سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۹ بعد از ظهر به وقت تهران

دلیل بی حس شدن انگشتان دست چیست؟

یکی از مشکلاتی است که بیماران برای درمان آن به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند بی‌حسی در ناحیه دست یا پا است. علت هرچه باشد تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند برای بیمار درمان سریع و کامل‌تری به همراه داشته باشد. اختلال در عصب‌دهی انگشتان شایع‌ترین علت ایجادکننده این بیماری است.

دلیل بی حس شدن انگشتان دست چیست؟

بی حس شدن انگشتان دست

این اختلال می‌تواند در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب یا ایجاد بیماری در بافت تشکیل‌دهنده عصب اتفاق بیفتد.

در گروه اول فشار ایجاد شده روی عصب در ناحیه مچ دست و مچ پا، آرنج زانو یا حتی در ناحیه گردن و کمر سبب اختلال در هدایت جریان عصبی و ایجاد بی‌حسی در ناحیه انگشتان می‌شود.
بی‌حسی ممکن است به غیر از ناحیه انگشتان در ناحیه کف دست، کف پا، آرنج یا کل اندام فوقانی یا تحتانی اتفاق بیفتد. اختلال در بافت ایجادکننده عصب که اصطلاحا نوروپاتی نامیده می‌شود یکی دیگر از علل ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست یا پا است.
نوروپاتی می‌تواند در بیماران مبتلا به دیابت در اثر کنترل نامناسب قند خون ایجاد شود. کمبود بعضی از ویتامین‌ها و املاح و مسمومیت با بعضی از فلزات سنگین می‌تواند سبب تخریب بافت عصبی و ایجاد نوروپاتی و نهایتا احساس بی‌حسی در انگشتان در ناحیه دست و پا گردد. اختلال در بافت عصبی در ناحیه نخاع یا مغز می‌تواند تظاهرات اولیه با بی‌حسی در انگشتان داشته باشد.
معاینه دقیق و در صورت نیاز استفاده از اقدامات پاراکلینیک مانند نوار عصب و ام‌.آر.ای امکان ایجاد تشخیص را در کلینیک‌های درد فراهم می‌کند. مراجعه بیماران در شروع بیماری به پزشک از ایجاد آسیب‌های مقاوم به درمان به عصب جلوگیری می‌کند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *