقایقی جالب

گرافیستی حرفه ای با نام ” فردریک دوریز ” به تازگی تصاویری بسیار قدیمی و دیده نشده از جنگ جهانی اول رابه صورت رنگی دراورده است، تصاویری که حقایق جالبی را از این جنگ برملا می کند.

جنگ جهانی اول از ماه اوت سال ۱۹۱۴ تا نوامبر ۱۹۱۸ رخ داد و باعث فروپاشی چهار پادشاهی آلمان، عثمانی، اتریش و مجارستان شد و با پیروزی متفقین پایان یافت. در این جنگ که کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، بلژیک، یونان، ایتالیا و تایلند به عنوان متفقین و در طرف دیگر کشورهای آلمان، عثمانی، اتریش، مجارستان و بلغارستان به عنوان متحدین حضور داشتند حدود ۳۸ میلیون نفر کشته، زخمی و ناپدید شدند.

در سپتامبر ۱۹۱۱ ایتالیا به عثمانی اعلان جنگ داد و طرابلس را اشغال نمود و در نیمهٔ اکتبر ۱۹۱۲ جنگ به پایان رسید. در اکتبر ۱۹۱۲ تقریباً هم‌زمان با ایتالیا؛ بلغارستان، صربستان، یونان و مونته نگرو به عثمانی حمله کردند و در اوایل دسامبر ۱۹۱۲ عثمانی درخواست صلح کرد. در تابستان ۱۹۱۳ جنگ دیگری بر سر غنایم به دست آمده از عثمانی درگرفت. کنفرانس سفیران در دسامبر ۱۹۱۲ توسط گری در لندن تشکیل شد و در ۳۰ مه ۱۹۱۳ در لندن قراردادی امضاء شد که ترک‌ها را وادار می‌ساخت مستملکات خود را از میدیا در ساحل دریای سیاه تا آلتوس در ساحل اژه به اروپاییان واگذار کنند.

وقتی که در ۱ اوت ۱۹۱۴ جنگ اعلام شد، میلیون‌ها تن از مردم شادمان در خیابان‌های شهرهای مهم اروپا شروع به رقص و پایکوبی نمودند. مردم تصمیم حاکمان خود را برای رفتن به جنگ مورد حمایت قرار دادند. مردان جوان داوطلب برای جنگیدن، هجوم می‌آورند. با این وجود، صحنه‌های وحشت‌انگیز جنگ جهانی اول، نگرش مردم به جنگ را تغییر داد. یک نسل کامل از مردان جوان به خاک و خون کشیده شدند.

جنگ جهانی اول هم‌زمان با حکومت احمد شاه قاجار بود و دولت مشروطهٔ ایران ضعیف‌ترین دوران خود را می‌گذراند. علی‌رغم اعلام بی‌طرفی دولت ایران، نیروهای متخاصم از جنوب و شمال وارد ایران شدند.

بر اثر آغاز جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط بریتانیا و خرید آذوقهٔ مردم ایران توسط ارتش اشغالگر و شروع قحطی بزرگ ایران ۱۹۱۷–۱۹۱۹ عدهٔ زیادی از مردم ایران (تقریباً ۴۰ درصد مردم ایران. به عبارت دیگر ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ میلیون نفری آن زمان ایران) به کام مرگ فرورفتند.

گفتنی است؛ در جنگ جهانی اول حدود ۴۰۰ هزار سرباز مسلمان هندی بر علیه آلمان و به نفع انگلیس در جنگ حضور داشتند.

تصاویر رنگی دیده نشده از جنگ جهانی اول +حقایقی جالب

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *