پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۰ بعد از ظهر به وقت تهران

دورهمی مهران مدیری بالاتر از عصر جدید علیخانی!

انتشار فهرست پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما در مرداد ،از فاز جدید رقابت شبکه های سه و نسیم رونمایی کرد

دورهمی مهران مدیری بالاتر از عصر جدید علیخانی!

 

 

صبح دیروز نتایج جدید‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره برنامه‌های بالای ۱۰ درصد مخاطب سیما منتشر شد. در این نظرسنجی که برنامه‌های مرداد ماه ۹۹ را بررسی می‌کرد، برنامه «دورهمی» شبکه نسیم در صدر قرار گرفت و «عصر جدید» شبکه سه با اختلاف کمی نسبت به آن، جایگاه دوم را از آن خود کرد. گزارش امروز با نگاهی تحلیلی، به بررسی نتایج این نظرسنجی می‌پردازد.
مدیری، علیخانی را جا گذاشت
در رتبه نخست پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه ملی، نام «دورهمی» با اجرای مهران مدیری دیده می‌شود. این برنامه محصول شبکه نسیم، همواره یکی از سه برنامه پربیننده سیما بوده و گاهی نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده، با این حال، برای نخستین بار است که «دورهمی» همزمان با «عصر جدید» روی آنتن تلویزیون بوده و توانسته از مسابقه محبوب شبکه سه پیشی بگیرد. «دورهمی» در مرداد ماه ۹۹، تنها برنامه تلویزیون با درصد مخاطب بیش از ۵۰ درصد لقب گرفته است. از فصل چهارم این برنامه، چند قسمت باقی مانده که بعد از ماه‌های محرم و صفر پخش خواهد شد.
«عصر جدید» در رتبه دوم
مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» محصول شبکه سه سیما، مدت‌هاست که به عنوان یک اتفاق ویژه در تاریخ برنامه‌های سرگرمی‌محور صداوسیما مطرح شده است. جالب است بدانید این برنامه، در یک سال و نیم گذشته که روی آنتن رفته، همواره عنوان پربیننده‌ترین برنامه غیرنمایشی تلویزیون را به خود اختصاص داده و از رقبایش چون «دورهمی»، «خندوانه» و «برنده باش» آمار بالاتری از لحاظ مخاطبان داشته است. نتایج نظرسنجی مرداد ماه ۹۹، نشان می‌دهد این برنامه برای اولین بار، عنوان پربیننده‌ترین را با اختلاف کمی به «دورهمی» واگذار کرده است. آن چه در فصل دوم «عصر جدید» رخ داده، مجموعه‌ای از اتفاقات و حواشی گوناگون است که در کاهش آمار مخاطبان این برنامه بی‌تأثیر نبوده. نخست آن که ضبط و پخش این برنامه در دو مقطع به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد. پخش هر قسمت از «عصر جدید» در دو شب که برای حضور بیشتر مسابقه در جدول پخش شبکه سه انجام شد، اتفاق دیگری بود که مزید بر علت شد. همچنین حذف تماشاگران از «عصر جدید»،  رخداد دیگری بود که بخشی از جذابیت این برنامه را گرفت و باعث سقوط آن به رتبه دوم پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما شد.
رقابت سنگین سه و نسیم
در فهرست ۱۰ برنامه پرمخاطب تلویزیون، هشت برنامه محصول شبکه های سه و نسیم است. با بررسی همه برنامه‌های بالای ۱۰ درصد مخاطب در شبکه‌های سیما نیز به نتیجه‌ای مشابه می‌رسیم. از میان ۱۸ برنامه پربیننده سیما، هفت برنامه متعلق به شبکه نسیم است و شش برنامه متعلق به شبکه سه. دیگر شبکه‌های تلویزیون، درمجموع پنج نماینده در فهرست ۱۸ برنامه پربیننده سیما دارند. پیشتر هم از این دو شبکه، به عنوان پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیون یاد شده بود، اما سابقه نداشت این دو شبکه پربیننده، تا این حد دیگر شبکه‌های تلویزیون را کنار بزنند و با اختلاف زیاد، این عنوان را در اختیار بگیرند.
در انتظار برنامه‌های جذاب محرمی
نکته نگران‌کننده درباره این فهرست، آن است که «دورهمی»، «عصر جدید»، «گلچین خندوانه» و «کودک شو» که محبوب‌ترین برنامه‌های مرداد ماه ۹۹ را تشکیل می‌دهند، به دلیل ایام عزاداری دو ماه پخش نمی‌شوند و به نظر نمی‌رسد شبکه‌های مختلف، برای آن‌ها جایگزین مناسبی تدارک دیده باشند. این روال برای «اعجوبه‌ها»، «شکرستان»، «شوتبال»، «بچه محل»، «ویتامین خ» و «ویدئوچک» نیز صادق است. علاوه بر عناوینی که گفته شد، «فوتبال برتر»، «فوتبال ۱۲۰»، «شب‌های فوتبالی» و «لذت فوتبال» نیز به دلیل پایان فصل مسابقات فوتبال ایران و جهان از آنتن کنار خواهند رفت و جدول پخش شبکه‌ها، از برنامه‌های جذاب خالی خواهد شد. هفته پیش در گزارشی نوشتیم که «مختارنامه» عملاً تنها اثر شاخص نمایشی رسانه ملی درباره قیام سیدالشهدا(ع) است و از سوی دیگر، این گزاره برای برنامه‌های غیرنمایشی نیز صادق است. شبکه‌های مختلف باید برای پر کردن جای خالی برنامه‌های یادشده،البته با مضمون ماه محرم فکری بیندیشند. در ادامه فهرست همه برنامه‌های شبکه‌های سیما را که با اعلام مرکز تحقیقات رسانه ملی، بیش از ۱۰ درصد بیننده دارند، مشاهده می‌کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *