چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت تهران

دلیل اینکه به شراب «خمر» می گویند چیست؟

مجله انلاین دوستان : خمر به معنای پوشش است و لذا پارچه ای که زنان سر خود را با آن پوشانده، مراعات حجاب می کنند، خمار می گویند. از آنجا که شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته در واقع آن را می پوشاند، به آن خمر می گویند.

دلیل اینکه به شراب «خمر» می گویند چیست؟
دلیل اینکه به شراب «خمر» می گویند چیست؟

یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ؛ درباره شراب و قمار از تو مى‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرک و سودهایى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مى‏پرسند چه چیزى انفاق کنند بگو مازاد [بر نیازمندى خود] را این گونه خداوند آیات [خود را] براى شما روشن مى‏گرداند باشد که بیندیشید. (بقره، ۲۱۹)
خمر به معنای پوشش است و لذا پارچه ای که زنان سر خود را با آن پوشانده، مراعات حجاب می کنند، خمار می گویند. از آنجا که شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته در واقع آن را می پوشاند، به آن خمر می گویند.
همچنین، میسر از یسر به معنای آسان است. گویا در قمار، هر یک از دو طرف می خواهند مال همدیگر را بدون زحمت و به آسانی بربایند.
سوال اول مردم درباره حکم خمر و میسر است. آیه در پاسخ پرسش آنها می فرماید: شرابخواری و قماربازی، گناهان بزرگی هستند، گرچه ممکن است منافعی داشته باشند. چنانکه عده از راه کشت انگور یا شراب فروشی و گروه هایی با دایر کردن قمارخانه، ثروتی به دست می آورند. در کتاب های علمی و تربیتی، آثار و عوارض منفی و مفاسد فردی و اجتماعی شراب و قمار به تفصیل بازگو شده است.
در اینجا فهرستی از زیان های شراب و قمار از تفسیر نمونه بیان می شود:

کوتاه شدن عمر،
عوارض منفی در کودکان؛ مخصوصا اگر آمیزشی در حال مستی صورت گیرد.
گسترش فساد اخلاقی و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرایم جنسی و افزایش خطرات و حوادث رانندگی.
از دانشمندانی نقل شده است: اگر دولت ها نیمی از شراب فروشی ها را ببندند، ما نیمی از بیمارستان ها و تیمارستان ها را می بندیم.
هیجان منفی، بیماری های عصبی،
سکته های مغری و قلبی، بالا رفتن ضربان قلب،
بی اشتهایی، رنگ پریدگی و بیماری های جسمی، روحی و روانی
بررسی آمار نشان می دهد که ۳۰ درصد از جنایات مرتبط با قمار است.
قمار در شکوفایی اقتصادی نقش تخریبی داشته و نشاط کار مفید را از بین می برد. در بعضی کشورهای غیراسلامی نیز در سال هایی قمار را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرده اند. مثلا انگلستان در سال ۱۸۳۵، شوروی در سال ۱۸۴۵ و آلمان در سال ۱۸۳۷ قمار را ممنوع اعلام کردند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *