سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۴ قبل از ظهر به وقت تهران

دلیل تراشی هایی که برای مردم روغن نمی شود!

معاون صمت ، قاچاق را از دلایل کمبود روغن در بازار بیان می کند اما یک مسئول در کمیسیون مبارزه با قاچاق آن را ناچیز می داند

 

دلیل تراشی هایی که برای مردم روغن نمی شود!

با وجود این که معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان یکی از دلایل وجود مشکلات در بازار روغن را «قاچاق» این کالای اساسی بیان می کند اما کارشناس مسئول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به صراحت می گوید که «میزان روغن قاچاق کشف شده در استان در حدی نیست که بر کمبود آن در بازار تاثیرگذار باشد.» اظهارات متناقضی که خود نشان از نبود رصد دقیق و موشکافانه بازار روغن دارد؛ بازاری که طی ماه های اخیر با نوسانات و مشکلات متعددی همراه بوده و مردم را با مشکلات متعددی  مواجه کرده است و این دلیل تراشی ها برای مردم روغن نمی شود.

مشکلات بازار روغن
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گفت: مشکلات بازار روغن دلایل متعددی از قبیل، قاچاق، معضلات گمرکی، نوسانات عرضه و تقاضا و تحریم دارد که باید رفع شود. ساعدی در گفت و گو با مهر، با اشاره به اختلالات به وجود آمده چند ماه اخیر در گمرک، برای ترخیص کالا از جمله روغن گفت: حدود ۹۰ درصد روغن خام استفاده شده وارداتی و فشارهای اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و تحریم، ترخیص آن را با مشکل مواجه کرده است. وی افزود: با تمهیدات انجام شده، مشکلی از لحاظ ورود روغن خام به استان نداریم، البته به دلیل این که فرایند فراوری روغن خام کمی زمان بر است، هنوز کمبود در بازار وجود دارد. وی با اشاره به تشکیل پرونده برای سه کارخانه تولید روغن ادامه داد: البته مشکل دیگری هم که در بازار وجود دارد این است که تقاضای مردم برای خرید روغن به دلیل نگرانی از کمبود در آینده و نداشتن اطمینان به بازار، زیاد است. ساعدی درباره مشکل خروج روغن از مرزها هم گفت: حدود سه هزار دستگاه انواع خودرو، شامل وسایل نقلیه گوناگون از گمرک دوغارون خارج می‌شود که همه آن ها هم تا سقف معین شده، مجاز به همراه داشتن اقلام مختلف هستند. اگر هرکدام از این وسایل نقلیه، همراه خود مقداری روغن هم از کشور خارج کنند، نتیجه آن خروج صدها تن روغن از کشور می‌شود. علاوه بر این، معضل قاچاق هم گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده که دلیل آن تفاوت ارزش پولی ایران و کشورهای همسایه است.
کارشناس مسئول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اما معتقد است که «میزان روغن و گوشت مرغ قاچاق کشف شده در استان در حدی نیست که بر کمبود آن در بازار تاثیرگذار باشد.» سعید سبزه محمدی به ایرنا در این زمینه گفت: میزان خروج روغن از استان آن قدر نیست که تاثیری بر کمبود آن در بازار داشته باشد، بیشتر کمبود روغن در بازار به مشکلات بخش تولید بازمی‌گردد. وی میزان کشفیات مظنون به قاچاق روغن در ۹ ماه امسال را ۶۷ تن ذکر کرد و گفت: خروج روغن وارداتی خارج از شبکه مصرف مشمول برخورد قانونی می‌شود اما این موضوع روغن داخلی را دربرنمی گیرد. وی همچنین گفت: میزان کشفیات گوشت مرغ مظنون به قاچاق نسبت به تولید آن در استان زیاد نیست و نمی‌توان آن را دلیلی برای کاهش جوجه ریزی یا کاهش مرغ در بازار دانست.
ورود ۵۰۰۰ تن روغن به استان در طول اسفند
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در زمینه تامین و توزیع روغن پیگیری‌های خوبی در استان صورت گرفته است، ۳۰۰۰ تن روغن برای بخش خانوار و ۲۰۰۰ تن روغن خام برای بخش واحدهای تولیدی تخصیص پیدا کرده که این مقادیر در طول اسفند امسال وارد شبکه توزیع می‌شود. غفوری‌ مقدم در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با ورود این روغن از هفته آینده به شبکه تا حدودی مشکل کمبود روغن برطرف می‌شود.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *